לפני חמש שנים נדמה היה כי אנו בפתחו של עידן חדש. שר החינוך דאז וראש הממשלה כיום, נפתלי בנט, מינה את המשורר ארז ביטון לעמוד בראש ועדה שתגבש המלצות כיצד להשלים את הסיפור היהודי השלם ולהציג גם את המורשת של יהדות המזרח ואת חלקם של העולים המזרחים בבניית הארץ.
כשבנט קיבל לידיו את הדו"ח הוא אמר: "אנחנו לא רוצים לגדל דור שמכיר רק חצי ממורשתו". ואכן, כל עוד היה שר החינוך הוא עשה צעדים למען מימוש ההמלצות. אולם מרגע שסיים את תפקידו הנושא קיבל עדיפות נמוכה, ורוב ההמלצות נשארו עד היום על הנייר.
מבדיקה שערכו חברי "האיחוד המסורתי" - ארגון הגג של הארגונים המסורתיים בישראל, ובהם "תור הזהב", תנועת "תיקון", "כולנא", "כל ישראל חברים", "שבת אנפלאגד" ואחרים - עולה כי לא הרבה השתנה בשנים האחרונות. בכינוס חירום שקיימה אתמול השדולה המסורתית בכנסת הוצגו הנתונים העגומים.
ארז ביטון, המשורר וחתן פרס ישראל, אמר: "אני קורא מכאן לראש הממשלה, שיזם את הוועדה, להטמיע סעיף תקציבי ליישום מסקנותיה. ללא הכסף אני לא רואה אפשרות למימוש המסקנות". הוא אף הציע לעגן את התקציב בחוק, "כי אחרת נמצא את עצמנו שוב ושוב מתדפקים על דלתות שבורות. לא ניתן למחדל הזה להימשך. נותנים 30 מיליארד שקל למען שימור הקואליציה אבל לא מוצאים 200 מיליון בשבילנו?".
יו"ר השדולה המסורתית בכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, אמר: "נפל דבר בישראל, הייתה ועדת ביטון, וכגובה הציפייה גובה האכזבה. כגובה התקווה גובה תחושת הנטישה. דרשתי מראש הממשלה להתחיל עם הקצבה של 40 מיליון שקל כבר השנה".
מהדו"ח של חברי "האיחוד המסורתי" עולה כי כמעט אף המלצה לא יושמה. ועדת ביטון המליצה להקצות לנושא 250 מיליון שקלים בשנה. זה לא קרה. תוכנית הלימודים לחטיבת הביניים כלל לא עודכנה. ובתיכון, במקום תוכנית לימודים מקיפה, משרד החינוך הכניס שאלה אחת בבגרות בהיסטוריה על יהדות ארצות האיסלאם. נושא גירוש ספרד, למשל, נלמד באופן מצומצם ביותר, ולא מוזכרות הקהילות החדשות שהוקמו בעקבותיו ואין זכר לעושר התרבותי שגלה מאירופה לצפון אפריקה, איטליה והבלקן.
גם בספרות המצב לא השתנה. היוצרים הנלמדים במסגרת לימודי החובה הם עדיין עגנון, טשרניחובסקי, ביאליק, רחל, וגם מולייר וברנרד שאו. יוצר מזרחי אין (רשימת ההמלצות שלא מומשו: באיור הנ"ל).
לאחר קבלת הדו"ח קיימה שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, דיון בנושא עם גורמי המקצוע האמונים על התחום במשרדה. היא ביקשה לקבל תמונת מצב מפורטת אודות היישום של המסקנות בתחומי הדעת ובאורחות החיים של בתי הספר. במסגרת הדיון הוצגו תכנים חדשים שהוכנסו במקצועות הליבה: היסטוריה, ספרות, תרבות יהודית-ישראלית ואף במקצועות האומנות.
התכנים אף שולבו בבחינות הבגרות. כמו כן הוצג אתר חדש, "חכימא", שהוקם במיוחד לאיסוף סיפורים מהמזרח והנגשתם לבתי הספר. בנוסף, פותח מאגר חומרים שכולל סרטים, יחידות הוראה מתוקשבות וסרטונים מהמזרח, שמעמיד המשרד לרשות בתי הספר לשימוש במערכי השיעורים. שאשא ביטון ציינה כי תקצה את התקציב הדרוש ליצירת סדרת טלוויזיה ברוח "עמוד האש", שתוקדש להיסטוריה של יהדות המזרח.