3 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט הצבאי
סא"ל דן שרוני בבית המשפט הצבאי
סא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי
(צילום: מוטי קמחי)
הפרקליטות הצבאית ביקשה מבית הדין הצבאי המיוחד בקריה בתל אביב לקיים מחר (חמישי) דיון דחוף על מנת לקדם את הסדר הטיעון עם סגן-אלוף דן שרוני, שפרטיו נחשפו ב-ynet. ואולם, לבקשת כמה מהמתלוננות הוחלט כי הדיון יידחה למועד אחר. מוקדם יותר היום צה"ל אישר כי במסגרת הסדר הטיעון סא"ל שרוני צפוי להודות בכ-70 עבירות של מעשים מגונים ופגיעה בפרטיות של כ-50 נשים, רובן חיילות ששירתו תחתיו.
לפי הסדר הטיעון, שרוני צפוי להיות מורד לדרגת טוראי ובמקביל לשלם פיצוי כספי לנפגעות העבירה בסך כולל של כרבע מיליון שקלים. התביעה תדרוש עונש מאסר בפועל בן כמה שנים, שיבטא לפי צה"ל את חומרת מעשיו של הקצין.
3 צפייה בגלריה
דן שרוני
דן שרוני
סא"ל דן שרוני
(מתוך פייסבוק)
הדיון שהיה אמור להיערך מחר בבית הדין הצבאי תוכנן להתבצע בדלתיים פתוחות, ובמהלכו הקצין הבכיר היה אמור להודות בעבירות כתב האישום המתוקן, שלפיו שרוני צילם מאות פעמים את עשרות הנשים. בית הדין היה אמור גם לעסוק בבקשה לאשר את יציאתו של שרוני לתזכיר מבחן ממושך שבמהלכו תיקבע רמת המסוכנות שלו, לקראת מה שמסתמן כשחרור ממעצר עד תום ההליכים. בשלב הבא, שיתקיים בכל מקרה בעוד כמה שבועות, צפוי בית הדין לאשר סופית את הסדר הטיעון כפי שתדרוש הפרקליטות הצבאית מהשופטים הצה"ליים.
כמה מהמתלוננות נגד שרוני התנגדו כאמור נחרצות לקיום הדיון שיהיה מחר בטענה שמדובר במחטף לכל דבר. עו"ד אפרת נחמני-בר, שמייצגת כמה מהנפגעות, אמרה: "לנפגעות אין זמן להתארגן מהיום למחר, להגיע לדיון כזה ולהשמיע את קולן. צה"ל מנסה לקבוע עובדות בשטח מבלי שקולן של הנפגעות יישמע וזאת למרות בקשתנו להיפגש עם הפרקליטה הצבאית הראשית בטרם יוחלט סופית על הסדר הטיעון".
אחת החיילות שצולמה בעירום ע"י סא"ל דן שרוני מגיבה להדחה מתפקידו
(צילום: שמוליק דודפור)

