ועדת החקירה העצמאית הבינלאומית של האו"ם פרסמה היום (רביעי) דוח חדש על "השטח הפלסטיני הכבוש", וטענה כי "הרשויות הישראליות אחראיות לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו במהלך הפעולות וההתקפות הצבאיות ברצועת עזה מאז 7 באוקטובר". לדברי הוועדה, שהוקמה במאי 2021, ישראל אחראית אף לאלימות מינית במהלך המלחמה.
יו"ר הוועדה קראה להפסיק את הפעולה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני ממחנה אלבורייג'
תיעוד פלסטיני ממחנה אלבורייג'
הוועדה טענה: "ישראל אחראית להרעבה והעברה בכפייה"
עוד טענה הוועדה כי הרשויות בישראל אחראיות להרעבה כשיטת לחימה, רצח או הרג מכוון, הפנייה מכוונת של התקפות נגד אזרחים ואובייקטים אזרחיים, העברה בכפייה, עינויים ויחס בלתי אנושי או אכזרי, מעצר שרירותי וביצוע מעשי פגיעה בכבוד האישי. מנגד, הוסיפה הוועדה כי גם ארגונים חמושים פלסטיניים אחראים לפשעי מלחמה שבוצעו בישראל.
חקירת הוועדה על אירועי 7 באוקטובר ומה שקרה לאחר מכן מבוססת על ראיונות עם קורבנות ועדים, שחלקם נערכו מרחוק וחלקם במהלך ביקור בטורקיה ומצרים, אלפי פריטים שנאספו ממקורות גלויים ואומתו באמצעות ניתוח פורנזי מתקדם, מאות הגשות לקול קורא, תצלומי לוויין ודוחות רפואיים-פורנזיים.
ישראל החרימה את הוועדה ולא שיתפה איתה פעולה, בין היתר בשל עברם של ראש הוועדה וחבריה. בעקבות זאת, הוועדה האשימה את ישראל על "שיבוש חקירות ומניעת גישה לישראל ולשטח הפלסטיני הכבוש". בדוח הוועדה נטען כי "המספר העצום של נפגעים אזרחיים ברצועת עזה וההרס הנרחב של אובייקטים ותשתיות אזרחיים הם התוצאות הבלתי נמנעות של אסטרטגיה שננקטה בכוונה לגרום נזק מרבי, תוך התעלמות מעקרונות ההבחנה, המידתיות ומתן אמצעי זהירות נאותים.
4 צפייה בגלריה
מחנה גב'אליה
מחנה גב'אליה
במחנה הפליטים ג'באליה: "הפשטה ועירום בפומבי במטרה להשפיל את הקהילה"
"השימוש המכוון בכלי נשק כבדים בעלי יכולת הרס גדולה באזורים מאוכלסים בצפיפות מהווה תקיפה מכוונת וישירה על האוכלוסייה האזרחית", נכתב. הדוח ציין כי הצהרות של גורמים ישראלים רשמיים, לרבות אלה המשקפות את המדיניות של גרימת הרס נרחב והרג אזרחים, עולות לכדי הסתה - ועלולות להוות פשעים בינלאומיים חמורים אחרים. הוועדה הוסיפה כי הסתה ישירה ופומבית להשמדת עם היא פשע לפי המשפט הבינלאומי, גם כאשר היא מבוצעת על-ידי אנשים שאין להם סמכות ישירה לניהול מעשי איבה. הסתה לאפליה, לעוינות או לאלימות היא הפרה חמורה של משפט זכויות האדם הבינלאומי, ועלולה לעלות לכדי פשע בינלאומי.
למרות שישראל פרסמה מאות הוראות פינוי לאנשים בצפון הרצועה ובמקומות נוספים, הוועדה טענה כי "ההוראות היו לעיתים בלתי מספקות, לא ברורות וסותרות, ולא אפשרו מספיק זמן לפינוי בטוח". יתר על כן, הוסיפה הוועדה, "נתיבי הפינוי והאזורים שהוגדרו בטוחים הותקפו בעקביות על-ידי כוחות ישראליים". הוועדה קבעה כי פעולות אלה, במצטבר, מהוות העברה בכפייה.
עוד קבעה הוועדה כי ישראל הטילה "מצור מוחלט" העולה לכדי ענישה קולקטיבית נגד האוכלוסייה האזרחית. לטענתה, הרשויות בישראל השתמשו במצור ובאספקת מוצרי יסוד החיוניים להישרדות כנשק לקידום רווחים אסטרטגיים ופוליטיים, לרבות באמצעות ניתוק מים, מזון, חשמל, דלק וסיוע הומניטרי. "המצור פגע באופן בלתי מידתי בנשים בהיריון ובאנשים עם מוגבלויות, כולל פגיעה חמורה בילדים שהובילה למקרי מוות מרעב של ילדים, לרבות תינוקות, שניתן היה למנוע", נכתב.
