בעקבות האירועים האחרונים, מטה המשפחות להחזרת החטופים דרש היום (רביעי) מראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק לענוד את סיכת החטופים. "תפסיק לייצר מצג שווא של תמיכה וחתירה להחזרת החטופים כאשר בפועל אתה עושה הכול כדי לטרפד את העסקה", נמסר. במטה אמרו כי "סיכת החטופים, הסרט הצהוב, נענדת על ידי כל מי שרוצה להביע תמיכה בלתי מסויגת בהשבת החטופים ואהדה למשפחות החטופים, שיקיריהן מופקרים בשבי החמאס בעזה כבר 334 ימים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "הסיכה מיועדת רק למי שמביע תמיכה בלתי מסויגת"
(צילום: חיים גולדברג)
"מטה משפחות החטופים מזכיר לראש הממשלה כי מנהיגים, אישי ציבור ואזרחים מכל העולם עונדים את הסיכה בתקווה רבה להסירה מה שיותר מהר, בציפייה לשובם של 101 החטופים שהופקרו במשמרת שלו, החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה, וכי ענידתה מעידה על המחויבות המוסרית הבלתי מתפשרת להשבתם ולא להפקירם", אמרו במטה. "לכן, אנו דורשים מראש הממשלה להסיר אותה מדש חולצתו, ולהפסיק להשתמש בסיכה כאחיזת עיניים של תמיכה מדומה, כשבפועל הוא אינו עושה די להשיבם".
בתוך כך, אחרי ההצלחה שנרשמה בגיוס ההמונים להגיע להפגנות שהתקיימו בשבוע באחרון, בעיקר זו שנערכה ביום ראשון בתל אביב אחרי איתור גופות ששת החטופים, ארגוני המחאה שמובילים את האירועים מדי שבוע במוצאי שבת החליטו להתאחד.
במשך יותר מ-11 חודשים התקיימו בתל אביב שלושה אירועי מחאה נפרדים - שניים מהם של מטה המאבק בצומת קפלן ושל מטה משפחות החטופים בכיכר החטופים, שהתאחדו להפגנה גדולה בסיומם. אחר הצהריים החליטו ראשי הארגונים לערוך במוצאי השבת הקרובה הפגנה אחת, שאותה יוביל מטה המשפחות ומשפחות בגין, שתחל בשעה 19:00.
ההפגנה בערב ראשון
(צילום: עידו ארז, עוז מועלם, מתוך האיקס של לירי בורק שביט)

בינתיים הוחלט לקיים אירוע מחאה מאוחד רק השבוע, אך גורמים בארגונים שונים אמרו היום ל-ynet כי "לא מן הנמנע שהאיחוד יהיה קבוע נוכח האירועים שעוד יבואו". ההחלטה התקבלה, כאמור, בעקבות התמונות מההפגנה בערב ראשון בגשר בגין. במטה המאבק שאחראי על ההפגנה בקפלן סיפרו כי הבינו כי כעת שלמרות הרצון למחות נגד הממשלה, "אין דבר יותר חשוב להפגין בעדו מלבד החזרת כלל החטופים בעסקה", כלשונו של בכיר בארגון "חופשי בארצנו".
ההחלטה שהתקבלה בתום דיון בנושא במטה המאבק, המרכז תחתיו את המחאות נגד הממשלה, מאחדת את ההפגנות בשבת לנושא אחד - החזרת החטופים. בכירים בארגוני המחאה יישרו קו עם ההחלטה, ובראשם "אחים לנשק", שמפגינים בגשר בגין לצד משפחות החטופים כבר מספר חודשים. "אין פעולה שאנחנו נעשה שלא תהיה מתואמת עם המטה", סיפר בכיר בארגון, "אנחנו חיילים שלהם, אין דבר יותר חשוב כרגע מלהשיב את החטופים".
2 צפייה בגלריה
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
הפגנת ענק בקריאה להשבת החטופים בתל אביב
רוצים לשחזר את ההצלחה. ההמונים בהפגנה בערב ראשון
(צילום: א.א. צילומי אוויר)
במטה המאבק אמרו כי המטרה המרכזית של ההפגנה היא להפעיל לחץ ציבורי משמעותי על הממשלה לקדם עסקה להשבת החטופים, ללא דיחוי וללא שיקולים פוליטיים. "מטה המאבק קורא לכל הציבור, מכל קצות הקשת הפוליטית, להגיע ולהשמיע את קולו בדרישה ברורה - עסקה עכשיו!", נמסר.
ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו", אמר כי "המטרה הראשונה במעלה כעת היא להחזיר הביתה אל חיק משפחותיהם אזרחים ואזרחיות שנחטפו ממיטותיהם ונמקים במנהרות חמאס כבר 11 חודשים".
לדבריו, "השבת החטופים היא הרצון המובהק של הציבור הישראלי, כפי שמצביע כל סקר, וניסיונות הממשלה ללכת נגד רצון העם מערערים את הבסיס המשותף להמשך קיומה של החברה הישראלית. הפקרת החטופים היא שבירת החוזה הבסיסי ביותר בין מדינה לאזרחיה. מדינת ישראל לעולם לא תשוב להיות כפי שהייתה אם חלילה ערך קדושת החיים ימשיך להידחק אחורה בסדר העדיפויות".