יפה בן דויד במסר לליברמן: החופשות לא ישונו
(צילום: נויל האריס)

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, ביקרה בחריפות הבוקר (ב') את עמדתו של שר האוצר אביגדור ליברמן על העלאת שכר המורים: "לא יזוז יום אחד מחופשת הקיץ. האוצר גורר את הרגליים". בריאיון לאולפן ynet ביקרה את התנהלות האוצר: "הנזק שנגרם למערכת החינוך הוא גם בגלל התנהלות פקידי המשרד. ראינו כמה הם הלהיטו את הציבור נגד המורים בתקופת הקורונה, ועכשיו עם החופשות".
ביום חמישי צייץ ליברמן בחשבון הטוויטר שלו כי "העלאת שכר המורים היא צעד מתבקש וחשוב. לצד זאת, היא צריכה לבוא לצד התאמת לוח חופשות התלמידים ללוח החופשות של המורים". זאת, בתגובה להכרזת הסתדרות המורים על סכסוך עבודה בשבוע שעבר, בצל הקשיים במשא ומתן לחתימה על הסכם שכר חדש לעובדי ההוראה. שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה), הביעה תמיכה בבן דויד.
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת סיעתו. בן דויד מחכה למימוש ההבטחות
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"המורים כבר לא מאיימים, פשוט נוטשים את המערכת". יפה בן דויד
(צילום: משה מזרחי)
מערכת החינוך בבעיה, בעיה חריפה זה לא מילה. בזמן ששר החוץ יאיר לפיד רוצה להעביר את כולם להייטק, שר האוצר ליברמן אומר שהעלאת שכר המורים צריכה להיות בכפוף ללוח החופשות, בינתיים - זו הייתה הכותרת המרכזית שלנו אתמול בבוקר - מורים ומורות מאיימים לפרוש מהמערכת. "לא מאיימים אלא פשוט נוטשים את המערכת. מערכת החינוך ממש בקריסה, אנחנו רואים את המספרים הגבוהים של עובדי הוראה שנוטשים את המערכת, גם את אלה שממתינים לראות מה יעלה בגורלו של הסכם השכר, ואנחנו גם רואים את העלייה הגדולה מאוד בבקשות לחל"ת ושבתון שלא היו בשנים קודמות - למעלה מ-7,500 מורים ועובדי הוראה שמבקשים. אם הם לא ייענו, הם יעזבו את המערכת".
כבר עכשיו אנחנו במחסור אדיר, פסע לפני תקופת הקיץ. מה יקרה כאן באחד בספטמבר? לא יהיו מורים ומורות לפתוח את שנת הלימודים? "אנחנו כבר התרענו על כך. אבל אנחנו לא מחכים ל-1 בספטמבר אלא כל הצעדים שאנחנו עושים עכשיו, לנסות לפתור את המצב מול פקידי האוצר ואגף התקציבים. הם מאוד נוקשים, מנותקים מהשטח, אטומים. אולי אין להם ילדים במערכת או לא יודעים מה קורה במערכת החינוך, אבל המצב הוא מאוד קשה. אנחנו באים ואומרים שמי שנכנס למערכת החינוך לא נכנס כדי להיות עשיר, אלא מתוך שליחות. אבל גם אלה שנכנסו מתוך שליחות ומתוך אידיאל צריכים לפרנס את המשפחות שלהם בכבוד ולא יכול להיות שיהיה להם שכר מעליב, משפיל, מבזה. זה ייגמר".
כששר האוצר אומר שהעלאת שכר המורים תהיה בכפוף להתאמת לוח החופשות, למעשה מתנה את ההעלאה בקיצור החופש הגדול, מה את משיבה לו? האם יכול להיות משא ומתן? "קודם כל צריך לתת את מה שמגיע לנו בלי התניה. מסוף 2019 אנחנו, ציבור עובדי ההוראה, 120 אלף עובדי הוראה במדינה, עובדים ללא הסכם שכר גם בתקופת הקורונה, עם כל המסירות, העבודה בזום... לא יזוז יום אחד מיולי אוגוסט, אני אומרת בצורה חד משמעית".
