14 שנות מאסר לשלמה פרידריך הנאשם בניסיון רצח אשתו
(צילום: אריק מרמור)

שלמה פרידריך, בן 72 מירושלים, נידון ל-14 שנות מאסר בגין ניסיון רצח של אשתו בת ה-65 מתחת לבית אמה בתל אביב. חייה של מי שהותקפה בשתי סכינים ניצלו בזכות שכן שהגיע לעזרתה. מפרטי האישום עולה כי הוא החליט לרצוח אותה בעקבות רצונה להתגרש אחרי 22 שנות נישואים.
פרידריך, כך עולה מהאישום שהוגש נגדו בנובמבר 2019 בידי פרקליטות מחוז תל אביב, הגיע לדירת האם, שם ארב לה כשברשותו סכינים. כשהיא התקרבה למקום, הוא התנפל עליה ודקר אותה, עד להתערבותו של שכן. במשפטו טען הבעל שהוא רצה להתאבד מולה, במחאה על יחסה כלפיו.
2 צפייה בגלריה
האישה
האישה
האישה בבית המשפט
(צילום: שאול גולן )
"שרדתי מלחמת עולם, אני לא יודעת איך אני פה כי זה נס", העידה האישה בבית המשפט, שנדקרה על ידו באמצעות שתי סכינים, "הוא דקר אותי בקצב מהיר, המילה 'ניסיון' רצח היא עדינה. זה היה תופת. ועדיין, לא הופתעתי מהאכזריות כי הוא התאכזר אליי כל השנים". היא סיפרה גם על בקשה ליישוב הסכסוך איתו שהגישה לפני כשנתיים, בעוד שהוא ביקש "שלום בית שהפך לגיהינום עלי אדמות בשבילי".
בתום הדיון היא אמרה ל-ynet: "נעשה פה משפט צדק. נלחמתי על חיי עם האדם הזה, אם לא הייתי מצליחה לצעוק חזק, והשכנים לא היו מגיעים, הוא לא היה מפסיק. אני עשיתי כל מה שרק אפשר כדי להישאר בחיים. אימא שלי, ששרדה את השואה, לימדה אותי להילחם. זה מה שעשיתי, נלחמתי במלאך המוות".
2 צפייה בגלריה
שלמה פרידריך
שלמה פרידריך
גזר הדין: פרידריך בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
לנשים אחרות היא אומרת: "תילחמו, אל תוותרו. באותם רגעים קשים תחשבו על האנשים הכי יקרים לכם, תראו אותם מולכם ואז יהיה לכם כוח. זה כמו אישה בלידה, שכל כך כואב לה אבל היא יודעת שעוד מעט היא תחבק את התינוק שלה, אז פחות כואב לה. ככה אני הרגשתי ברגעים האלה".
על התקיפה היא סיפרה: "היה לי מנהג לצאת בשעה מוקדמת לחדר הכושר, ב-05:30. הוא ידע בדיוק מתי אני יוצאת, הוא אמר לי כבר בעבר - 'איך את לא מפחדת לצאת בשעה כזאת? יבוא מחבל'. תראו מי בא בסוף - הוא. ירדתי מבית אמי, יצאתי מדלת האינטרקום בבית, היא נסגרה ופתאום ראיתי אותו מולי. הוא הגיע בריצת אמוק. שאלתי אותו מה הוא עושה פה, והוא הצמיד אותי לדלת והתחיל להכניס בי את הסכינים כאילו אין מחר.
"הוא דקר אותי בצוואר, בבטן ובמותן והוא צרח - 'איך שורדת? איך את עדיין חיה? כמה כוח יש לך?" ואני אמרתי לעצמי שאני מוכרחה להילחם על החיים שלי. זה החינוך שקיבלתי. ניסיתי לדחוף אותו וצעקתי רק 'הצילו, הצילו'. השכנים התחילו לרדת, הם שמעו אותי. שכן אחד הציל את חיי, הוא אמר לו 'תזרוק את הסכין', משך אותו בחולצה וזרק אותו לגינה. לולא אותו שכן, הוא היה ממשיך עד שאמות".
נציגת הפרקליטות, עו"ד כנרת מור, אמרה בשלב הטיעונים לעונש כי האישה נותרה בחיים "רק הודות למאבק העוצמתי שניהלה על חייה". היא ציינה גם ש"היא נאלצה להגיע להעיד בבית המשפט למרות הפחד הגדול וחוסר רצונה לפגוש אותו".
כנרת מורעו"ד כנרת מורצילום: מוטי קמחי
את האישה מייצג עו"ד יוסי זילברברג, יחד עם עו"ד אורלי מנע. גזר דינו של פרידריך ניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב, פה אחד: 14 שנות מאסר ופיצוי של 150 אלף שקלים. השופט בני שגיא שעמד בראש הרכב השופטים אמר: "האירוע המתואר בהכרעת הדין הוא חמור כמעט בכל קנה מידה. קיימת חשיבות של ממש להצמדת תג מחיר לאלימות נגד נשים.
עו"ד יוסי זילברברגעו"ד יוסי זילברברגצילום: ירון ברנר
"במקרה דנן אין מדובר במערכת יחסים אלימה מתמשכת אלא באירוע חריג, אבל אין בכך להקהות את חומרת המעשה. עובדה שהמעשה בוצע באופן מוקפד ומתוכנן - הנאשם הצטייד בשתי סכינים גדולות, ארב לה, חתך ופצע אותה בפלג גופה העליון. האירוע הסתיים כפי שהסתיים בנס, ולא בזכות הנאשם".
התובעת, עורכת הדין כנרת כהן מור מפרקליטות ת"א פלילי, אמרה: ,"בית המשפט קיבל את עמדתנו ונתן עונש חמור לנאשם, גזר דין משמעותי שיש בו מסר. לאחר שהרשיע אותו בניסיון רצח, כי רצתה לעזוב אותו, הוא קבע כי יש לכך משמעות למאבק באלימות נגד נשים. המתלוננת העידה באומץ לב, סיפרה על שקרה, ושימשה פה לנשים שנרצחו על ידי בן זוגן וקולן לא נשמע".
סנגורית הנאשם, עו"ד רותם טובול, מסרה: "שמענו את גזר הדין ונלמד אותו. ככל הנראה אנחנו נערער לבית המשפט העליון, שם אנחנו מאמינים שהדברים יובהרו".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.