נתניהו ביום השבעת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת )

נמשך המשא ומתן בין מפלגות גוש הימין לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, וביהדות התורה הגיעו אמש (חמישי) נציגי המפלגה למלון קראון פלאזה בירושלים להמשך פגישות המו"מ להקמת הממשלה ה-37. "יש פערים משמעותיים", אמר גורם ביהדות התורה, "נתניהו מתייחס אלינו בזלזול".
בין היתר, בנושא התקציבי והכלכלי קיים חוסר הסכמה סביב דרישות החרדים לבנות 400 אלף יחידות דיור ולהשוות את שכר המורים בתלמודי התורה לזה שבחינוך הממלכתי. בנוסף, גם בסוגיית התקציבים ישנם פערים, כאשר יהדות התורה דורשת בנוסף לתפקידי שר השיכון ויו"ר ועדת הכספים גם את תיק התחבורה ומשרד נוסף.
4 צפייה בגלריה
פגישות משא ומתן להקמת הממשלה בירושלים
פגישות משא ומתן להקמת הממשלה בירושלים
ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה בדרך לפגישת מו"מ
(צילום: עמית שאבי)
בתוך כך, ישנן אי-הסכמות אף בנושאי דת ומדינה, ובעיקר סביב סוגיות הגיוס והגיור. החרדים מבקשים להסדיר את מעמדם של תלמידי הישיבות באמצעות חוק יסוד לימוד תורה, ולחזור למתווה חוק טל שנפסל ב-2012. במקביל, עולה דרישתם לעגן בחוק את מעמדו הבלעדי של הגיור הממלכתי של הרבנות הראשית, ובכך לעקוף את פסיקות בג"ץ בשנים האחרונות שהכירו בגיורים פרטיים - כולל של הזרמים הליברליים - שבוצעו בארץ או בחו"ל.
הגורם התרעם על התנהלותו של יו"ר הליכוד, ואמר כי "נתניהו מתייחס אלינו בזלזול כאילו רק הוא הביא את הניצחון הזה, הוא כנראה שכח שאנחנו הלכנו איתו לגלות במשך שלוש שנים - לחמנו בשוחות וירקנו דם בוועדות בזמן שהוא וכל הליכודניקים שלו טיילו בכל הארץ עם הפריימריז שלהם". לדבריו, "עם כל הכבוד, נתניהו צריך להפסיק להתייחס אלינו בפטרונות, להתחיל לראות בנו שותפים ולתת מענה רציני לצרכים שלנו ולדרישות שלנו. בינתיים ההצעות שלו משפילות ומבזות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הושגו הסכמות בנושא תקציבי הישיבות. נתניהו
(צילום: הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
הקריקטורה הבוקר ב"יתד נאמן"
הקריקטורה הבוקר ב"יתד נאמן"
הקריקטורה הבוקר ב"יתד נאמן"
בנושא סוגית הגיור, נציין, נתניהו חושש שהיענות לדרישתם של החרדים תגרום למשבר חסר תקדים מול יהדות התפוצות, וזו הסיבה שבגינה חזר בו ב-2017 מחוק הגיור שקידם. גם סוגיית הגיוס מעלה חששות בקרב ראש הממשלה המיועד, שכן חזרה לחוק שנפסל לפני עשור - לצד החלת פסקת ההתגברות - תיתפס כצעד דורסני מדי. נתניהו מעדיף מתווה מאוזן יותר, כדוגמת חוק הגיוס האחרון שנחקק ב-2015, או הצעות דומות לזו שקידמה הממשלה היוצאת.
נזכיר כי בנושא הגדלת תקציבי הישיבות כבר הושגה הסכמה בין הצדדים, כאשר נתניהו הסכים עקרונית לדרישה להגדיל את התמיכה הממשלתית במוסדות התורניים - העומדת כיום על סכום של 1.2 מיליארד שקלים בשנה - והיא צפויה להכפיל עצמה (ואף יותר מכך) ולזנק לכמעט 3 מיליארד.
ביומון החרדי-ליטאי "יתד נאמן", המזוהה עם מפלגת "דגל התורה", תופיע הבוקר קריקטורה המביעה את התסכול ביהדות והתורה - ולפיה כולם מקבלים את שלהם ורק החרדים מתבוננים מהצד בעיניים תוהות.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
פערים גדולים בתיק האוצר. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל, בציונות הדתית ממשיכים להירשם פערים גדולים בתיק האוצר. במהלך פגישת הצוותים במו"מ נרשמה אומנם התקדמות בעניין קווי היסוד, אולם המחלוקת על התפקידים הובילה למצב שבו התקיעות נמשכת. בציונות הדתית אמרו לאורך היום כי אם נתניהו יחליט להשביע ממשלת מיעוט בלעדיהם, יסרבו לתמוך. "או שהציונות הדתית בפנים, או שהיא בחוץ", אמר גורם במפלגה.
בתוך כך, אתמול בבוקר פורסמה בשער של העיתון המזוהה עם ש"ס כותרת ראשית שלפיה מועצת חכמי התורה של המפלגה דורשת מהיו"ר אריה דרעי לקחת את תיק האוצר. אם המחלוקת לא תיפתר בקרוב, בליכוד יבקשו להחליף בשבוע הבא את יו"ר הכנסת באחד מחברי הכנסת מטעמם, ככל הנראה יריב לוין.
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה.
פורסם לראשונה: 23:34, 17.11.22