"תראו את מה שקורה עכשיו - הנזק שנגרם למערכת החינוך הוא גם בגלל התנהלות פקידי האוצר. ראינו כמה הם הלהיטו את הציבור נגד המורים בתקופת הקורונה, ועכשיו עם החופשות. אבל תראו מה קורה גם עם חופשות, אנשים עוזבים את המערכת ולא רוצים בכלל להיכנס".
5 צפייה בגלריה
הפגנה על שכר המורים, תל אביב, 2017. "מי ייכנס למערכת כזו?"
הפגנה על שכר המורים, תל אביב, 2017. "מי ייכנס למערכת כזו?"
הפגנה על שכר המורים, תל אביב, 2017. "מי ייכנס למערכת כזו?"
(צילום: מוטי קמחי)
אז הטענה שמופנית גם מכיוונם של פקידי האוצר, ולא רק הם, היא שמי שמהווה את החסם בפני המורים החדשים אלה המורים הוותיקים, שנהנים מכל העולמות. ותק, המשכורות הגבוהות מהעבר וגם נפח המשרה - המשרה שלהם מלאה בזמן שהמשרה של המורים החדשים היא חלקית ומשם נובע בעצם השכר הנמוך. "הם יכולים רק להלין על עצמם ולא עלינו בנושא של חלקיות המשרה, אבל אנחנו גם הצבנו בהסכם תנאי - כל מי שייקלט למערכת ייקלט ב-100 אחוזי משרה. אני גם רוצה לומר לך שיש מורים וותיקים שאין להם עדיין מאה אחוז משרה. בכל מערכת מתוקנת שאדם נכנס אליה הוא יודע מה השכר שלו, והוא גם רואה את אופק הקידום. לא יכול להיות שאדם ייכנס למערכת, יידע מה השכר שלו ואחר כך יגידו לו 'עד ותק 15 אתה תתקדם במאות שקלים, אבל מוותק 15 ואילך לא יהיה לך קידום'. מי ייכנס למערכת כזו? זה מה שהאוצר גרם ורצה לגרום, ואנחנו לא ניתן יד לזה".
את מרגישה ששרת החינוך מגבה אותך, או שאין לה מספיק כוח מול שר האוצר? "אנחנו רואים את ההצהרות גם של שרת החינוך וגם של המנכ"לית שנמצאת בתוך המשא ומתן, שבאמת אומרת בצורה חד משמעית שצריך להיטיב ולתגמל את כלל עובדי ההוראה, לא רק המורה המתחיל אלא גם המורים הוותיקים. חובת ההוכחה עליה".
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון במליאת הכנסת. "חובת ההוכחה עליה"
(צילום: יואב דודקביץ')
בממשלה מעוניינים להעביר את תקציב 2023 כבר בחודש הבא, יפה בן דויד התייחסה בריאיון לנכונות של שר האוצר "להכניס את היד לכיס ואמרה: "נפגשתי איתו בעבר והוא אמר לי בצורה חד משמעית שהוא כן יפעל לטובת עובדי ההוראה. אני מחכה ששר האוצר יממש את המילה שלו, כי עד כה מה שהוא אמר והבטיח הוא גם עשה. אני מקווה שגם פה, לטובת הילדים שלך, הנכדים שלנו. תראי מה אנחנו רואים היום - זה נלחם על ההישרדות שלו, זה על הכיסא הזה. הלוואי שהיו נלחמים בממשלה על ההישרדות של מערכת החינוך".
לדבריה, "האוצר גורר את הרגליים ורוצה לקבל החלטה בדקה ה-90. אנחנו לא שם, אנחנו התרענו גם בעבר ואנחנו לחצנו כדי שההסכם השכר והמשא ומתן עליו ייפתח כבר בינואר, ואנחנו יושבים גם בדיונים, עדיין לא מתקדמים לשום מקום. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאת ועוד רבים מההורים פשוט יחכו ולראות אם שנת הלימודים תיפתח. זה עניין של איך היא תיפתח ואם בכלל היא תיפתח, כי היום יש מחסור באלפי עובדי הוראה. את מי את רוצה לקבל כמורה, מחנכת מקצועית או בכלל כמנהלת או כגננת? את ואני רוצות את אותו דבר - אנחנו רוצים את הטובים ביותר שיכנסו למערכת, אבל גם שישארו בה".
