מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (רביעי) לדיון רשמי ראשון על מצב החטופים, שבו השתתף השגריר לאו"ם דני דנון. המשלחת הישראלית ביקשה מנשיאות מועצת הביטחון שד"ר אפרת ברון הר-לב מבית החולים שניידר תתדרך בדיון על מצבם של הילדים שהיו בשבי החמאס. במועצת הביטחון הסכימו, אך התנו את הופעתה בכך שלשם ה"איזון" - גם מנכ"לית "בצלם" יולי נובק תתדרך בזום, על מצבם של הפלסטינים. ynet עביר את הדיון בשידור ישיר.
צפו בדנון מציג את תמונות החטופים שנרצחו ותוקף: "לא נעצור עד שנשיב את כולם"
(קרדיט: UN)

תת-מזכ"ל האו"ם רוזמרי דיקרלו קראה בפתח הדיון לשחרור מיידי של החטופים, וגינתה בחריפות את חמאס על רצח ששת החטופים בשבוע שעבר. בתדרוך מאוזן, היא שיבחה את צה"ל ואת מבצע החיסונים נגד פוליו ברצועה, דיברה על המצב ההומניטרי בעזה ובירכה על המגעים בדוחא לעסקה.
ד"ר ברון הר-לב אמרה בדיון: "מעולם לא חשבנו שנצטרך להתכונן לטפל בתינוקות וילדים שחזרו מהשבי. חיפשנו ספרות אבל לא מצאנו ופיתחנו פרוטוקולים חדשים. אחרי 50 ימים שבהם לא הרשו להם לבכות, לצחוק ולעמוד, הם בקושי אכלו - כשחזרו הם לא נראו כמו ילדים אלא כמו הצל של עצמם. 9 חודשים אחרי שחזרו, הילדים עדיין מתעוררים מסיוטים".
היא אמרה כי "ילדה אחת בת 14 שהוחזקה לבדה רוב הזמן בעזה סיפרה שהמחבלים ששמרו עליה אמרו לה שאין יותר ישראל ושאף אחד לא דואג לה יותר, ושאף אחד לא אוהב אותה יותר". ד"ר ברון הר-לב סיפרה על שרון קוניו שנחטפה לעזה עם בעלה דוד ושתי בנותיה: "הם חזרו רזים, ולקח להם יומיים לצאת מהחדר. תשעה חודשים לאחר שחזרו – הם עדיין לא חזרו לחיים נורמליים". שרון שוחררה במסגרת העסקה, אך דוד נותר בשבי.
אחריה דיברה מנכ"לית בצלם. "שישה חטופים הוצאו להורג שכוחות ישראל התקרבו. מאות אלפי ישראלים הפגינו ברחובות, הם הבינו שממשלת ישראל לא רוצה להחזיר את החטופים בעסקה ולהמשיך במלחמה לנצח", אמרה. "מטרת הממשלה לקדם עליונות יהודית בכל חלקי הארץ. ישראלים רבים חיים בפחד, והממשלה מנצלת את זה ומבצעת פשעי מלחמה על בסיס יומי. ישראל מקדמת אג'נדה שהופכת את עזה למקום שאי אפשר לגור בו. הקהילה הבינלאומית לא מנעה מישראל את המדיניות האכזרית בעזה ועכשיו זה מתרחב ליהודה ושומרון".
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: AP / Yuki Iwamura)
שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומס גרינפילד סיפרה בדיון בנושא החטופים במועצת הביטחון על הרש גולדברג פולין: "היה לי הכבוד להכיר את הוריו, ב-7.10 חמאס גזל את עתידו. כל אדם שנחטף הוא עולם שרוצה שלום ורוצה לחיות. היום אני רוצה לפנות למשפחות שיקיריהן נמצאים בידי חמאס: אנו עושים כל מה שאנו יכולים כדי להשיב את החטופים הביתה. ארה״ב מגנה את חמאס בכל תוקף ומבקשת ממועצת הביטחון לעשות כך גם כן".
זהו הדיון הרשמי הראשון בנושא מצבם של החטופים הישראלים המוחזקים בידי חמאס בעזה. זאת בעקבות פנייה דחופה מטעמו של השגריר דני דנון, שיצאה מיד עם הדוח על הוצאתם להורג של ששת הישראלים בידי מחבלי החמאס - בקשה שזכתה לתמיכת ארה"ב, בריטניה וצרפת שסייעו בקידום המהלך.
בדיון השתתפו סגנית מזכ"ל האו"ם רוזמרי דה קרלו ונציג הארגון OCHA. בנוסף הוזמנה כאמור ד"ר אפרת ברון הר-לב, מנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה, מחלקה אשר טיפלה בילדים החטופים שחזרו מהשבי.