בדוח צוין כי צורות מסוימות של אלימות מינית ומגדרית מהוות חלק מדפוסי הפעולה של כוחות הביטחון הישראליים. "זאת, בשל תדירותן, שכיחותן וחומרתן של ההפרות, הכוללות הפשטה ועירום בפומבי שנועדו להשפיל את הקהילה כולה ולהדגיש את כפיפותו של העם הכבוש", נכתב בדוח.
4 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
הוועדה האשימה גם את חמאס: "הירי גרם למותם של אזרחים, זו הפרה של המשפט הבינלאומי"
(צילום: רויטרס / Amir Cohen)
בנוגע לגדה המערבית, הוועדה טענה כי כוחות ישראליים ביצעו מעשי אלימות מינית, עינויים ויחס בלתי אנושי או אכזרי ומעשי פגיעה בכבוד האישי. "כל אלה מהווים פשעי מלחמה", טענה הוועדה, שהוסיפה כי "ממשלת ישראל וכוחות ישראליים הרשו, עודדו והסיתו לקמפיין של אלימות מצד המתנחלים כלפי קהילות פלסטיניות בגדה המערבית".
הוועדה התייחסה גם לפשעי חמאס, וכתבה כי במהלך המתקפה ב-7 באוקטובר, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור ושישה ארגונים חמושים נוספים "אחראים לפשעי מלחמה של התקפות מכוונות נגד מטרות אזרחיות, רצח או הרג מכוון, עינויים, יחס בלתי אנושי או אכזרי, השמדה או תפיסה של רכוש האויב, ולקיחת בני ערובה, כולל ילדים".
עוד הוסיפה הוועדה כי "הירי חסר ההבחנה של אלפי רקטות לעבר ערים ויישובים ישראליים, שגרם למותם ולפציעתם של אזרחים, מהווה גם הוא הפרה של המשפט הבינלאומי ההומניטרי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי". לדבריה, "חברי ארגונים פלסטיניים חמושים, במקרים מסוימים בסיוע פלסטינים בלבוש אזרחי, הרגו במכוון, פצעו, עינו, לקחו בני ערובה, לרבות ילדים, וביצעו אלימות מינית ומגדרית כלפי אזרחים ונגד אנשי כוחות הביטחון הישראליים, שחלקם יצאו ממעגל הלחימה והיה אסור לפגוע בהם".
הוועדה זיהתה דפוסים המעידים על אלימות מינית, והגיעה למסקנה כי לא מדובר באירועים בודדים - אלא באירועים דומים בכמה מוקדים, בעיקר נגד נשים ישראליות.
במסגרת ההמלצות, הוועדה קראה לממשלת ישראל "ליישם לאלתר הפסקת אש, לסיים את המצור על עזה, להבטיח העברת סיוע הומניטרי ולהפסיק את הפגיעה באזרחים ובתשתיות אזרחיות". בנוסף, היא קראה לישראל למלא את חובותיה החוקיות הקבועות בצווי בית הדין הבינלאומי לצדק בנוגע לסעדים זמניים שפורסמו ב-26 בינואר, ב-28 במרץ וב-24 במאי, ובמיוחד לאפשר לוועדה גישה לעזה כדי לנהל חקירות. כמו כן, היא המליצה לכל המדינות שהן צד לחוקת רומא לשתף פעולה, באופן מלא, עם בית הדין הפלילי הבינלאומי.
הוועדה פנתה גם למנהיגים הפלסטינים ולרשויות בפועל ברצועת עזה, וקראה להפסיק לאלתר את כל שיגורי הרקטות לעבר ישראל, לשחרר את כל החטופים ללא תנאים, לחקור ביסודיות וללא משוא פנים - ולהעמיד לדין אנשים החשודים בהפרות שבוצעו, לרבות הפרות שבוצעו בישראל ב-7 באוקטובר ואילך על-ידי חברי ארגונים פלסטיניים חמושים לא-מדינתיים.
דוח הוועדה המלא יוצג בפני המושב ה-56 של מועצת זכויות האדם ביום רביעי בשבוע הבא בז'נבה. שני דוחות מפורטים נוספים, המספקים פירוט של הממצאים, יצורפו לפרסום הדוח. הראשון מציג את ממצאי הוועדה בנוגע לתקיפה בישראל ב-7 באוקטובר, והשני מציג את ממצאי הוועדה בנוגע לפעולות והתקיפות הצבאיות של ישראל בעזה עד סוף שנת 2023.