כרגע זה לא קורה. הטובים והטובות ביותר לא נכנסים למערכת, כי אין שום תמריץ. "אין מערכת של מאה אחוז, אבל יש אנשים איכותיים ביותר במערכת החינוך. האוצר חושב שאם הוא יטפל במורים שיש להם רק שש שנים בוותק זה מה שיציל את המערכת. זה לא נכון - אנחנו רואים מה שלא ראינו בעבר, נטישה של אנשים עם ותק של 20-15 שנה. האוצר מתייחס למורים הוותיקים כשבויים אבל גם אנשים כאלה עוזבים את המערכת, שיש להם את הניסיון, המקצועיות. אלה אנשים שצריכים להיות בשיא פריחתם בגילי 45-50, אבל הם קמים ונוטשים את המערכת".
5 צפייה בגלריה
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
בית הספר אור עציון במועצת שפיר
(צילום: בראל אפרים)
מה קרה שזה מתפוצץ עכשיו? בגלל הקורונה? "אני חושבת שהקורונה לימדה את כולם - אדם שלא טוב לו יכול לקום וללכת, למצוא את מקומו במקום אחר. עובדי הוראה שכבר נטשו את המערכת מצאו מקומות אחרים. לוקחים אותם להייטק, כי הם אנשים מאוד מאוד איכותיים. אנחנו מארגנים ב-30 במאי, ביום חמישי ברחבה של מוזיאון תל אביב, הפגנה של אלפי עובדי הוראה שבאים לזעוק את הזעקה האמיתית של מערכת החינוך. להפגנה הזו אנחנו נזמין גם את ההורים, כי גם ההורים צריכים להצטרף - זה עתיד ילדיהם. אנחנו נעשה ככל שניתן כדי שמערכת החינוך תוכל להיפתח ב-1 בספטמבר בצורה הטובה ביותר, ולסיים את ההסכם ביוני. אם לא נביא בשורה - למנהלים, לסגנים, לגננות, לחינוך המיוחד – אני פשוט לא רוצה לחשוב איזה מערכת חינוך נקבל ב-1 בספטמבר".
שרת החינוך שמה את כובד משקלה עכשיו על רפורמת הבגרויות ועוד כל מיני עניינים אחרים, לפני שהיא מטפלת בתלונות שלך. גם שרת החינוך מצטרפת למאבק הזה והיא אומרת בריש גלי, בצורה חד משמעית שהיא תומכת בנו. אני לא אגיד לשרת החינוך מה לעשות ואיך לפעול, אני רק אומרת ששרת החינוך תצטרך לעמוד במילתה, אם לא תהיה התקדמות במשא ומתן.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, תקף את בן דויד והאשים אותה בגרימת נזק לכלכלה, להורי התלמידים ולמערכת החינוך. "מועד החופשה של תלמידי בתי הספר לא הגיוני ותוקע את המשק, יש להתאים אותו למועדי החגים", אמר תומר. "הדבר מתבטא בפגיעה בתוצר ובפריון העבודה, בין היתר בשל שיבושי סדרי עבודה של ההורים העובדים ומגביר את אי-השוויון בחברה בכך שפוגע בעיקר בשכר של הורים מהשכבות הנמוכות שנאלצים להעדר מהעבודה בחופשות הילדים. אני מאמין שיש לתגמל את המורים לצד שמירה על משק משגשג ופורח, הדברים שלובים זה בזה, אבל לא ייתכן שכל פעם מחדש הנהגת המורים, בהחלטתה, מונעת מהורים רבים לעבוד ומקשה על כולם. מזכ"לית הסתדרות המורים חייבת להבין שהיא גורמת נזק לכלכלה, להורי התלמידים ואף למערכת החינוך".