בית משפט בקופנהגן האריך בסוף השבוע את מעצרו של הגבר שתקף ביום שישי ברחוב את ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן, והרשויות עדכנו כי היא סובלת מפציעה קלה בצווארה. התוקף, אזרח פולין בן 39, יישאר במעצר לפחות 11 ימים נוספים, אם כי עורך דינו הדגיש שהרקע לתקיפה אינו פוליטי. לפי המשטרה, בזמן התקיפה הוא היה תחת השפעת סמים ואלכוהול, ונראה כי לא ידע שהאישה שאותה הוא תוקף היא ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש הממשלה פרדריקסן. צריכה שקט "לגוף ולנשמה"
(צילום: Mads Claus Rasmussen / RITZAU SCANPIX / AFP)
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן 80 שנה ל נורמנדי ב צרפת
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן 80 שנה ל נורמנדי ב צרפת
פרדריקסן בטקסים לציון 80 שנה לפלישה לנורמנדי, בשבוע שעבר בצרפת
(צילום: Miguel MEDINA / AFP)
תקיפתה של פרדריקסן אירעה ביום שישי מעט לפני השעה 18:00 (שעון מקומי) בכיכר קולטורברט, מהכיכרות המרכזיות של קופנהגן. פרטי התקיפה עדיין אינם ברורים לגמרי, אבל לפי דיווחים בתקשורת הדנית התוקף נראה צועד באגרסיביות לעבר פרדריקסן ודוחף אותה. על פי המשטרה, נראה שהוא היכה אותה באגרופו בחלק העליון של זרועה הימנית. עדי ראייה סיפרו כי פרדריקסן לא נפלה, וכי אחרי התקיפה היא הלכה מהמקום על רגליה, בליווי מאבטחים.
אתמול עדכנה לשכתה של פרדריקסן כי היא סובלת מפציעה קלה כתוצאה מהחבטה שספגה, ובהודעה שפרסמה בהמשך מסרה פרדריקסן עצמה: "תודה לרבים, רבים, רבים ששלחו לי ברכות והודעות תמיכה. זה נוגע מאוד. אני עצובה ומזועזעת מהתקרית של אתמול, אבל מלבד זה אני בסדר. לעת עתה, אני צריכה שקט. הן לגוף והן לנשמה. אני צריכה להיות עם משפחתי ולהיות עם עצמי לרגע".
משטרת קופנהגן מסרה כי היא רואה את התקרית כמעשה ספונטני ובודד, ואינה סבורה שמדובר במתקפה שתוכננה מראש על ראש הממשלה. בדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט טען החשוד כי בניגוד להערכות הראשוניות אין לו דבר נגד פרדריקסן, ואף שיבח אותה ואמר שהיא "ראש ממשלה ממש טובה". האיש, שהתגורר בדנמרק מאז שנת 2019, נאשם באלימות נגד משרת ציבור. לשכתה של פרדריקסן בת ה-46, מנהיגת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית המכהנת כראש ממשלת דנמרק מאז 2019, מסרה אתמול כי כל האירועים הרשמיים שנקבעו לה לשבת בוטלו.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן מצביעה ב בחירות ל הפרלמנט האירופי ב אולבורג 1 ביוני
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן מצביעה ב בחירות ל הפרלמנט האירופי ב אולבורג 1 ביוני
פרדריקסן משתתפת בהצבעה המוקדמת בבחירות לפרלמנט האירופי, לפני כשבוע באולבורג
(צילום: Ritzau Scanpix/Claus Bjoern Larsen/via REUTERS )
תקיפתה של פרדריקסן באה כשברקע גל תקיפות נגד פוליטיקאים ברחבי אירופה, בין השאר בגרמניה ובבריטניה, ושלושה שבועות אחרי ניסיון ההתנקשות בראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו, שנפצע קשה מירי ארבעה כדורים בבטנו. גל האלימות הזה מתחולל כשברקע ההכנות לבחירות לפרלמנט האירופי, שנפתחו ביום חמישי ויסתיימו הלילה. בדנמרק נערכת ההצבעה היום. לפי הערכות, במערכת הבחירות הזו צפוי הימין הקיצוני האירופי להגדיל משמעותית את כוחו, ולקראת ההצבעה השתתפה פרדריקסן בקמפיין של הסוציאל-דמוקרטים.
תקיפתה של פרדריקסן גררה בסוף השבוע גינויים מצד מנהיגים באיחוד האירופי ומחוצה לו. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג מסר כי הוא מזועזע לשמוע על שאירע לפרדריקסן, שאותה כינה "ידידתי": "מדינות נאט"ו עומדות יחד כדי להגן על הערכים, החופש, הדמוקרטיה ושלטון החוק שלנו". ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון הצהיר כי "התקפה על אדם שנבחר להנהגה באופן דמוקרטי היא התקפה גם על הדמוקרטיה". ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטרה אמר כי ההתקפה "לחלוטין בלתי מתקבלת על הדעת, זו התקפה על החברות הפתוחות והדמוקרטיות שלנו".
התקפות על פוליטיקאים הן דבר נדיר בדנמרק, אך לא חסר תקדים. ב-23 במרץ 2003 השליכו שני פעילים צבע אדום על ראש הממשלה דאז אנדרס פוג רסמוסן בתוך הפרלמנט, ונעצרו מיד.