10 צפייה בגלריה
ממדי ההרס בלהיינה, מבט על
ממדי ההרס בלהיינה, מבט על
ההרס בעיירה להיינה
(צילום: AFP)
אף אחת מ-80 האזעקות שהוצבו מסביב לאי מאווי, מוקד השריפות הקשות שפוקדות את הוואי, לא הופעלה בתגובה לשריפה שהחריבה כמעט כליל את עיירת הנופש להיינה. כך אישרה הלילה (בין שבת לראשון) הסוכנות לניהול חירום בהוואי, אחרי שביומיים האחרונים גברו התהיות באשר למה שנראה כמו מחדל היערכות שתרם להיקף האסון. הלילה הודיעו הרשויות כי מניין ההרוגים באסון עלה ל-93 - ובכך הוא הפך לאסון השריפה הכבד ביותר בארה"ב ב-100 השנים האחרונות, קטלני יותר מהאסון בקליפורניה ב-2018 שבו נחרבה העיירה פרדייס ונהרגו 85 בני אדם.
מערכת ההתרעה לעת חירום, שהוקמה בהוואי בעקבות אסון הצונאמי של 1946 והייתה אמורה להזהיר את התושבים באמצעות אזעקות - לא פעלה - וכתוצאה מכך לא היה לתושבים זמן להיערך לסכנה, שאותה הם זיהו רק כשהבחינו בלהבות או שמעו פיצוצים. מדובר במערכת שנחשבת לאחת הטובות בעולם שכוללת כ-400 אזעקות - 80 מהן מוצבות במאווי - ורבים מהתושבים תהו מדוע איש לא הפעיל אותן, למרות שרמת הדציבלים שלהן נחשבת לגבוהה מאוד וניתן לשמוע אותן ממרחק של יותר מחצי קילומטר.
תוצאות השריפה בהוואי
(צילום: סולה גורדון)

10 צפייה בגלריה
ממדי ההרס בלהיינה
ממדי ההרס בלהיינה
ממדי ההרס בלהיינה. העיירה נשרפה כמעט כליל
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
צוותי חילוץ והצלה בלהיינה
צוותי חילוץ והצלה בלהיינה
"מספר ההרוגים צפוי לעלות". צוותי החילוץ בלהיינה
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
השריפה בהוואי
השריפה בהוואי
(צילום: Patrick T. Fallon / AFP)
דובר הסוכנות לניהול חירום בהוואי, אדם וינטרוב, שאישר הלילה כי האזעקות אכן לא הופעלו, הדגיש כי האזעקות לבדן הן לא סימן לפינוי, אלא התרעה לתושבים כי עליהם לחפש מידע נוסף. לדבריו, התרעות אחרות הופעלו, כולל כאלה שנשלחו למכשירים הניידים של התושבים, לתחנות הרדיו המקומיות ולערוצי הטלוויזיה האזוריים - אך יעילותן של ההודעות הללו נפגעה כתוצאה מהפסקות חשמל נרחבות ושיבושי תקשורת שנגרמו בשל השריפות. הוא הוסיף כי הסוכנות תשתף פעולה עם הבדיקה שתיערך באשר לתגובה לשריפות, שעליה הודיעה התובעת הכללי של הוואי אן לופז.
מפקד הכבאות של מאווי, ברדפורד ונטורה, אמר בשבוע שעבר כי ברגע שהשריפה התלקחה ביום שלישי בעקבות הרוחות החזקות, לסוכנות לא היה מספיק זמן להתריע בפני הרשויות שעליהן לשלוח פקודות פינוי.
רובין ריצ'י, שמתגוררת באזור כ-40 שנה, סיפרה כי שניים מחבריה ניצלו מהשריפה רק בגלל ששמעו גלאי עשן בבתיהם. "אזעקות החירום נבדקות פעם בחודש, אך הן לא הופעלו מסיבה לא ידועה. אני מאוד כועסת כי הרבה אנשים נהרגו בגלל זה", היא אמרה ל"ניו יורק טיימס". גם קול מילינגטון, תושב העיירה שביתו נשרף כליל, אמר כי "ההתרעות שקיבלנו לטלפון היו חסרות תועלת. לא קיבלנו שום הודעות פינוי, לא הייתה שום אזהרה". גם הוא ושותפיו לדירה נסו ממנה רק לאחר שהבחינו בעשן השחור בשמי העיירה.
