הקואליציה של בנימין נתניהו נראית על בלימה לאחר נאום נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שבו חשף את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים, אבל גורם ישראלי בכיר אומר כי "אנחנו רוצים את העסקה הזאת". לדבריו, המטרה של ביידן הייתה כנראה לגבש לחץ על קטאר כדי "לגמור את העסק".
עצרת הרבבות להחזרת החטופים
(צילום: satview)

"האמריקנים הרגישו שככל שהזמן חולף הסיכוי קטן, ועשו מה שעשו. אנו בסך הכל בעד אם זה ישפיע", הוסיף הבכיר - במקביל לאיומים של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בפרישה מהממשלה. הוא ציין כי "הדרישה של החמאס היא לסיום המלחמה וזו דרישה שישראל לא מוכנה לה והודפת אותה - אלא אם כן התנאים שלנו לסיום המלחמה יתקיימו".
בסוף השבוע קיימו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שיחות עם גורמים שונים בקטאר, מצרים, טורקיה וסעודיה, כדי לייצר לחץ על חמאס לקבלת העסקה. מצרים וקטאר מסרו, בהודעה משולבת עם האמריקנים, כי הם תומכים במתווה שהציג ביידן, וקוראים לישראל ולחמאס להגיע לעסקה.
"יש דברים שביידן לא חידד ואנחנו מחדדים כדי שהציבור יבין", אמר הבכיר. "הוא לא פירט את כל העסקה, הוא דיבר על עקרונות העסקה. הדרישה של החמאס היא לסיום המלחמה וזו דרישה שישראל לא מוכנה לה והודפת אותה, אלא אם כן התנאים שלנו לסיום המלחמה יתקיימו".
נאום ביידן שבו חשף את הצעת ישראל
(צילום: רויטרס)

הוא פירט על השלב הראשון, שצפוי להימשך 42 ימים: "אנחנו מקבלים 33 חטופים, ואנחנו דורשים חטופים חיים. אם חלק מהם מתים, בחמאס יצטרכו להוכיח באמצעות מסירת הגופות. מבחינתנו חלק נרחב חיים. אנו לא יודעים אפילו על אחד שלא חי מבין אותה קבוצה של 33 נשים, חיילות, גברים מבוגרים, ילדים, חולים כרונים ופצועים שאנחנו מדברים עליה. ביום ה-16, אחרי שנתחיל ביישום של השלב ההומניטרי, יתחיל המשא ומתן על השלב השני".
לדבריו, "הרעיון המקורי היה שיהיו חמישה שבועות של יישום ואז שבוע למשא ומתן. חמאס דרש והסכמנו שלא ממתינים לסוף היישום של שלב א', אלא מתחילים במשא ומתן תוך כדי יישומו. זה לא מפריע לנו כי יש לנו עניין להגיע לשלב ב' של שחרור הגברים. יש 28 יום למשא ומתן, ותוך כדי ממשיכים השחרורים של חטופים".
הבכיר הישראלי הבהיר כי אין הסכמה על מספר האסירים שישוחררו תמורת החטופים ועל זהותם: "אין הסכמה על המפתחות. אין למעשה הסכמה על כלום, אך יש דברים שהצד השני ייהנה מהם - חזרת התושבים לצפון עזה, יציאת צה"ל ממרכזי הערים ושחרור של מחבלים. זה המחיר שישראל משחררת תמורת החטופים. ב-28 הימים שלאחר מכן הם יעלו את הדרישות שלהם ואנחנו את שלנו: שעזה לא תהיה יותר מקום שבו יש איום על ישראל. פירוז, הפסקת התעצמות, סגירת ציר פילדלפי, למנוע ייצור אמל"ח. זה סיפור סיום המלחמה".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת נח"ל במרחב רפיח
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת נח"ל במרחב רפיח
"אם נראה שגוררים רגליים, נחדש את הלחץ". לוחמים ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
"אין אפשרות לסיום המלחמה שאינו בהסכם שמקובל על ישראל", הבהיר. "ביידן הזכיר שאם המשא ומתן לא יסתיים בפרק הזמן של שלב ב' הוא יימשך גם אחרי זה. גם לנו אין בעיה עם זה, ובלבד שזה ברוח טובה. אם התקדמת בהרבה דברים ויש עוד ויכוחים, אין בעיה שיהיה עוד יומיים ועוד שבוע, אבל זה לא יכולה להיות תקופה שבה אנחנו סיימנו לקבל את 33 החטופים והם ממשיכים במשא ומתן לחודשים שבהם צה"ל לא יכול לפעול וחיל האוויר לא יכול לפעול ועולם כמנהגו נוהג. אם נראה שהם גוררים רגליים ועושים מניפולציה, נחדש את הלחיצה. האמריקנים יודעים את זה".
לדבריו, "ישראל עודכנה מראש על הנאום. הם התקשרו שלוש שעות לפני לשגריר מייק הרצוג ושעה לפני כן לצחי הנגבי ולרון דרמר, ואמרו שהנשיא החליט לנאום בעיקר כדי לקדם את עסקת החטופים. אנחנו רוצים את העסקה הזאת. למעשה, שום פרט מההצעה הישראלית עוד לא נדון עם חמאס. אם חמאס יגיד כן, צוות המשא ומתן יצא לקטאר או למצרים לסגירת הפרטים. אנחנו רוצים את העסקה. משך המשא ומתן הוא בלתי מוגבל".
מוקדם יותר אתמול פרסם העיתון "אל-מג'לה" את הנוסח המלא לכאורה של "מפת הדרכים" בדרך להפסקת אש, שחרור החטופים וסיום המלחמה בעזה. אותו נוסח כולל עצירה מוחלטת של האש, נסיגה ישראלית מעזה ושיקום הרצועה תוך שלוש עד חמש שנים בחסות ארה"ב, מצרים, קטאר והאו"ם.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ביידן אמר שיעבוד כדי למנוע מחמאס "להתחמש מחדש". סינוואר
(צילום: EPA)
השלב הראשון, שיימשך שישה שבועות, כולל "הפסקת אש מלאה ומוחלטת, נסיגת כוחות ישראליים מכל האזורים המאוכלסים בעזה, שחרור מספר בני ערובה, בהם נשים, קשישים ופצועים, ובתמורה שחרור מאות אסירים פלסטינים".
בשלב הראשון, הפלסטינים יורשו לחזור ל"בתיהם ולשכונותיהם", לרבות לצפון רצועת עזה, והסיוע ההומניטרי יוגדל ל-600 משאיות ביום, עם יחידות דיור ומקלטים זמניים. השלב הראשון ילווה במשא ומתן בין ישראל לחמאס להשגת הפסקת אש קבועה.
השלב הראשון יימשך 42 ימים, ויכלול 10 שעות ביום של הפסקת הטיסות הישראליות בשמי הרצועה. בימי שחרור החטופים הטיסות ייפסקו ל-12 שעות. השלב השני - שיימשך גם כן שישה שבועות - יכלול את שחרור "כל החטופים החיים שנותרו", כולל חיילים. אם הצדדים ימשיכו לעמוד בתנאים, הפסקת אש תהפוך להפסקת אש קבועה.
לאחר מכן מתחיל השלב השלישי הכולל בנייה מחדש של רצועת עזה והשגת יציבות בתמיכת ארצות הברית והקהילה הבינלאומית. ביידן אמר כי יעבוד עם שותפים אזוריים כדי למנוע מחמאס "להתחמש מחדש".