2 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
אסתר חיות
(צילום: אוהד צויגנברג)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות השמיעה הערב (חמישי) התבטאות ראשונה לנוכח כוונות הקואליציה המסתמנת לשנות את יחסי הכוחות מול מערכת המשפט: "אין לי ספק שבזכות המסירות הרבה ותחושת השליחות והמחויבות של כל אחת ואחד מאיתנו לתפקידנו כמשרתי ציבור ולעשיית משפט צדק – נמשיך לעמוד איתן גם אל מול הרעמים והברקים הנשמעים והנראים בעת הזו", אמרה. "הם מופנים לעברנו ומבשרים, כך נראה, את בואה של סערה – אך כשהדין, והוא לבדו, לנגד עינינו, יכול נוכל גם לה".
חיות התייחסה לתוכניות הקואליציה המתגבשות של הממשלה המיועדת בראשות יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לגבי מערכת המשפט - החל מחקיקת בזק של "פסקת ההתגברות", וכלה בדיבורים על ביטול שתי ועדות החקירה הפועלות כיום - לחקר פרשת הצוללות ולאסון מירון.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ירצה להעביר את "פסקת ההתגברות" ולהכשיר את מינוי דרעי. נתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום)
בנוסף, נתניהו מנסה להכשיר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בממשלה המתגבשת, למרות שהורשע בעבירות מס שייתכן שיש עמן קלון.
דרעי, נזכיר, הורשע בינואר השנה בעבירות מס לאחר שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות. הייתה זו הרשעה שנייה שלו, אחרי שב-1999 הורשע בשוחד ובעבירות נוספות ונידון לשלוש שנות מאסר. אז הושת עליו גם קלון, שמנע ממנו לכהן בתפקידים ציבוריים. מועד הקלון ההוא חלף בתום שבע שנים, ודרעי חזר למערכת הפוליטית ושב לכהן כשר הפנים, תפקיד בו כיהן גם לפני הרשעתו הראשונה.
הממשלה הנכנסת תרצה לקדם בנוסף את סיום משפט נתניהו, בדרך שמערכת המשפט וראש הממשלה המיועד יוכלו לחיות עמה ובעיקר שיו"ר הליכוד ימשיך למשול. את תוכניותיו האופרטיביות להגשמת מטרה זו שומר נתניהו קרוב לחזה. לאוויר מופרחות יוזמות מיוזמות שונות כמו ביטול עבירת מרמה והפרת אמונים, "חוק צרפתי", הדחת היועצת המשפטית לממשלה, פיצול מוסד היועץ ועוד.

ח"כ גוטליב בחודש שעבר: "לא חייבים לכבד את פסיקת בג"ץ"
(צילום: משי בן עמי)

לא מעט חברים בקואליציה הנכנסת כבר השמיעו אמירות שהעלו דאגה בקרב בכירי מערכת המשפט. ח"כ טלי גוטליב, מספר 25 בליכוד, אמרה בריאיון באולפן ynet בחודש שעבר כי אין צורך בפסקת ההתגברות, משום שאפשר, לטענתה, לא לכבד פסיקות בג"ץ שמבטלות חוקים. "פסקת ההתגברות זו כותרת מאוד פומפוזית ויפה, אבל אין צורך בה. חוק יסוד שפיטה לא נותן לבית המשפט העליון סמכות לבטל חוקים. כשלעצמי אני מתעלמת מפסיקה. זו פסיקה בלי סמכות, אני לא מכבדת את זה", אמרה.
גורמים בכירים במערכת המשפט יצאו נגד דבריה של גוטליב: "היא קוראת למעשה לאנרכיה. כיבוד פסיקת בתי המשפט הוא הבסיס לחברה מתוקנת. כל ישראלי מן השורה לא יקבל גישה כזו". הבכירים, שהזהירו אז מהרכב הקואליציה המתגבשת, אמרו כי "דבריה משקפים את ההקצנה המסתמנת של הקואליציה הנבנית, ביחסה לשלטון החוק, לעקרון הפרדת הרשויות והכבוד ההדדי ביניהן".