בישראל ממשיכים להיערך לתקיפה באיראן, בארה"ב קוראים לה למתן את תגובתה מחשש להסלמה רבתי - ובטהרן מגבירים את האיומים בנקמה נוספת.
גלנט עם הטייסים בבסיס חצרים של חיל האוויר
(צילום: שחר יורמן)

5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ביקר בבסיס חצרים של חיל האוויר
שר הביטחון יואב גלנט ביקר בבסיס חצרים של חיל האוויר
גלנט בבסיס חצרים של חיל האוויר
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן, שנפגש היום (ד') עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה הבינלאומית BRICKS ברוסיה, איים: "אם ישראל תבצע טעות, איראן תגיב בעוצמה. ישראל עלולה לגרום לנו נזק מסוים, אך התגובה שתקבל והיקף הנזק שייגרם לה יהיו מעבר לדמיון".
דבריו מגיעים זמן קצר אחר ששר הביטחון יואב גלנט שב והבטיח שישראל תתקוף באיראן - בתגובה למתקפת הטילים הבליסטיים בתחילת החודש - במהלך מפגש עם טייסים ואנשי צוות טכני בבסיס חיל האוויר בחצרים.
"אחרי שנתקוף באיראן, גם במדינת ישראל וגם במקומות אחרים יבינו מה כולל תהליך ההכנה שלכם וההיערכות והמוכנות שלכם ולנו יש אמון מאוד גבוה ביכולות שלכם, באופן אישי בכל אחד וכקבוצה וכטייסת וכמובן, אמון מלא בצה"ל", אמר להם גלנט - דברים שמגיעים כשברקע ההדלפה של מסמכי המודיעין האמריקניים, שבהם מפורטות חלק מההכנות הישראליות לתקיפה באיראן.
5 צפייה בגלריה
מסעוד פזשכיאן וולדימיר פוטין
מסעוד פזשכיאן וולדימיר פוטין
פזשכיאן עם פוטין, היום. איים מרוסיה על ישראל
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
5 צפייה בגלריה
כנס BRICS
כנס BRICS
הפסגה הבינלאומית שכיהס פוטין בעיר קזאן, ברוסיה
(צילום: ALEXANDER NEMENOV/Pool via REUTERS)
מלשכת גלנט נמסר כי שר הביטחון קיבל בבסיס חצרים סקירה ממפקד המתחם תת-אלוף עמיחי לוין וממפקדי הטייסות על הפעילות המבצעית, בכל זירות הלחימה - ועל "הגברת המוכנות לאפשרות של פעילות התקפית בזירות נוספות". עוד נמסר כי שר הביטחון שוחח עם צוותי האוויר והקרקע, והביע את הערכתו על הפעילות העצימה בשנה האחרונה.
"יש לכם את הזכות להשתתף במלחמת שבע החזיתות ובכל החזיתות האלה צה"ל נמצא וחיל האוויר נמצא - עזה, לבנון, יהודה ושומרון, סוריה, עיראק, תימן ואיראן", הוסיף גלנט בשיחה עם הטייסים. "בכל מקום שניסו לפגוע בנו שילמו מחיר ומחיר כבד ומי שהיה לו חלומות בעזה לנצח אותנו ולהכות אותנו לפני שנה - היום הוא לא נמצא בחלום הזה אחרי שאין את סינוואר ועוד שורה ארוכה בצמרת וכל מה שנעשה שם על ידי צה"ל".
בארה"ב, בינתיים, ממשיכים לנסות לפעול למיתון התגובה הישראלית באיראן - כדי למנוע הסלמה דרמטית רגע לפני הבחירות לנשיאות. אתמול, בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביקש מזכיר המדינה אנתוני בלינקן למתן עוד יותר את תגובתה של ישראל באיראן - שלפי הדיווחים אמורה ממילא להתמקד במתקנים צבאיים ולא במתקני הגרעין או הנפט של איראן.
לצד זאת, בלינקן גם קרא לחתור לסיום הפעולה הקרקעית בלבנון תוך ניצול ההישגים הצבאיים של ישראל והפיכתם להישגים אסטרטגיים. גורם מדיני אמר בתגובה כי "ניהול המערכה נמצא בידי ישראל".
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
ביקש למתן את התקיפה באיראן. בלינקן עם נתניהו, אתמול
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
5 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD שהועברה לישראל. בארה" מבטיחים לסייע - שוב - בהגנה
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
היום, בתום ביקורו בישראל שממנה המשיך לסעודיה, אמר בלינקן כי חשוב שתגובתה של ישראל באיראן לא תיצור הסלמה גדולה יותר ותגרום להתפשטות הסכסוך. "אנחנו נחושים להגן על ישראל מפני מתקפות איראן ושלוחיה", אמר בלינקן בתדרוך לכתבים. "אנחנו עומדים לצד ישראל, ותמיד נהיה לצידה בהגנתה".
דבריו מגיעים על רקע הודעת שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שלשום, ולפיה ארה"ב פרסה בישראל את מערכת ההגנה האווירית מסוג THAAD - שאותה שלחה לארץ כחלק מההיערכות לאפשרות שאיראן תשגר מתקפה גדולה נוספת על ישראל.
אוסטין, יצוין, נשמע זהיר הרבה יותר מהנשיא ג'ו ביידן - שאמר בסוף השבוע האחרון כי יש לו מושג טוב בנוגע לאופי ומועד התקיפה הישראלית הצפויה. "קשה לדעת בדיוק איך התקיפה תיראה", אמר אוסטין שלשום. "בסופו של דבר, זו החלטה ישראלית, והאם הישראלים יאמינו או לא שזו תגובה פרופורציונלית - ואיך האיראנים יתפסו את זה - ייתכן שאלו שני דברים שונים", הוסיף. "אנחנו הולכים לעשות - נמשיך לעשות - כל שביכולתנו כדי לצמצם את המתיחות - ובתקווה לגרום לשני הצדדים להפחית אותה".