מפקד מג"ב מתייחס לפשיעה החקלאית בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

"יש לנו עלייה של 78% בגניבות טרקטורים וכלים חקלאיים בשנה האחרונה. מעל 90% מהכלים החקלאיים האלה עוברים לשטחים" - כך אמר מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן בדיון בוועדת ביטחון הפנים של הכנסת הבוקר (שלישי).
לפי הנתונים שחשף מפקד מג"ב, בשנה שעברה היו 24 גניבות של טרקטורים, לעומת 46 ב-2021. כמחציתם הוחזרו לבסוף לבעליהם. "הפשיעה החקלאית היא פשיעה מתוכננת, מתוחכמת וקשה. יש אנשים שזו הפרנסה שלהם - לפגוע בחקלאים", אמר כהן. הוא ציין כי הגבול לרשות הפלסטינית פרוץ לחלוטין, מה שמקל על הגניבה וההברחה של הכלים לשטחים.
3 צפייה בגלריה
טרקטור גנוב על משאית
טרקטור גנוב על משאית
טרקטור גנוב על משאית
(מתוך דו"ח מבקר המדינה)
3 צפייה בגלריה
אמיר כהן
אמיר כהן
מפקד מג"ב אמיר כהן. "פשיעה מתוחכמת וקשה"
(צילום: משטרת ישראל)
3 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
שר החקלאות עודד פורר. "המדינה לא מנצלת את הכלים שעומדים לרשותה"
(צילום: דולב ג'ולי)
שר החקלאות עודד פורר אמר בדיון כי "הייתה הזנחה פושעת של מדינת ישראל בכל נושא הפשיעה החקלאית". הוא קרא להחמיר את הענישה על העבריינים הפוגעים בחקלאים ולתגבר את כוחות מג"ב העוסקים בכך: "ו מלחמת התשה שאנחנו חייבים לנצח בה".
השר הצביע על כשל משפטי: לדבריו האחריות על כתבי האישום נגד העבריינים מתחלקת בין המשרד לביטחון הפנים, משרד החקלאות ומשרד הגנת הסביבה, מה שגורם להגשת כתבי אישום במספר מצומצם של עבירות או בעבירות שלצידן ענישה יחסית מקלה.
מפקד מג"ב ציין כי יש צורך בהחמרת הענישה, אך שר החקלאות פורר אמר לו: "לא הייתי רץ לחקיקה. תמיד יש דברים שאפשר לתקן. אבל המדינה לא מנצלת את הכלים שעומדים לרשותה".
חקלאים על פשיעה פשעים ב חקלאות אוזלת יד על ידי משטרה

חקלאים על פשיעה פשעים ב חקלאות אוזלת יד על ידי משטרה


לפי נתוני דו"ח שפרסם בקיץ מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנים 2020-2016 פחות מ-10% ממקרי הפשיעה החקלאית שדווחו הגיעו לכדי הרשעה, וקרוב ל-90% מהתיקים נסגרו. עילת הסגירה של כ-70% מהתיקים היא "עבריין לא נודע". לפי הערכות של משרד החקלאות, הנזק הכלכלי המשוער, הישיר והעקיף, של הפשיעה החקלאית מגיע לסכום של 1.2 מיליארד שקלים בשנה.
יו"ר התאחדות האיכרים דובי אמיתי אמר בדיון היום: "התחושה שלנו היא שאנחנו בודדים בשטח. לפני שלושה שבועות בזכרון יעקב שני רעולי פנים מפוריידיס פתחו באש על רכב של חקלאי תוך כדי עבודה. 24 כדורים לרכב. נעצרו שלושה חשודים ואחרי 24 שעות הם משוחררים". אלון ביטון מהמרכז לשלטון אזורי הוסיף: "אנחנו מרגישים בעין הסערה. בין הפטיש לסדן. רכזי היבטחון מתנהלים ללא גיבוי. זה מצב סופר בעייתי. ואבוי לחקלאי שיגן על עצמו".