קרובי משפחתו של הסמג"ד שנהרג מספרים עליו
(צילום: נדב אבס )

במשך שעתיים וחצי הלילה פעלו כוחות צה"ל על מנת לזהות שני חשודים פלסטינים ליד הגדר, אבל רק כשהגיעו למרחק של מטרים ספורים מהם ופתחו בנוהל מעצר חשוד, הבינו כי הם חמושים. בחילופי האש נהרג סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, רס"ן בר פלח, ושני המחבלים חוסלו. כך התפתחה התקרית, שלב אחר שלב.
23:39: תצפיתנית של חטמ"ר מנשה מזהה שני חשודים ליד הגדר בסמוך לכפר ג'למה, מצפון לג'נין. היא מזהה אותם מתקרבים למרחק 15 מטרים מהגדר בקו התפר ונשכבים על סוללה בקרבת עמדה צבאית, ומקפיצה כוחות לנקודה.
23:50: כוח מעמדה צבאית סמוכה, שנמצא בצד הישראלי של קו התפר, מבצע נוהל מעצר חשוד שכולל שימוש באמצעי לפיזור הפגנות וירי אזהרה. שני החשודים נותרים במקומם.
(צילום: חגי דקל)

6 צפייה בגלריה
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח. הספיק לירות לפני שנהרג
(באדיבות המשפחה )
00:00: הכוחות משתמשים בפצצות תאורה, רחפנים ומל"ט. הזירה מבודדת והמרחב נסגר. מח"ט מנשה, אל"מ אריק מויאל, מחליט להגיע לעבר המחבלים באיגוף אחורי, מהצד הפלסטיני, עם צוותו ועם כוח נוסף בפיקוד סמג"ד סיירת הנח"ל, רס"ן בר פלח.
1:20: שני החשודים עדיין לא מזוהים כחמושים, והכוח של המח"ט והסמג"ד מתפצל לשתי חוליות. הלוחמים זוחלים בחשאיות לעבר שני החשודים, בקרבת חממות חקלאיות, תוך סיוע מהתצפיתניות שמזהות את המחבלים מרימים ראש מפעם לפעם.
2:15: הלוחמים מפתיעים מאחור את שני החשודים, שמזוהים לראשונה כמחבלים לאחר ששלפו את נשקיהם האוטומטיים, ופותחים באש מטווח של כחמישה מטרים לעבר שתי החוליות. רס"ן פלח, בן 31 מנתניה, מספיק לירות לפני שהוא נפגע ונהרג. הקשר שלו ואל"מ מויאל ממשיכים להסתער ומחסלים את המחבלים.
(צילום: אביהו שפירא, חגי דקל)

6 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
(צילום: דובר צה"ל )
אחד המחבלים שחוסלו הוא איש המנגנונים הפלסטיניים אחמד עאבד, מהמודיעין המסכל. המחבל השני הוא פעיל פתח. שניהם לא נכלו בעבר. לזירת התקרית הגיע הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. "התצפיתנית מנעה פיגוע, ייתכן מאוד שזה היה מארב לסיור שהיה צריך לעבור בנקודה", אמר מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט.
הוא שיבח את הלוחמים: "הכוח נהג בגבורה ובתחבולה והאירוע הוכיח שצה"ל הוא השכפ"ץ של עם ישראל. ההחלטה להמשיך בפעולה של צה"ל בקו התפר הוכיחה עצמה כקריטית וחשובה". לדברי תא"ל בלוט, לא היה מקום לירי על המחבלים עד להיתקלות עצמה מאחר ולא זוהה עליהם הנשק: "היו לנו אירועים רבים של מבקשי עבודה, בהם נשים וילדים שהתקרבו לגדר בצורה הזו, ולכן היה נכון כאן לבצע את נוהל מעצר חשוד שבוצע על ידי הלוחמות בעמדה הסמוכה, ועל ידי הקצין".
לאחרונה הוסמכו תא"ל בלוט ואל"מ מויאל, להשתמש במל"טים תוקפים, אבל לדברי בלוט לא היה מקום באירוע הזה לתקוף ממל"ט: "שני החשודים לא חצו לשטחנו ולא זוהו עם נשק עד לירי שביצעו. גם בגזרות כמו גבול עזה ולבנון לא היה מתבצע בנסיבות האלו שימוש במל"ט תוקף".

ההמלצה: לשלול היתרי כניסה מתושבי כפר המחבלים

בדיוני הערכות מצב בצמרת מערכת הביטחון לאחר התקרית העביר השב"כ המלצה לדרג המדיני-בטחוני לשלול היתרי עבודה וכניסה לישראל לתושבי הכפר דאן בשומרון, שממנו יצאו שני המחבלים.
6 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
פעילות צה"ל סמוך למעבר ג'למה
מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, באזור התקרית
(צילום: דובר צה"ל )
6 צפייה בגלריה
אחמד עאבד
אחמד עאבד
המחבלים שחוסלו הלילה
ייתכן ותחילה, אם המהלך יאושר, יישללו ההיתרים קודם מהמשפחה הנרחבת לה השתייכו המחבלים. גורמי ביטחון הסבירו כי מהלכים דומים בעבר הקטינו את גובה הלהבות והפחיתו את המוטיבציה של קרובי המשפחה לבצע פיגועים נוספים.
שני המחבלים היו מוכרים למערכת הביטחון, אך בשב"כ ובצה"ל הדגישו בדיוני הערכות המצב כי העובדה שאחד מהם שימש כקצין במנגנוני הביטחון נחשבת לחריגה ויוצאת מהכלל, שאינה מעידה על תופעה או קשורה לדרישה הישראלית מהמנגנונים להגביר את פעילותם נגד חמושים בצפון השומרון. הבוקר הדגיש תא"ל בלוט כי פעילות המנגנונים נמשכה לאחרונה היטב בגזרות שונות ביו"ש והתיאום הבטחוני לא הופסק לרגע בין מח"טי צה"ל לעמיתיהם.