ארה"ב מותחת ביקורת על חומרת חוות הדעת שפרסם אתמול (שישי) בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ובה נקבע כי ההתנחלויות אינן חוקיות וישראל מספחת בפועל את שטחי הגדה המערבית ומזרח ירושלים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שדובר מטעם מחלקת המדינה אמר שהנוסח יסבך את המאמצים לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
2 צפייה בגלריה
 בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
 בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, אתמול
(צילום: Lina Selg / ANP / AFP)
"היינו ברורים שהתמיכה הממשלתית בישראל בהתנחלויות לא תואמת את החוק הבינלאומי ומפריעה למטרת השלום", טען. "עם זאת, אנחנו מודאגים שרוחב הדעה של בית הדין יסבך את המאמצים לפתור את הקונפליקט ולהביא לשלום צודק ומתמשך עם שתי מדינות המתקיימות זו לצד זו בביטחון".
בחוות הדעת קבעו רוב שופטי ההרכב בבית הדין כי המשך שהיית ישראל בשטחים אינה חוקית והיא מחויבת לשים לה קץ בהקדם האפשרי. עוד נקבע כי יש להפסיק לאלתר את מדיניות ההתנחלויות ולפנות את האזרחים הישראלים. עוד נקבע כי ארגונים בינלאומיים, לרבות האו"ם, מחויבים לא להכיר במצב שנובע מהנוכחות הלא חוקית של ישראל בשטחים.
בניסיון לבלום יוזמות למינוף חוות הדעת במישורים שונים, שר החוץ ישראל כ"ץ הנחה את כל שגרירויות ישראל בעולם לפעול באופן דחוף מול בני שיח מדיניים בכירים. משרד החוץ העביר "מברק הפעלה מדיני" לכל השגרירים בעולם ובו הנחה אותם להעביר בפני אותם בני שיח שורת מסרים נגד אותה חוות דעת, בכללם הטענות שכבר נשמעו בארץ ולפיהן הפסיקה מנותקת מהמצב בשטח ותפגע בסיכויים להגיע להסדר מדיני מול הפלסטינים.