צה"ל הודיע הערב (שני) כי ישראל העבירה לצפון רצועת עזה 30 משאיות שמכילות קמח ומזון. ברקע, מגיעות הטענות בעולם - גם מסגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס - לפיהן למאות אלפי הפלסטינים שנותרו שם לא הגיע סיוע הומניטרי כבר שבועיים שלמים.
תיעוד העברת הסיוע לצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
משאיות הקמח בדרכן לרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים ב  צפון הרצועה
פליטים פלסטינים ב  צפון הרצועה
פליטים פלסטינים בצפון הרצועה
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
בצה"ל אמרו כי העברת הסיוע נעשתה בהתאם להנחיית הדרג המדיני, וכחלק מהמחויבות להעברת הסיוע לרצועת עזה. "30 משאיות המכילות קמח ומזון מטעם ארגון WFP עברו מנמל אשדוד דרך מעבר 'ארז מערב'", ציינו בצה"ל. היחידה שהעבירה את הסיוע הייתה מתפ"ש - תיאום פעולות הממשלה בשטחים. "צה"ל באמצעות מתפ"ש ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי על מנת לאפשר ולהקל על המענה ההומניטרי לרצועת עזה", אמרו בצבא.
באו"ם טענו כי לצפון הרצועה לא הגיע סיוע מאז 30 בספטמבר, מלבד משלוח אחד ו"קטן" של דלק עבור פעילות בתי החולים באזור. גורם בכיר באו"ם טען בפני סוכנות הידיעות AP כי הסיוע הפסיק להגיע לא רק דרך דרום הרצועה אלא גם ממעברים נוספים בגבול עם ישראל.
במתפ"ש הכחישו שהמעברים לצפון הרצועה נסגרו, אבל לפי AP לא הגיבו כאשר נשאלו כמה משאיות סיוע הגיעו לשם בימים האחרונים. לפי האו"ם באזור נותרו כ-400,000 פלסטינים.
גם בתוכנית המזון העולמית של האו"ם הודיעו שנאלצו להפסיק את פעילותם בצפון הרצועה, וטענו ש"אף מזון" לא הגיע לאזור בשבועיים האחרונים. ראש השלוחה של הארגון בשטחים הפלסטיניים, אנטוני רנארד, טען כי האזור "מנותק" לחלוטין: "אנחנו מחויבים להעביר מזון מציל חיים מדי יום למרות האתגרים הגוברים, אבל בלי מעברים בטוחים וגישה מתמשכת, בלתי אפשרי להגיע לאנשים שזקוקים לעזרה", הוא מסר אמש.
בעקבות דיווחי האו"ם פרסמה כאמור קמלה האריס הודעה בלשון חריפה יחסית, שבה אמרה כי על ישראל "לעשות יותר ובדחיפות כדי לאפשר הזרמה של מזון לאלו שזקוקים לו". היא הדגישה כי "חובה להגן על אזרחים וחובה שתהיה להם גישה למזון, מים ותרופות. חייבים לכבד את החוק ההומניטרי הבינלאומי".
4 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות הכוחות ברצועת עזה
תיעוד פעילות הכוחות ברצועת עזה
תיעוד פעילות הכוחות בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות הכוחות ברצועת עזה
תיעוד פעילות הכוחות ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
אוגדה 162 בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)

בזמן שבו נטען כי ישראל לא העבירה סיוע לצפון הרצועה, החל צה"ל בפשיטה בג'באליה והורה לתושבים להתפנות. בצה"ל מתכוונים להמשיך לכתר את ג'באליה, אבל ה"חנק" של צפון הרצועה ייעצר - עם הכנסת הסיוע.
שני צוותי קרב חטיבתיים של אוגדה 162 מכתרים את העיר ג'באליה כבר יותר משבוע, מול עשרות אלפי עזתים שרובם מסרבים להתפנות דרומה, בלחץ של חמאס המשתקם. הכוחות מדווחים על "קליפה" שהמחבלים הכינו להם עם בתים ממולכדים, זירות מטענים ומארבי נ"ט בשטח שבו צה"ל לא פעל קרקעית בחודשים האחרונים.
הכוחות פועלים נגד מוקדי חמאס הצבאיים שהתחדשו בחודשים האחרונים בעיר שבצפון הרצועה. בניגוד לפשיטות קודמות שהתבצעו במסגרת שלב ג' של הלחימה בחמאס, שיימשך גם בשנים הבאות, הפעם הפעולה מתבצעת בשני תנאים שונים, שאליהם מופנים הקשב המטכ"לי ותשומת הלב הצבאית העיקרית.
הראשון הוא זירת הלחימה הראשית בצפון, והשני הוא השטח עצמו, שבו מרבית האוכלוסייה העזתית במרחב הפעולה מסרבת להתפנות דרומה לכיוון העיר עזה, לאחר שכותרה על-ידי מאות לוחמים. מדובר בכ-30 עד 70 אלף עזתים הפרוסים גם בפאתי ג'באליה, בעיירות בית חאנון ובית לאהיה, ובתוכם יש כמה מאות מחבלים, בהם מפקדים.
הדיווחים על המתחולל בצפון הרצועה הגבירו את התהיות בעולם בנוגע ליישום אפשרי של "תוכנית האלופים", שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר שהוא בוחן. את התוכנית, נזכיר, יזם אלוף במיל' גיורא איילנד, ובמוקד שלה ההנחה שהפשיטות הנוכחיות לא אפקטיביות מספיק כדי להכריע את חמאס ולייצר לחץ משמעותי לשחרור החטופים.
התוכנית קוראת להטיל מצור על צפון הרצועה, כלומר כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים – כולל העיר עזה – ולהכריז עליו כעל שטח צבאי סגור. לאוכלוסייה האזרחית תינתן לפי ההצעה שבוע אחד להתפנות, ולאחר מכן ניתן יהיה להתייחס לכאורה לאלו שיישארו שם כאל מחבלים ולהטיל עליהם מצור הדוק שימנע מהם גישה למים, מזון ודלק. הרעיון הוא למעשה להרעיבם, ולאלץ אותם לבחור בין כניעה למוות.