סוכנות התרופות האירופית קבעה הערב שהחיסון של "אסטרה-זניקה" לקורונה בטוח ויעיל. הסוכנות מסרה את הדברים אחרי שכמחצית ממדינות האיחוד האירופי השעו את השימוש בחיסון של החברה השבדית, בעקבות דיווחים על 30 מתחסנים (מתוך 5 מיליון) שסבלו מקרישי דם ומדימומים. בהודעת הסוכנות נמסר שאין הוכחות שהוא גרם לתופעות הלוואי הנדירות שמהן סבלו המתחסנים - אך גם לא ניתן לשלול את האפשרות הזאת באופן סופי.
2 צפייה בגלריה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה
חיסוני אסטרהזניקה אסטר הזניקה אסטרה-זניקה קורונה
(צילום: רויטרס)
ראש סוכנות התרופות האירופית (ה-EMAׂׂ), אמר קוק, סיפרה שאנשי הסוכנות ימשיכו לבחון את המקרים של המתחסנים שסיבלו מקרישי דם ומדימומים. "העמדה המדעית שלנו היא שהחיסון הזה הוא אופציה בטוחה ויעילה להגנה על אזרחים מנגיף הקורונה", הדגישה קוק, והוסיפה שהיא לא הייתה מהססת לקבל את החיסון לקורונה של החברה השבדית.
הסוכנות תמסור בהמשך הנחיות מעודכנות לרופאים ולציבור. אותן הנחיות יכללו הסבר על הסכנות האפשריות הטמונות בשימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה". קוק הדגישה שהיא וחבריה ב-EMA עדיין משוכנעים שיתרונות החיסון של "אסטרה-זניקה" לקורונה עולים על הסכנות. יצוין כי ישראל לא משתמשת בחיסון של "אסטרה-זניקה".
2 צפייה בגלריה
אסטרזניקה
אסטרזניקה
(צילום: shutterstock)
על סוכנות התרופות הופעל לחץ אדיר לבחון את המקרים המדוברים, ולספק הנחיות למדינות המודאגות שהשעו את השימוש בחיסון. שלשום, אחרי שמספר המדינות שהשעו את השימוש הגיע ל-13 (מתוך 27 חברות באיחוד), הודיעה הסוכנות שהיא תפרסם בחמישי אחר הצהריים את תוצאות הבדיקות שלה. כעת המדינות יחליטו אם לחדש את השימוש בחיסון של החברה השבדית. גרמניה, צרפת ומדינות אחרות הבהירו שהן ממתינות לממצאי ה-EMA, ואז יחליטו אם להמשיך לחסן את האזרחים עם החיסון של החברה השבדית.
השעיית השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" האטה עוד יותר את מבצע החיסונים האיטי ממילא של האיחוד האירופי, שכרגע לא עומד ביעדים שהוצבו לו. בשטח האיחוד חוסנו עד כה יותר מ-45 מיליון איש, מהם 5 מיליון קיבלו את החיסון של החברה השבדית. סוכנות התרופות האירופית אישרה גם את החיסונים לקורונה שפיתחו "פייזר" ו"מודרנה".