נתניהו וראש השב"כ בהרמת כוסית לרגל חג הפסח
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

שעות אחרי פיגוע נוסף שבו נפצעו בינוני וקל שני חיילים, ראש השב"כ התריע מהמתיחות הביטחונית הגבוהה לקראת ליל הסדר מחר. בהרמת כוסית לרגל חג הפסח שנערכה היום (שלישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, חשף רונן בר כי בתוך שלושה חודשים בלבד סוכלו יותר מ-200 פיגועים "משמעותיים", כלשונו. "צוות טקילה", היחידה המבצעית של שב"כ שמוקפצת לסיכול פיגועים ונחשפה לראשונה רק לפני שנתיים, הוקפץ לדבריו כבר 14 פעמים מתחילת השנה.
"אנחנו בתקופה מאתגרת. גם מבית וגם מחוץ. המקור איראני, שיעי, חמאסי, ג'יאהדי, חז"עי וסלפי, וגם יש הרבה תופעות מקומיות", אמר בר לצד נתניהו. "לשם המחשת המספרים: עברו רק שלושה חודשים וסוכלו השנה למעלה מ-200 פיגועים משמעותיים, בהם כ-150 פיגועי ירי, 20 פיגועי מטען, דריסה, התאבדות, חטיפה ועוד. ולצד זאת, ספגנו 15 אבדות כואבות. זווית נוספת כדי להבין את ההיקף, היא דרך צוות 'טקילה' - המענה האחרון לפיגוע בדרך, שהוקפץ השנה כבר 14 פעמים".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
נתניהו ובר בהרמת הכוסית, היום. רה"מ: "מי שבא לפגוע בנו, צריך לדעת שדמו בראשו"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ה שב"כ רונן בר הרמת כוסית לרכל חג הפסח
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש השב"כ הוסיף כי "אתמול עצרנו שניים מתוך חוליית המפגעים בפיגוע בו נפצעו שני חיילנו בחווארה. עשינו את זה ברמדאן, עשינו את זה באור יום, בלב הקסבה וברפידיה. לפני כחודש רדפנו אחרי הרוצח של הלל ויגל ז"ל מחווארה, משכם לג'נין. שוב באור יום. שוב בתוך מחנה הפליטים. וככה עם רוצחי עידו ברוך ז"ל, והיורים בטול כרם, ביריחו, מניח המטען בביתר עילית ועוד - ערך סגירת המעגל המהירה". לדברי בר, "במלחמה בטרור הערך הזה חשוב שלוש פעמים - להקל במשהו על המשפחות, למנוע את הפיגוע הבא, ולבלום רעיונות חדשים".
נתניהו הודה בדבריו לאנשי השב"כ על "העבודה הקשה שאתם עושים סביב השעון". לדבריו, "אני חושב שהעבודה הזאת היא מן הטובות, אולי הטובה ביותר שיש בעולם, ולא במקרה באים מהעולם לראות את מה שאנחנו עושים. אתם ראויים לכל שבח, גם על המאמץ וההקרבה, והמחויבות לביטחון המדינה". ראש הממשלה הוסיף כי "בסופו של דבר אנחנו מגיעים לכל מחבל. זה הישג כביר כי מי שבא לפגוע בנו, צריך לדעת שדמו בראשו".
תיעוד מעצר המחבל סמוך לצריפין, היום

4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע באזור צריפין
זירת הפיגוע באזור צריפין
זירת הפיגוע סמוך לצריפין
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
הפיגוע האחרון התרחש כאמור הבוקר סמוך לצומת צריפין, כשמחבל דקר שני חיילים כבני 20 ופצע אותם באורח בינוני וקל.אזרחים שהיו במקום עצרו את המחבל, מוחמד מחמוד עוואודה (21) מחברון, בעל היתרים לעבוד ביישובים ישראליים ביהודה ושומרון, והוא הועבר לחקירת המשטרה. מצבו של של החייל שנפצע באורח בינוני הוגדר תחילה כקשה, ובהמשך עדכן בית החולים שמיר-אסף הרופא על שיפור במצבו. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ציין כי לא נשקפת סכנה לחייו של החייל. דובר צה"ל הודיע אחר הצהריים כי מחקירת הפיגוע עלה כי אחד החיילים הפצועים נאבק במחבל שניסה גם לחטוף את נשקו, וכדי למנוע זאת נשכב על הנשק.
"בהתחלה חשבנו שזה מכות", סיפר ל-ynet אחד האזרחים שהשתלטו על המחבל, אופיר, שביקש לא להזדהות בשמו המלא. הוא אמר כי הוא ואזרח נוסף וידאו שהמחבל מרותק לקרקע ולא יכול לזוז, ואז הגישו טיפול לפצועים - בין השאר באמצעות חוסם עורקים שהכינו מחולצה של אחד מהם. "הרגעתי את החייל ואמרתי לו שיהיה בסדר", אמר. "קשרתי את החולצה שלי עליו וחסמתי לו את הדם".
בני משולם, שעובד כמתקין סיבים אופטיים ומתנדב כחובש באיחוד הצלה, סיפר כי "נסעתי לכיוון צפון, ואז ראיתי בצד שמאל שלי - בנתיב הנגדי - סוג של המולה. ראיתי שני חיילים ומישהו בא עליהם, זה היה כזה מעורפל. עצרתי באותו רגע כי המוח אמר לי שזה פיגוע, וצעקתי לעובד שהיה איתי ברכב. רצתי לכיוון המחבל כדי לנטרל אותו יחד עם שני אזרחים אחרים. ברגע שנטרלנו אותו וראיתי שהוא על הרצפה, רצתי לכיוון החייל שספג את רוב הדקירות. הגשנו לו סיוע עד שהגיע אמבולנס שפינה אותו".
תיעוד פלסטיני: המחבלים פותחים באש על מעלה גלבוע

4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני מהמחבלים - פיגוע הירי בקיבוץ מעלה גלבוע
תיעוד פלסטיני מהמחבלים - פיגוע הירי בקיבוץ מעלה גלבוע
המחבלים מקיפים בעיגול את הבית במעלה גלבוע שלעברו ירו
הפיגוע הגיע כאמור בזמן של מתיחות ביטחונית, בעיצומו של הרמדאן. אתמול נפגעו בתים בקיבוץ מעלה גלבוע שבמועצה האזורית עמק המעיינות מירי מחבלים שפתחו באש מכיוון צפון השומרון, ונמלטו. הפגיעה בבתים זוהתה רק לאחר סריקות, איש לא נפגע. פתח והג'יהאד האיסלאמי לקחו אחריות לפיגוע ופרסמו את סרטון הירי. צה"ל עדיין מנהל מצוד אחר החשודים.
במוצאי שבת נפצעו שלושה לוחמי גבעתי בפיגוע דריסה ליד בית אומר, כשאחד מהם נפצע באורח קשה. המחבל הפלסטיני, מוחמד בראדעיה (23) מהכפר צוריף, נורה ונהרג. הפיגוע בגוש עציון אירע פחות מיממה לאחר הירי במוחמד אלעסיבי בעיר העתיקה, שלפי המשטרה היה פיגוע ירי.