גורמים בכירים אמרו היום (שני) ל-ynet כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החל לקיים התייעצויות בעניינם של מועמדים אפשריים לעמוד בראשות ועדת חקירה ממשלתית הנוגעת לפן ההומניטרי כתשובה לתובע בהאג - בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
1 צפייה בגלריה
 יקים ועדה ממשלתית בניגוד לעמדתה? היועמ"שית וראש הממשלה
 יקים ועדה ממשלתית בניגוד לעמדתה? היועמ"שית וראש הממשלה
יקים ועדה ממשלתית בניגוד לעמדתה? היועמ"שית וראש הממשלה
(צילום: מוטי קמחי, שלו שלום, אלעד גרשגורן)
על פי הגורמים, נתניהו עוד לא החליט באופן סופי על הקמת הוועדה, אך כבר ביקש להביא אליו מועמדים מתאימים לעמוד בראשה. המחלוקת בין רה"מ ליועמ"שית נרשמה סביב עמדתה של בהרב-מיארה שיש להקים ועדה ממלכתית - ולא ממשלתית - שתכלול את כל ההיבטים של המלחמה, ללא הפרדה של בחינת הסוגיה ההומניטרית ברצועת עזה.
בהאג, נזכיר, עלתה בקשת התובע הראשי של בית הדין הבינלאומי הפלילי קארים חאן, להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, וכן מנהיג חמאס יחיא סינוואר. נתניהו החליט לקדם את הקמת הוועדה, שכן בית הדיו בהאג לא עוסק בסוגיות בעניינן כבר קיימת חקירה עצמאית ובלתי תלויה. משום כך הוא מעוניין להקים ועדה ממשלתית, שתבחן לפי שעה רק את הסוגיה שעלתה בהאג - ולא תחקור את האירועים שקדמו ל-7 באוקטובר. בקרוב, כך מסתמן, צפויים להעלות שמות של מועמדים.
בתחילת החודש ביקש התובע חאן להוציא באופן דחוף את צווי המעצר, על מנת שנתניהו, גלנט וסינוואר לא יסכנו את המשך החקירה וכדי למנוע את המשך הפשעים המתבצעים לכאורה בעזה. הפנייה של התובע מעידה על חוסר שביעות רצון שלו מכך שבית הדין מושך את הזמן.
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
נתניהו בעצרת האו"ם
(צילום: UN WEB TV)

"לנוכח ההחמרה במצב בישראל והמשך הפשעים התביעה מבקשת שהרכב הקדם-משפט יכריע בבקשות לצווי מעצר נגד סינוואר, רה"מ ישראל נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בדחיפות המירבית", נכתב. בבקשה שלו לבית הדין מציין התובע כי הפשעים של לקיחת בני ערובה והרעבה הם פשעים מתמשכים.
גם כשבועיים וחצי לפני כן, חאן דחק בבית הדין לפסוק בעניין בקשתו להוציא צווי מעצר לנתניהו, גלנט וסינוואר. במסמך שהגיש לבית הדין, חאן טען כי בסמכותו של בית הדין לחקור גורמים ישראלים "המבצעים זוועות בשטחים הפלסטיניים", וקרא לשופטים "לפסוק בדחיפות" בעניין צווי המעצר ולא לדחות את הסוגיה. "כל דחייה בלתי מוצדקת בהליכים מהווה פגיעה בזכויות הקורבנות", כתב.