המשבר בין ארגון המורים למשרד האוצר מחריף: לאחר שהאוצר הנחה לנכות משכר המורים 2,400 שקלים שקיבלו על חשבון הסכם השכר, יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע בתגובה על החרפת העיצומים, שבמסגרתם בתום חופשת הפסח לא יבוצעו פעילויות מחוץ לכותלי בית הספר גם בשעות הלימודים, לא יתקיימו טקסים ומסיבות סיום - ולא יימסרו ציונים. מנגד, הממונה על השכר אפי מלכין ומנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר תקפו בחריפות את ארז, והאשימו אותו בפגיעה בתלמידים ובמורים. השניים הוסיפו כי הם "מרחמים" על התלמידים, משום שארז נוהג לפגוע בהם על ידי נקיטה בעיצומים מדי שנה.
1 צפייה בגלריה
יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
יו"ר ארגון המורים רן ארז ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
ההוראה לנכות שכר מהמורים הגיעה על רקע המו"מ בין האוצר לארגון המורים, שתקוע בשל מחלוקת בשאלה מה סוכם בעל פה ב-31 באוגוסט, יום לפני תחילת שנת הלימודים. נושא המחלוקת העיקרי הוא טענת האוצר שיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז הסכים לחוזים אישיים, בעוד ארז מכחיש. המורים נוקטים עיצומים שכוללים הימנעות ממתן ציונים ומפעילות מחוץ לבית הספר.
מלכין והייזלר אמרו במהלך תדרוך לעיתונאים כי "לא נוותר על חוזים אישיים למורים ולמנהלים, כפי שהסכים ארז לפני שחזר בו. מבחינתנו זה עיקרון, ובלעדיו לא יהיה הסכם". מלכין הוסיף כי "חוזים אישיים ישפרו את מערכת החינוך, יביאו אנשי הייטק ויגדילו את הסיכויים להביא לערים כמו קריית גת ועכו מגמות סייבר".
בתדרוך, שבו השתתף גם סגן הממונה על השכר, אוהד אלקבץ, טענו הבכירים כי ארז הסכים לחוזים אישיים עבור 6% מהמורים, ו-10% ממנהלי בתי הספר. ארז מסר מצדו כי "ההתנהלות הבריונית של האוצר נגד ציבור המורים שנושאים הן בנטל המלחמה והן בלימוד בתנאי חירום היא קו אדום. אם מישהו באוצר חושב שבאמצעות כיפופי ידיים הם ישברו אותנו - הוא טועה טעות מרה".
ארז באולפן ynet בחודש שעבר
(צילום: ירון ברנר)

מלכין והייזלר אמרו שלא יפנו לבית הדין הארצי לעבודה, משום שבית הדין צפוי לקבוע שצעדי המורים הם לגיטימיים. "אנחנו לא מאמינים שבית המשפט ייתן לנו סעד", אמרו. "בית המשפט בודק האם מדובר בסכסוך כלכלי, ומבחינתו זה סכסוך לגיטימי כל עוד אין הסכם שכר חתום. בית משפט לא בודק האם הצעדים הננקטים טובים למערכת ופשוט יוציא אותנו לעוד סבב של משא ומתן ויתחיל בזאר טורקי, שבסוף נכנעים והולכים לעוד סבב. אסור לקבל את זה. צריך לגמור עם הסיפור הזה פעם אחת ולתמיד".
להערכתם, חלק מהמורים כן יזינו את הציונים לתלמידים, ויבינו שהעיצומים פוגעים גם בהם. "אנחנו מרחמים על התלמידים", אמר הייזלר. "ארז נוקט עיצומים בכל שנה ואנחנו מרחמים גם על אלה שיבואו בשנה הבאה". סגן הממונה על השכר באוצר הוסיף: "ארז נוקט בעיצומים מכיוון שזו הדרך שלו לשלוט במערכת, להתעלל בתלמידים ובמורים. הוא לא רואה אותם. נקטנו צעדים קשים, אולי זה יחזיר אותו לשולחן המשא ומתן".