דיווח באולפן ynet מהארכת המעצר
(צילום: אלכס גמבורג, נדב אבס)

המשטרה עצרה אתמול (יום א') בשנית את מרדכי אפללו הידוע בשמו מוטי אפל, מתנדב במד"א, שהופיע בתחקיר בדיקות הקורונה הפיראטיות שנחשף ב-ynet. לפי החשד, בנוסף לבדיקות הפיראטיות שביצע, הוא גם הכשיל בדיקות במכוון תוך השמדת מטושי הבדיקה. אפל נחקר במשטרה כבר לפני כשלושה שבועות, אך שוחרר בתום חקירתו.
בדיקות אחרות שערך אפל הועברו למעבדה ברשות הפלסטינית שאינה מוכרת במשרד הבריאות – ואת התשובות החזיר בהודעות בוואטסאפ. לפי החשד, המעורבים בפרשה הרוויחו מהבדיקות הפיראטיות עשרות אלפי שקלים.
צפו: הבדיקה הפיראטית בתחקיר ynet

הפרשה נחשפה ב-ynet בחודש שעבר. במרכזה נחשפה הקלטה שבה תועד מתנדב בכיר במד"א מאזור ירושלים מתאם בדיקת קורונה "אנונימית" תמורת מאות שקלים. הבדיקה, שתועדה אף היא, בוצעה על ידי מתנדב אחר שהגיע ברכב, חשוף וללא מיגון, למרות החשש להידבקות. "אין לך מה לדאוג, זו מעבדה ברמאללה, כך שגם את תרצה זה לא עובד למשרד הבריאות", נשמע אז אחד המתנדבים אומר בהקלטה הנסתרת לכתב ynet.
במקרה אחר תועד המתנדב הבכיר דוגם אישה שהתחזתה לאם חד-הורית וביקשה בדיקה בדחיפות. אמנם הוא לא דרש ממנה תשלום, אך מדבקה שהופיעה על גבי ערכת הבדיקה הצביעה על כך שככל הנראה הוא השתמש בתקן בדיקה ממתחם "היבדק וסע" (דרייב אין), ושילב את הבדיקה במאגר הנתונים על חשבון מכסה אחרת.
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
הארכת מעצר לאבי חובב ומתנדבי מד"א
אבי חובב בבית המשפט
(צילום: שלו שלום)
בעקבות הפרסומים ב-ynet, עצרו שוטרי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים בימים האחרונים שורת חשודים, בהם סגן מפקד מרחב ירושלים במד"א אבי חובב. לפי המשטרה, החשודים הגיעו למקומות שונים ברחבי הארץ, כמו גם לנמל התעופה בן גוריון, כדי לבצע בדיקות קורונה. חלקן הסתיימו לפי החשד במכוון עם תוצאה שלילית, על מנת שה"לקוחות" יוכלו להיכנס ולצאת מהמדינה בעת הצגת התוצאה.
בדיון שהתקיים היום בבית משפט השלום בירושלים, אמר נציג המשטרה בעניינו של אפל כי "הוא בדק 25 אנשים וזרק את המטושים לפח. זה דומה לעבירות חמורות אחרות. בסיום הדיון הוארך מעצרו בחמישה ימים. "הוא אינו בוחל במעשה שעלול להפיץ מחלה מסוכנת בפועל", קבע השופט אמיר דהאן. נציג המשטרה אף ציין כי אפל חשוד בשיבוש מהלכי חקירה.
3 צפייה בגלריה
עמדת דרייב אין בדיקה בדיקת קורונה של מד"א ב מזרח ירושלים
עמדת דרייב אין בדיקה בדיקת קורונה של מד"א ב מזרח ירושלים
בדיקות קורונה במז' י-ם. הוזנו בשייח ג'ראח?
(צילום: AFP)
לצד זאת, סגן מפקד מרחב ירושלים במד"א, אבי חובב, בכיר הארגון שנעצר בחשד למעורבות בפרשה, נשלח היום למעצר בית בן תשעה ימים, אולם המשטרה ביקשה לעכב את שחרורו והגישה ערעור על החלטת בית המשפט.
לפי החשד, חובב ידע על קיום הבדיקות הפיראטיות, ויצר קשר עם מעבדה ברמאללה, לשם שלח אותן. "עושי דברו קיבלו את התוצאות והעבירו אותן לנדגמים בלי שום עדכון של שום גורם מסמך", אמר נציג המשטרה בדיון. גם חובב חשוד בשיבוש הליכי החקירה, אחרי שמחק את השיחות הרלוונטיות ממכשיר הטלפון שלו.

"יגיע אדם שחזר מחו"ל לנתב"ג, תכשיל לו את הבדיקה"

אתמול האריך בית המשפט המחוזי בירושלים את מעצרם של ארי כץ וצעיר בשם א', שני חשודים נוספים בפרשה. כץ חשוד שעמד בראש צוות שערך את הבדיקות. "אמירה שלו לעובד אזרחי במד"א היא הוראה, פקודה", טען נציג המשטרה בדיון. "הוא אמר לאדם סע לנתב"ג, יגיע אדם שחזר מחו"ל. תכשיל לו את הבדיקה".
3 צפייה בגלריה
נמל תעופה ניוארק ניו ג'זרזי
נמל תעופה ניוארק ניו ג'זרזי
בדיקות בנתב"ג. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: תומר אפללו)
במסגרת תפקידו, א' בדק ילדים בסיכון ואף חברי כנסת ושרים, אם כי לא ברור אם בדק אותם בבדיקות פיראטיות. לפי החשד, הוא פעל יחד עם אבי חובב שהנחה אותו לבצע את הבדיקות הפיראטיות תוך שהוא מערים על מערכת מד"א. במשטרה חושדים עוד כי השניים הזינו את תוצאות הבדיקות הפיראטיות במתחם הדרייב אין בשכונת שייח ג'ראח בירושלים.
סנגורו של א', עו"ד שמעון מור יוסף, מסר: "הוא העביר את הבדיקות למעבדה. הכול נעשה בצורה מאבטחת. האיש המרכזי שנתן את ההנחיות ואמר מה לעשות זה הסמנכ"ל במד"א שנמצא במעצר. מדובר באדם מתנדב נעדר עבר פלילי. היה לו ברור שהוא עוסק בהצלת חיים. אולי הוא הרוויח כמה גרושים, עניין של מאות שקלים. זה לא ראוי אבל זו לא מסוכנות".
עו"ד רועי פוליטי, המייצג את ארי כץ, אמר בדיון כי "לא הצליחו לקשור שקל אחד לכיס שלו. שיתוף הפעולה שלו אפשר את המעצר של חובב. יש פה יחסי מרות. לכץ אין מעמד מיוחד. יש פה בכירים במד"א שהשתמשו במתנדבים".
עדכון מאוחר: התיק נגד א' נסגר מחוסר אשמה