נזקי השריפה בהוואי
(צילום: רויטרס)

10 צפייה בגלריה
שריפה שריפת יער הוואי האי מאווי ארה"ב
שריפה שריפת יער הוואי האי מאווי ארה"ב
אש ברחובות, עשן בשמיים
(צילום: רויטרס, Maui Real Estate Radio/TMX)
10 צפייה בגלריה
השריפה בהוואי
השריפה בהוואי
(צילום: Erin Hawk/ רויטרס)
הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום בארה"ב (FEMA) מעריכה כי יעלה כ-5.52 מיליארד דולר לשקם את העיירה. להערכתה, לפחות 2,200 מבנים בעיירה ניזוקו או נהרסו - כמעט 1,500 מהם מבני מגורים - ויותר מ-2,100 דונם נשרפו בעיירה שבה מתגוררים כ-12 אלף בני אדם. מושל הוואי ג'וש גרין הודיע הלילה כי סייר בעיירה ביחד עם ראש הסוכנות דיאן קריסוול, שלדבריו הבטיחה למצוא "פתרונות יצירתיים" לצרכים מיידיים וארוכי טווח.
לאור כך שבשנים האחרונות השריפות במאווי גדלו בעוצמתן והתקרבו יותר לשכונות מגורים, תושבים ביקשו את עזרת חברת החשמל והרגולטורים, אך חברת החשמל הגדולה במדינה "הוואיאן אלקטריק" הציבה את נושא מניעת שריפות היער בעדיפות הנמוכה ביותר במסמך ממשלתי שהגישה בחודש אפריל האחרון. למעשה, גם אחרי שהלהבות החלו לכלות את האי, לחברה לא הייתה תוכנית לנתק את החשמל כדי למנוע הצתות נוספות.
דו"ח שהוכן עבור מחוז מאווי בשנת 2020 הזהיר כי הצד המערבי של האי, שבו נמצאת העיירה להיינה, נמצא בסיכון גבוה לשריפה. לפי הדו"ח, למערב מאווי הייתה ההסתברות השנתית הגבוהה ביותר לשריפות יער מבין כל האזורים במחוז, עם סיכוי של יותר מ-90 אחוז לשריפות בממוצע מדי שנה.
10 צפייה בגלריה
עבודות ניקיון ופינוי פסולת בלהיינה
עבודות ניקיון ופינוי פסולת בלהיינה
פינוי פסולת בלהיינה. גם חיל ההנדסה של הצבא האמריקני הגיע לאי כדי לסייע
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
מהשריפות בהוואי
מהשריפות בהוואי
מהשריפות בהוואי
(צילום: AP /Rick Bowmer)
הרשויות בהוואי חזרו על הערכותיהן כי מספר ההרוגים באסון צפוי לעלות, ואנשי חילוץ והצלה נוספים ממשיכים להגיע לאי כדי לסייע בחיפושים בתוך בתים ובניינים שניזוקו קשות. הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום מסרה אמש כי יותר מ-150 מעובדיה נמצאים בהוואי, בהם צוותי חיפוש והצלה עירוניים וצוותי כלבנים.
יותר מ-12 סוכנויות פדרליות נשלחו להוואי כדי לסייע במאמצי השיקום, בהן מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארה"ב והמשמר הלאומי. חיל ההנדסה של הצבא האמריקני הקים כוח חירום זמני ופרס צוותים על האי לצורך פינוי פסולת. משרד התיירות מסר כי הוא מסייע לתיירים לצאת ממאווי, כדי ש"תשומת הלב והמשאבים יתמקדו בתושבים". גם הצלב האדום האמריקני פועל באי.
10 צפייה בגלריה
מתנדבים בהוואי בעקבות השריפות
מתנדבים בהוואי בעקבות השריפות
מאהל סיוע שהוקם בעקבות האסון, בהוואי
(צילום: רויטרס/ Jorge Garcia)
10 צפייה בגלריה
מתנדבים בהוואי בעקבות השריפות
מתנדבים בהוואי בעקבות השריפות
(צילום: Justin Sullivan/Getty Images)
ביומיים האחרונים המשטרה המקומית מסרה כי 1,000 בני אדם באי מוגדרים נעדרים, אך ההיסטוריה מעידה כי ייתכן שמספר הקורבנות הסופי יהיה רחוק מכך. ב-2018 מספר הנעדרים לאחר השריפה הקטלנית בקליפורניה עמד על 1,300 בני אדם בימים הראשונים שלאחר האסון, אך לבסוף מספר הקורבנות היה 85.
הכביש המהיר המוביל לעיירה נסגר שוב לתושבים המגיעים מדרום, מכיוון שלדברי המשטרה המקומית תושבים רבים התעלמו מהאזהרות להישאר מחוץ לאזורים האסורים ונסעו מבעד למחסומים. כעת רק צוותי חירום וספקים מורשים להיכנס. מאז אתמול הכביש הראשי שמוביל לעיירה, כביש הונואפאיילני, נפתח ונסגר כמה פעמים. עשרות תושבים ישנו במכוניותיהם בזמן שהמתינו לפתיחת הכביש המהיר, ופקק המכוניות הגיע לאורך של כקילומטר.