לפי ההודעה שפרסם היום צה"ל, הרמטכ"ל מתכוון לשלול את הפנסיה של שרוני, אולם לא מדובר בצעד סופי או כזה שיקרה בקרוב, אלא יתגלגל לפתחו של הרמטכ"ל הבא מאחר שלפי ההסדר שהשיג שרוני עם צה"ל - גזר הדין הסופי ייקבע בעוד כשנתיים כדי לאפשר לו להגיע לגיל הפרישה. בנוסף, גם אם הפנסיה שלו תישלל בעוד כשנתיים - כספי הפנסיה צפויים להגיע למשפחתו תחת ההגדרה "גמלת חסד".
עו"ד פרופ' דנה פוגץ' מהקריה האקדמית אונו ועו"ד ענבר קידר-ברוך ממשרד פוגץ'-קידר-ברוך, שמייצגות שתיים מהנפגעות, מסרו בתגובה לפני ההחלטה לא לקיים מחר דיון בנוגע לשרוני: "מעט מדי ומאוחר מדי, ובדיון שייערך מחר כשההודעה על קיומו הגיעה שעות ספורות לפניו, כנראה מתוך תקווה שהנפגעות לא תגענה לדיון, צה"ל הפנה את עורפו לעשרות מחיילותיו שהתגייסו עם כוונות כנות לשרת את המדינה וחזרו מצולקות לכל החיים.
"הפרקליטות הכשירה את הקרקע לשחרור עבריין מין סדרתי ומניפולטיבי, שנתפס במקרה בלבד אחרי שנים רבות של פגיעה ממושכת וקשה בעשרות חיילות צעירות ואזרחיות, תוך ניצול מעמדו הצבאי כסגן אלוף, שפעל בקור רוח ובשיטתיות. לא יעלה על הדעת שמצד אחד הרמטכ"ל 'צפוי' לשלול לשרוני את הפנסיה, על פי הודעת דובר צה"ל, ומנגד מאפשרים לו לשלם בתשלומים את הסכום הזעום לפיצוי כל אחת מעשרות הנפגעות, במשך שנתיים. עוד מסתירה הודעת דובר צה"ל את האפשרות ששרוני ישתחרר בקרוב ממעצר, וכאשר יבקשו בעוד כשנתיים מאסר שלו, יהיה זה מעט מדי ומאוחר מדי. הפרקליטות מעדיפה את אינטרס עבריין המין ומשפחתו על פני נפגעותיו".
3 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
כמה מהנפגעות בהארכת מעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
(צילום: יריב כץ)
עורכת דין ענבר קידר ברוךעורכת דין ענבר קידר ברוךקרדיט: סטודיו סקייליין
בצה"ל אמרו כי "הסדר הטיעון אינו כולל הסכמה לעניין תשלום קצבת הפרישה. החלטה בנוגע לתשלום קצבת פרישה לשרוני תתקבל על-ידי הרמטכ"ל (באישור שר הביטחון), במועד הרלוונטי. עמדת הרמטכ"ל היא שבמקרה מסוג זה יש לשלול מהנאשם את הזכות לגמלה בשל מעשיו החמורים. בצד זאת, בדומה למקרים קודמים יוכלו בני משפחתו הגרעינית של שרוני לבקש 'גמלת חסד', שתשולם להם בלבד, ובאופן ישיר, מבלי שהנאשם יזכה לקבלה.
"לאחר ההודאה במעשים ונטילת אחריות מלאה עליהם, יבקשו הצדדים כי בית הדין יפנה את שרוני לגורמים המוסמכים שיערכו תסקיר מעצר, שיכלול הערכת מסוכנות מינית ובחינת אפשרויות שיקום ומסגרות טיפוליות. לאחר קבלת התסקיר, ובכפוף לכתוב בו, יידון בית הדין הצבאי בבקשת שרוני, העצור משך חודשים, להשתחרר לחלופת מעצר (מעצר בית או שחרור בתנאים). שירותו הצבאי של שרוני יופסק מיידית. הצדדים יבקשו, כי הטיעונים לעונש בפני בית הדין הצבאי יישמעו לאחר סיום שירותו, ובית הדין ידון ויחליט בבקשה זו.
"התביעה הצבאית עדכנה את נפגעות העבירה בפרטי ההסדר, ואף קיבלה את התייחסותן. מרבית נפגעות העבירה תמכו בהסדר אשר יובא להכרעתו של בית הדין הצבאי המיוחד. התביעה הצבאית מעניקה לכלל נפגעות העבירה את הזכויות הקבועות בחוק, לרבות האפשרות למסור הצהרה כתובה לבית הדין, וכן תבקש מבית הדין לשמוע כל עדות של נפגעת שתבקש זאת. צה"ל באמצעות מרכז מהו"ת, העמיד לרשות נפגעות המשרתות בצה״ל סיוע וליווי יחד עם כלל גורמי המקצוע.
"צה"ל רואה בחומרה רבה כל אירוע של פגיעה על רקע מיני, מכל סוג שהוא, ופועל למניעת מקרים מסוג זה. עניינו של שרוני טופל בהתאם למדיניות מחמירה זו".

29 מהנפגעות הסכימו להסדר הטיעון

סא"ל שרוני נעצר בנובמבר בשנה שעברה וכתב האישום נגדו הוגש חודש לאחר מכן. לאחר מכן הורה בית הדין הצבאי המיוחד על מעצרו של הקצין עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. נוכח מעשיו, הוא הודח מיידית מתפקידו.
גורם צבאי אמר היום כי שרוני הואשם בעבירות כלפי 40 נפגעות עבירה (בצה"ל), ולדבריו 29 מהן הסכימו להסדר הטיעון. עוד ציין הגורם הצבאי כי תשלום פיצוי בהליך פלילי לא מחליף את האפשרות של המתלוננות לתבוע פיצוי בהליך אזרחי. לדברי הגורם הצבאי, להרשעה בהליך פלילי משמעות חשובה לעניין הליך התביעה האזרחית.