גורמים בממשל ביידן אמרו כי רוסיה כבר "נתקלה בקשיים טכניים" עם הכטב"מים שקיבלה במשלוח הראשון מטהרן לשימוש במלחמה מול אוקראינה. כך דווח הלילה (בין שני לשלישי) ב"וושינגטון פוסט" ובסוכנות הידיעות AP.
הגורמים לא פירטו מה הם אותם "כשלים טכניים", אך הוסיפו כי ארצות הברית עוקבת אחר מסירת כלי הטיס הבלתי מאוישים מטהרן לרוסיה, בהם "מוהג'ר 6" ו"שאהד", הדומה בגודלו למל"ט האמריקני "פרדטור" – ושאיראן כבר הפעילה בהצלחה בכמה פעולות בסוריה ובעיראק. ב"וושינגטון פוסט" פרסמו בשבוע שעבר כי רוסיה החלה להשתמש בכלי טיס בלתי מאוישים ששלחה לה איראן במסגרת המלחמה באוקראינה, על פי גורמי מודיעין מערביים ששוחחו עם העורך והפרשן הבכיר של העיתון דייוויד איגנטיוס.
3 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
קשיים בתפעול? פוטין, הכטב"מים וראיסי
(צילום: רויטרס, AP)
אותם גורמי מודיעין הזהירו כי במסגרת הברית הנרקמת בין מוסקבה לטהרן, האחרונה הציעה לחלוק עם הרוסים את הרשתות הפיננסיות שבעזרתן היא חומקת מהסנקציות האמריקניות – על מנת לסייע לרוסיה לחמוק גם היא מהסנקציות שהטיל עליה המערב כעונש על הפלישה לאוקראינה.
ארה"ב, נזכיר, מזהירה כבר יותר מחודש מהאפשרות שרוסיה תשתמש בכטב"מים איראניים במסגרת הקרבות באוקראינה, אחרי שמאגר הכטב"מים שלה הידלדל משמעותית לאורך ששת החודשים שבהם נגררת המלחמה. הבית הלבן דיווח בעבר כי רוסיה שלחה נציגים לבסיסים באיראן על מנת לבחון את הכטב"מים שלה, ולפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית כבר לפני כמה שבועות החלו הרוסים להתאמן על הכשרתם – אך עד כה לא דווח שמוסקבה משתמשת בהם בפועל. גורמי המודיעין ששוחחו עם פרשן ה"פוסט" איגנטיוס אמרו לו כי איראן מעבירה כעת לרוסיה "מאות" כטב"מים מתאבדים, כנראה מדגם "שאהד" הדומה בגודלו למל"ט האמריקני "פרדטור" – ושאיראן כבר הפעילה בהצלחה בכמה פעולות בסוריה ובעיראק.
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר לכתבים אתמול כי לממשל "אין עדיין עדכון" האם הכטב"מים אכן נמסרו. הוא הוסיף כי ארה"ב "לא ראתה שום דבר שנותן לה תחושת נוחות", וכי המשלוח "נראה קרוב מתמיד". שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, אמר בחודש שעבר שלטהרן היו "סוגים שונים של שיתוף פעולה עם רוסיה, כולל ההיבט הביטחוני". אך לדבריו, "לא נעזור לאף אחד מהצדדים המעורבים במלחמה (רוסיה-אוקראינה), כי אנחנו מאמינים שצריך לעצור אותה".
3 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
איש דת איראני צופה במל"ט שהשתתף בתרגיל שבו לקחו חלק כטב"מים רבים
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
תמונות שפרסמה איראן בשבוע שעבר מאתר לא-ידוע בשטחה ובו נראים הכטב"מים שלקחו חלק בתרגיל הגדול
(צילום: EPA)
בתוך כך, נשיא איראן איברהים ראיסי הצהיר אתמול כי ארצו לא תסכים לחזור להסכם הגרעין מבלי שייסגרו החקירות שמנהלת נגדה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) – הנוגעות לשרידי אורניום שהתגלו באתרים לא-מוכרזים באיראן – אבל סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה במקביל על הפתרון המתגבש בסוגיה הזו: דחיית ההכרעה במחלוקת לשלב היישום בפועל של ההסכם, אחרי החתימה עליו.
הדיווח הגיע כשברקע ההערכה כי איראן וארה"ב יכריזו בתוך ימים או לכל היותר שבועות על חזרה להסכם הגרעין שנחתם ב-2015, ושהחל לקרוס ב-2018 אחרי שוושינגטון פרשה ממנו בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ. בשבועות האחרונים החליפו ביניהן ארה"ב ואיראן מסרים כתובים על ההצעות זו לזו, ולפי דיפלומטים המעורים בפרטים הן סילקו מהדרך מכשולים משמעותיים שמנעו עד כה חזרה להסכם.