"כל אישה בשבי עברה התעללות"

השגריר דנון הקריא עדויות על התעללויות בשבי, וסיפר על ששת החטופים שהוצאו להורג בידי חמאס, והציג את תמונותיהם של כרמל גת, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי. "היא הוחזקה בחדר ילדים קשורה לרצפה ונתונה לחסדיו של השומר שלה, שהיה נכנס לחדר, מרים את חולצתה ונוגע בה עד שיום אחד כפה את עצמו עליה, תוך שהצמיד אקדח לראש", הקריא דנון מתוך עדותה של עמית סוסנה, החטופה שעברה התעללות מינית בשבי חמאס.
2 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
"אולי אתם שכחתם למה אנחנו בעזה - אנחנו לא שוכחים". דנון במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
דנון הקריא בפני המועצה את עדותה של החטופה ששוחררה מיה רגב, לפיה "כל אישה שהוחזקה בשבי חמאס עברה התעללות מינית. כל אחת ואחת מהן. לא משנה כמה ננסה להסתיר זאת". השגריר הדגיש כי עמית סוסנה הוחזקה בשבי חמאס 55 ימים וכי מיה רגב הוחזקה בידי חמאס במשך 50 יום, אולם ישנן נשים שעוברות את הייסורים הללו כבר כמעט שנה. הוא תקף: "נשים אלו נשכחו על ידי הקהילה הבינלאומית. אגם גולדשטיין אלמוג, רק בת 17, נלקחה למנהרה לאחר שאביה ואחותה נרצחו לנגד עיניה. במנהרה אגם פגשה נשים חטופות אחרות שסיפרו כיצד עברו התעללות על ידי גברים חמושים בזמן שהן היו במקלחת. השומר של אגם אמר לה שהיא תבלה את שארית חייה כשפחה בעזה".
השגריר דנון הבהיר למועצה: "אולי אתם שכחתם למה אנחנו נמצאים בעזה, אבל אנחנו לא שוכחים את הפנים, את המשפחות והדרישה לשחרורם של החטופים והחטופות שלנו. היום אני נמצא כאן כדי להזכיר לכם ולעולם שאנו לעולם לא נשכח אותם ולעולם לא ננטוש את בנינו, בנותינו אחינו ואחיותינו שעוברים התעללות על ידי מפלצות. אנו לא נעצור עד שלא נשיב את כולם הביתה. שזה לכם ברור: ישראל מחויבת להשבת כל אחד ואחת מהחטופים שלנו".
עוד תקף השגריר דנון: "לקיחת חטופים היא הפרה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, היא הפרת החלטות מועצת הביטחון, כולל החלטה 2472. חמאס הפר שלוש החלטות של המועצה שקראו לשחרור החטופים. כל עוד המועצה לא מגנה את חמאס ומפעילה עליו לחצים לשחרור החטופים ומכירה בו ארגון טרור – היא מועלת במנדט שלה. הסטנדרט הכפול שמופעל על ישראל הוא בלתי נסבל". דנון קרא למועצת הביטחון "להפנות את משאביה להיכן שהם נחוצים: תמיכה בישראל, לחץ על חמאס וגינוי חד משמעי לארגוני הטרור הברברים שממשיכים להחזיק בחפים מפשע. הגיע הזמן שהמועצה תאמץ החלטה ברורה וחד משמעית".
פורסם לראשונה: 22:02, 04.09.24