שבט אל-חוויטאת הבדואי בירדן, שאליו משתייך המחבל מאהר אל-ג'אזי, שביצע אתמול (יום א') את פיגוע הירי במעבר אלנבי שבו נרצחו אדריאן מרסלו פודסמסר, יוחנן שחורי ויורי בירנבאום, גיבה היום את הפעולה של המחבל. "מה שעשה בננו זו תגובה טבעית של אדם הקנאי לדתו, מולדתו והערביות שלו, מול הפשעים המתמשכים שמבצעת ישראל נגד העם הפלסטיני, במיוחד ההרג, העקירה וההשמדה המתבצעים בעזה", נכתב בהודעת השבט.
רגעי הירי בזירת הפיגוע במעבר אלנבי

3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע במעבר אלנבי
זירת הפיגוע במעבר אלנבי
זירת הפיגוע במעבר אלנבי, אתמול
3 צפייה בגלריה
מאהר אל-ג'אזי
מאהר אל-ג'אזי
המחבל מאהר אל-ג'אזי. במערכת הביטחון חששו מפיגועי השראה
עוד נכתב: "דמו של בננו לא יקר יותר מדמם של הפלסטינים והשהיד שלנו לא יהיה השהיד האחרון". לפי השבט, האחריות מוטלת קודם כל על ראש הממשלה בנימין נתניהו והפיגוע הוא "תוצאה של הפעולות השטניות של נתניהו וממשלתו הנוכחית כלפי כל אנשי פלסטין ועזה". בסוף ההודעה, הדגיש השבט כי הוא מחויב, "כמו תמיד", לברית עם האומה, מבפנים ומבחוץ, ויפעל נגד כל קונספירציה נגד המולדת.
מדובר בשבט היושב באזור מעאן בדרום ירדן, ונאמן מאוד למדינה. הוא לקח חלק בלחימה בישראל כבר בשנת 1948, אך נאמנותו שמורה לא רק למדינה – אלא גם לסוגיה הפלסטינית. השילוב הזה, יחד עם האתגרים שמתמודד איתם השבט, בעיות חברתיות וכלכליות משמעותיות, מהווה קרקע פורייה לטרור ופעילות אנטי-האשמית, נגד הקו של השלטון.
לפי פרופ' רונן יצחק, ראש החטיבה ללימודי מזרח תיכון במכללה האקדמית גליל מערבי, ההודעה של השבט היום מוכיחה בעיקר כי מדובר במפגע בודד ולא במשהו מאורגן או גדול יותר. גם הנימוקים, שהופיעו בהודעה המפורטת של השבט היום, נשמעו כבר אתמול בירדן, בעיקר ההתייחסות לפיגוע כ"תגובה טבעית למצב", ונראה כי השבט ציטט את אותם הנימוקים כדי להצדיק את האירוע.
"השבט הביע בהודעה את נאמנותו לאומה המוסלמית ולמולדת. הם מפגינים סולידריות עם הפלסטינים, אבל נאמנים למדינה", אמר פרופ' יצחק. לדבריו, הפיגוע אתמול לא מצטייר בירדן כאיום על ביטחון המדינה, כיוון שמדובר במפגע שפעל לבד: "אם זו הייתה התארגנות של השבט עצמו, או של קבוצה גדולה, אולי היה חשש כזה, אך זה לא המצב".
החשש הביטחוני הישראלי אחרי פיגועים, כמו זה שאירע אתמול, הוא בין היתר מפיגועי השראה וחקיינים, שינסו להוציא לפועל פיגועים נוספים דומים. לפי פרופ' יצחק, למרות הפיגוע, האיום הקיים מבני השבט עצמו לא גדול מהאיום מגורמים אחרים.
סוגייה מעניינת בהקשר לשבט, היא סוגיית היחסים בינו לבין השלטון הירדני בעשור האחרון, במיוחד כאשר משווים את היחסים ליחסי הפלסטינים והשלטון במדינה. פרופ' יצחק מספר: "בעשור האחרון יש מתח בין השבטים לשלטון. הגל שהחל את האביב הערבי בירדן זה אותם השבטים הבדואים. הם טענו שהם נאמנים לשלטון, אבל הם לא היו כל כך נאמנים, כי נפגעו התנאים שהם קיבלו לאורך השנים".
אחרי הפיגוע: מחלקים ממתקים ויורים זיקוקים בירדן

לפי פרופ' יצחק, המלך עבדאללה הוביל לאורך השנים רפורמות במדינה, והעניק יותר לקבוצות אחרות, כמו הפלסטינים למשל. הטענה של השבטים הבדואים הייתה שהמלך נותן יחס מועדף לפלסטינים על חשבון הבדואים, בעיקר בגלל הרקע הפלסטיני של אשתו, המלכה ראניה. "טענה נוספת הייתה שראניה מתערבת במנהגים הבדואים", מספר פרופ' יצחק, ומוסיף: "היא ניסתה להכניס יותר רפורמות ודברים שהבדואים לא כל כך אהבו".
למרות המתח הקיים בין השבטים לשלטון, בהסתכלות רחבה מדובר בשבטים נאמנים. כשמשווים זאת ליחסים בין השלטון לפלסטינים - המתיחות הזאת לא קיימת. הפלסטינים יחסית מרוצים. יש לציין כי גם המהומות התומכות בחמאס בחודשים האחרונים ברחבי ירדן לא מונהגות על ידי הפלסטינים במדינה, אלא דווקא על ידי תומכי "האחים המוסלמים".