4 צפייה בגלריה
נאווי פילאי
נאווי פילאי
"הכרחי שכל מי שביצע פשעים יישא באחריות". נאווי פילאי
(צילום: רויטרס)
יו"ר הוועדה נאווי פילאי אמרה כי "הכרחי שכל מי שביצע פשעים יישא באחריות. הדרך היחידה לעצור את סבבי האלימות החוזרים והנשנים, לרבות תוקפנות ופעולות תגמול משני הצדדים, היא להבטיח ציות קפדני למשפט הבינלאומי". היא הוסיפה: "ישראל חייבת להפסיק לאלתר את הפעולות הצבאיות וההתקפות שלה בעזה, כולל המתקפה על רפיח, שגבתה את חייהם של מאות אזרחים ועקרה שוב מאות אלפי בני אדם למקומות לא בטוחים, ללא שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי.
"חמאס וארגונים פלסטיניים חמושים חייבים להפסיק מיד את שיגור הרקטות - ולשחרר את כל בני הערובה. החזקת בני ערובה מהווה פשע מלחמה", אמרה יו"ר הוועדה. פילאי כיהנה בין 2014-2008 כנציבת מועצת זכויות האדם של האו״ם, והיא הייתה אחראית להקמת ארבע ועדות חקירה שעסקו אך ורק בישראל, הייתה אחראית לפרסום דוח גולדסטון, חתמה על מינוי הפעיל האנטי-ישראלי הידוע לשמצה ריצ׳ארד פאלק לשליח המיוחד לענייני הפלסטינים ואישרה את קיומה של ועידת דרבן 2, בהשתתפות נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג׳אד. גם לשאר חברי הוועדה יש רקע מפוקפק ביותר בכל הנוגע לעיסוק בישראל.
שגרירות ישראל ליד מוסדות האו"ם בז'נבה מסרה בתגובה כי "מחבלי חמאס תקפו את ישראל ב-7 באוקטובר במהלך חג ישראלי. היום, בחג השבועות, בוחרת ועדת החקירה פילאי לפרסם את דוחותיה המוטים האחרונים, התוקפים את ישראל. החלטה זו משקפת את האפליה האנטי-ישראלית השיטתית של ועדת החקירה הזו, שנולדה בחטא ב-2021, בזמן שחמאס המטיר רקטות על אזרחים ישראלים.
"ועדת החקירה מנסה להצדיק את מתקפת הטרור הנתעבת ב-7 באוקטובר על-ידי יצירת הקשר שלו דרך עדשת הנרטיב הפלסטיני", הוסיפה השגרירות. "היא לא מזכירה 'טרור' בן עשרות שנים או את ירי הרקטות המתמשך על פני שטח ישראל. הדיווחים מתעלמים מהשימוש המתועב במגנים אנושיים על-ידי חמאס, האסטרטגיה המכוונת של חמאס של הצבת אזרחים בקו האש. אולם לגבי ישראל, לדוח אין בעיה להטיל את האשמה על כך שכביכול לא הגנה על אוכלוסייתה ב-7 באוקטובר".
יתרה מכך, השגרירות ציינה כי "הדוח מנסה באופן מקומם ודוחה ליצור שוויון שווא בין חיילי צה"ל למחבלי חמאס בכל הנוגע למעשי אלימות מינית. ישראל דוחה את ההאשמות המתועבות והבלתי מוסריות שהוטחו נגד צה"ל, הן בכל הנוגע למבצע הצבאי בעזה והן לגבי תגובתו הראשונית נגד מחבלי חמאס בישראל. חמאס הוא ארגון טרור חסר חוק. ישראל היא מדינה דמוקרטית המחויבת לשלטון החוק. צה"ל מתנהל בהתאם לחוק הבינלאומי, לרבות המשפט ההומניטרי הבינלאומי, ויש לו מנגנונים חזקים ועצמאיים לפקח ולחקור את פעולותיו.
שגרירת ישראל ליד מוסדות האו"ם בז'נבה מירב איילון שחר אמרה: "ועדת החקירה הוכיחה שוב שפעולותיה הן כולן בשירות של אג'נדה פוליטית צרה נגד ישראל. הדיווחים של היום מאששים את מה שאמרנו שוב ושוב: ועדת פילאי לעולם לא תעשה צדק עם קורבנות הטרור הישראלים".