רוטמן בריאיון
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

שר בממשלה ואחד ממובילי המהפכה המשפטית תוקפים את שגריר ארצות הברית, בעקבות התבטאותו החריגה שלפיה ממשל ביידן "ייעץ" לראש הממשלה בנימין נתניהו "לשים ברקס" לתוכניתו לשינוי דרמטי של פני מערכת המשפט.
בריאיון לאולפן ynet אמר יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן כי "אני לא חושב שצריך להתערב בעניינים פנימיים של אף מדינה. מה שעולה להצבעה מחר זה שינוי שיטת בחירת השופטים כך שישראל תהיה דמוקרטיה כמו כל הדמוקרטיות בעולם. אני לא חושב שיש שיש לגיטימציה בארץ, בוודאי לא בחו"ל, לומר שזה מסכן את מדינת ישראל".
רוטמן הוסיף כי "גם האמריקנים מתייחסים למחאות, להפגנות, למצוקה, ולכן אני אומר - אם יש מישהו שהוא אחראי ולא רוצה להיות באופוזיציה למדינה, הוא לא מנהל קמפיין BDS נגד המדינה שלו. הוא לא מפסיד בבחירות ושורף את המדינה כמו יאיר לפיד. מי שדואג למדינת ישראל יושב ומדבר".
(צילום: ירון ברנר)

שר התפוצות עמיחי שיקלי היה אף יותר חריג, ובריאיון ל"קלמן ליברמן" בכאן ב' תקף את השגריר טום ניידס: "אני אומר לשגריר האמריקני - mind your own business, חד וחלק. תפעיל בעצמך את הברקס. אתה לא סוברני לעיסוק ברפורמות משפטיות. נשמח לדון איתך בענייני יחסי חוץ, בענייני ביטחון. תכבד את הדמוקרטיה שלנו".
"ראינו בממשל אובמה שלא נותנים גב לישראל, לפעמים נותנים סכין בגב", אמר כשנשאל על החשיבות בקשר עם ארצות הברית. "זו הייתה מורשת אובמה, שגם נראתה בהצבעה האחרונה באו"ם. ההתבטאות הזו של ניידס היא התבטאות מאוד בעייתית".
גם ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) התייחס לדבריו של השגריר ואמר בריאיון ל-ynet radio כי "אני מעריך מאוד ומכבד מאוד את ידידתנו הגדולה ארה"ב. אני לא זוכר שאנחנו עוד מדינה בדגל שלה. ישראל היא מדינה עצמאית, יש לנו שלטון עצמאי ודמוקרטי חזק, יש לנו ראש ממשלה, יש לנו שר משפטים, יש כאן מערכת ישראלית בריאה שיודעת לנהל את עצמה ויודעת גם להקשיב ולשמוע לביקורת ממדינות כאלה ואחרות".
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: אלי מנדלבאום)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה לנאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ביום חמישי האחרון שבו ציטט את הנשיא יצחק הרצוג ולעג: "ישראל חוששת ממלחמת אזרחים". "אני אומר לנסראללה: אל תבנה על מלחמת אחים. זה לא יקרה", אמר נתניהו. "בהזדמנות זאת אני שמח לאכזב את אויבינו וגם להרגיע את ידידינו: ישראל הייתה ותישאר דמוקרטיה חזקה ותוססת. דמוקרטיה עצמאית. אבל דווקא על רקע הציפיות של אויבנו, ציפיות החורבן ושפיכות הדמים שבהם, צריך להפסיק לדבר על דם ברחובות, צריך להוריד את גובה הלהבות, צריך להרגיע את הרוחות. זאת הקריאה הברורה שאני קורא מכאן, ואני מצפה מכל מנהיגי הציבור לומר דברים ברורים אלה. זה מה שהציבור הישראלי מצפה מאיתנו, וזה המסר הברור שאנחנו צריכים לשלוח לאויבינו".
נתניהו הוסיף כי "מול החזית האיראנית המאמצים שלנו אינם פוסקים מסיבה פשוטה, כי מעשי התוקפנות של איראן אינם פוסקים. בשבוע שעבר איראן תקפה שוב מכלית נפט במפרץ הפרסי ופגעה בחופש השיט הבינלאומי. אתמול איראן תקפה בסיס אמריקני בסוריה. איראן ממשיכה לשלוח נשק קטלני שפוגע בהמוני אזרחים חפים מפשע הרחק מגבולותיה. איראן מנסה לפגוע בלי הרף במדינת ישראל ובאזרחיה באשר הם במקומות שונים בעולם. ההתקפות של איראן לא ירפו את ידינו. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, ולא נאפשר לה להתבסס בגבולנו הצפוני. אנחנו עושים הכל ונעשה הכל כדי להגן על אזרחינו, ואנחנו מגיבים בעוצמה על ההתקפות נגדנו".
1 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב טום ניידס
שגריר ארה"ב טום ניידס
שגריר ארה"ב טום ניידס
(צילום: עמית שאבי)
בשיחה בפודקאסט The Axe Files עם המראיין דיוויד אקסלרוד, פרשן של רשת CNN שהיה גם יועץ של נשיא ארה"ב ברק אובמה, אמר ניידס כי "ארה"ב לא יושבת פה ואומרת לישראל איך לבחור את בית המשפט העליון ומה לעשות ברפורמה. אבל אנחנו מאמינים בערכים דמוקרטיים ובמוסדות דמוקרטיים - זה קריטי למערכת היחסים בינינו".
השגריר ציין כי לארה"ב יש מינוף מבחינת רצונו של נתניהו לשיתוף פעולה בנושא איראן והרחבת הסכמי אברהם. "ראש הממשלה אומר לנו שרוצים לעשות דברים גדולים, כמו איראן, איום גדול לישראל, למזרח התיכון ולארה"ב. רוצה להרחיב את הסכמי אברהם ולהביא את סעודיה. בשני המקרים ארה"ב ממלאת תפקיד חשוב", הוא אמר. "יש לנו הרבה דברים שאנחנו עובדים עליהם ביחד ואמרתי לרה"מ 100 פעמים: אנחנו לא יכולים לעבוד ביחד אם החצר האחורית שלכם עולה באש".