בערב יום הכיפורים, בפרט כאשר פרסום התחקירים מתעכב והפוליטיקאים עושים כל מאמץ לקבור חקירה ממלכתית, אין זמן מתאים ועגום יותר להביא פרטים ומסמכים חדשים שלא פורסמו מעולם, על המחדל הגדול ביותר בתולדות ישראל. שורה של חשיפות ביחס לתוכנית "חומת יריחו" - אותו מסמך המלווה במצגת שבנוי על ידיעה מודיעינית מפורטת שהתקבלה בצה"ל באביב 2022 ומהווה מתאר מדויק למדי של התקפת חמאס שהתממשה ב-7 באוקטובר - שופכות אור על האופן בו התייחסו במערכת הביטחון להתרעה החשובה ביותר שהייתה מצויה בידיהם.
הגילויים שנחשפים כאן מראים למי הופצה תוכנית "חומת יריחו" ברחבי מערכת הביטחון והדרג המדיני, שנה לפני המתקפה, וחמור מכך - איך הלכה לאיבוד בתוכה. מסמך אחר חושף את ההשוואה שעשו במודיעין של אוגדת עזה, חודשים לפני טבח 7 באוקטובר, בין אימוני הנוח'בה לתוכנית הפלישה למדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי בהערכת המצב בבור חיל האוויר
הרצי הלוי בהערכת המצב בבור חיל האוויר
הערכת מצב בחטיבת המבצעים
(צילום: דובר צה"ל)
מסמך קריטי נוסף שראוי שיגיע לוועדת החקירה הממלכתית הוא סיכום ישיבה של ראש חטיבת המבצעים דאז, תא"ל ירון פינקלמן, היום אלוף פיקוד הדרום. התאריך: 27 ביולי 2022. הכותרת: "העמקה מודיעינית 'חומת יריחו' – סיכום רח"ט מבצעים". חטיבת המבצעים אחראית, בין היתר, להיערכות והכנת תוכניות אופרטיביות למלחמה, כמו גם הפעלת כוח ותיאום. המטרה של הדיון לפי המסמך – מענה אופרטיבי לחומת יריחו.
הסיכום של פינקלמן קובע: "בבסיסה, תוכנית חומת יריחו מסמלת מעבר למאמץ התקפי רחב היקף בשטח ישראל, כחלק מהפקת הלקחים בחמאס מאירועים קודמים". הוא אומר שאם הרעיונות האלה ימומשו ולו באופן חלקי, יש "פוטנציאל נזק משמעותי". לפי אותו סיכום, נותן ראש חטיבת המבצעים משקל ראוי לתוכנית ומבין כי חמאס מבצע שינוי אסטרטגי.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל הרצי הלוי עם אלוף פיקוד הדרום פינקלמן וראש אגף המבצעים עודד בסיוק
(צילום: דובר צה"ל)
באורח מבריק, פינקלמן מנתח היטב כי "בהיעדר אלמנט ההפתעה, תוחלת ההצלחה של התוכנית נמוכה מאוד". ואיך תהיה הפתעה כזו? בשני מצבים, הוא קובע. אם חמאס יקדם היערכות ויציאה למתקפה בחסות תרגיל, "בדומה למלחמת יום הכיפורים" (זה נכתב במפורש!), או במקרה של פרשנות שגויה למעשי ישראל.
הוא מונה צעדים לביצוע – "להיערך לתוכנית כתרחיש אפשרי במסגרת לחימה", ולבדוק מול פקודות לעת חירום, כדי לבחון אם יש מענה נדרש. בפרט, מציין פינקלמן, צריך לבחון איך להתמודד עם אירוע של פשיטה המונית לישראל "בתרחיש של לחימה בשתי זירות במקביל".
מהרגע הזה המסמך פרקטי מאוד. צריך לבנות דרכי פעולה אפשריות למימוש חומת יריחו, ולגבש מענה אוגדתי, פיקודי ומטכ"לי. האחראים הם מחלקת המבצעים, פיקוד הדרום, אוגדה 143. לשפר תשתיות מבצעיות "תחת ההנחה שניתקל במתווי פשיטה סימולטניים בתווך העילי (דהיינו פלישה קרקעית) והימי". שוב, מוטלת אחריות. ולבסוף – לערוך דיון נוסף ובו "יוצג באופן סדור מענה מבצעי כולל לתוכנית" חומת יריחו. עד כמה שידיעתי משגת, דיון כזה לא התרחש. אגב, כאשר פינקלמן הגיע לפיקוד הדרום, קצין המודיעין או האלוף היוצא טולדנו לא אמרו לו דבר על חומת יריחו.
המסמך והדיון הללו מעלים שאלות אין־ספור. בסוף 2022 פינקלמן עוזב את התפקיד, יוצא ללימודים בחו"ל וחוזר לתפקיד מפקד פיקוד הדרום. באורח ברור, הוא מבין את האיום המדובר. האם מחליפו דאז, ראש אמ"ן הטרי שלומי בינדר, עשה משהו עם כל זה? כאשר הוא נכנס לתפקידו "חומת יריחו לא הוצגה לו כלל. איך ייתכן שפיקוד הדרום לא עסק בתוכנית הזו? איך פינקלמן לא דחף את הנושא כאשר הגיע לפיקוד הדרום, אם הכיר אותו כה טוב?
מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל ממוקד כולו כעת בלחימה העצימה בכל הגזרות והשגת מטרות המלחמה ובמקביל ממשיך ומתקדם בתהליך תחקור אירועי 7.10. לכשיסוכם, יוצגו הממצאים בשקיפות לציבור".