אביו של עמית בן יגאל ז"ל באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

בג"ץ דחה היום (שני) על הסף את בקשתו של המחבל שנאשם ברצח לוחם סיירת גולני סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל, לקבל לידו את קסדתו - שנקברה יחד עמו. אביו של עמית, ברוך בן יגאל, סיפר היום לאולפן ynet כי הדיון טלטל את המשפחה: "פרשה הזויה ולא מקובלת שיכולה להביא עלינו חורבן. זה תקדים מסוכן".
עו"ד ראסלן מחאג'נה, סנגורו של המחבל נזמי אבו בכר (50), טען בדיון כי הקסדה לשיטתו היא "חומר חקירה מהותי שיכול להביא לזיכוי במשפט". השופט עוזי פוגלמן תהה במהלך הדיון בפני הסנגור "מדוע בית המשפט צריך להתערב בהחלטת ביניים במשפט הפלילי? דבר שאנו לא עושים כמעט. תמיד משאירים את הפתח אבל פה זה קונקרטי, עניין של חומר חקירה, של יישום הלכות קיימות ואין שום עניין עקרוני".
3 צפייה בגלריה
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל
עמית בן יגאל ז"ל
ברוך בן יגאל, אביו של עמית, אמר היום באולפן ynet עוד לפני החלטת בג"ץ כי הדיון בלתי נתפס וגרם לטלטלה למשפחה. "זה לא פשוט, זה מטלטל מאוד. נמצאים איתי פה היו"ר והמנכ"ל של יד לבנים, הורים שכולים, משפחות שכולות, לוחמות, לוחמים. הם באו לחבק אותנו ולהיות איתנו ברגע הזה שהוא מאוד לא פשוט עבורנו. זו פרשה הזויה ולא מקובלת, זה ממש לעשות הלוויה שנייה לעמית, זה לא נתפס".
ברוך סיפר כי עורכי הדין של המחבל קיבלו את כל הבדיקות האפשרויות והצילומים, ואין שום סיבה הגיונית לפתוח את הקבר. "זה תקדים מסוכן כי היום זה הבן שלי, מחר זה יכול להיות כל ילד אחר שכבר קברו אותו או יקברו. אני באמת לא יודע איפה זה ייפול, אבל זה פשוט יכול להביא עלינו חורבן".
3 צפייה בגלריה
ברוך בן יגאל
ברוך בן יגאל
"עורכי הדין מתעללים בנו". ברוך בן יגאל
(צילום: יריב כץ)
"עורכי הדין משתמשים בחוק הישראלי, אותו חוק שעמית שמר עליו, אותו חוק שבשמו נפל", אמר ברוך בכאב. "עמית שילם את המחיר היקר, את החיים שלו, והפך אותנו להורים שכולים, למשפחה שכולה. אנחנו מאמינים גדולים במשפט, בכל מה שקשור לעם ישראל. אנחנו מאמינים גדולים מאוד במה שקורה כאן ולא מוותרים על החיים פה בארץ ישראל".
עצם העובדה שדיון כזה מתקיים מבחינתך, זה לא סוג אפילו של התעללות? "בוודאי שזו התעללות, בוודאי. אני נמצא בבית המשפט העליון, נאווה אמא של עמית נמצאת כרגע בבאר יעקב בבית העלמין, מחבקת את עמית. זה נשמע לך הגיוני? לא מספיק מה אנחנו עוברים? לא מספיק אנחנו מתייסרים, לא מספיק מה אנחנו חווים ביומיום שלנו כהורים שכולים, זה לא אמיתי הדבר הזה, זה לא אמיתי. ביהמ"ש צריך להגיד היום פה אחד בצורה ברורה שאין לנגוע במת, אסור לנגוע. זה לא משנה אם הוא חייל או אזרח, את יודעת מה, גם אם הוא היה מחבל - אסור לנגוע במת, לא נוגעים בחלל צה"ל. מדובר בגיבור ישראל, בחייל צה"ל, אסור לנגוע בזה.
3 צפייה בגלריה
המחבל מחמד יוניס אבו בכר
המחבל מחמד יוניס אבו בכר
בג"ץ אסר להרוס את כל הבית. המחבל אבו בכר
(צילום: שרון צור )
"זה אסור בתכלית האיסור מכל בחינה שהיא, מבחינה נפשית ומבחינה דתית, אסור. תראי מה קורה פה, יש פה מלא הורים שכולים שכולם בחרדה. זה לא הגיוני, זה מוציא לנו שדים, גם ככה אנחנו עם רחמים כל יום על החיים שלנו, גם ככה אנחנו חווים חוויה מאוד לא נעימה ולא פשוטה כהורים שכולים. למה להתעלל בנו ככה? למה? זה צריך להיות בחקיקה שאין לפתוח קבר של אדם, אסור בתכלית האיסור. אין דבר כזה. אגב, בחיים לא היה דבר כזה, בחיים, זה פשוט לא נתפס. אנחנו כבר חודש וחצי לא ישנים בלילה בגלל החרדה הזאת שמה יקרה ואם ואם ואם. מישהו פה השתגע".
ברוך הביע תקווה שחברי הכנסת יחוקקו חוק שיאסור לפתוח קבר של חייל צה"ל. "אסור בתכלית האיסור, אסור. בואי תראי מה הולך פה בביהמ"ש, זה שיגע והטריף את כולם, זה חציית קו אדום - זה כבר שחור. זה מוציא מאיתנו את כל הדברים המפחידים של הנשמה שלנו. זה לא קל להיות הורה שכול. אני איבדתי את אבא ואמא שלי ולצערי הרב גם את שני האחים שלי, זה לא אותו כאב כמו הבן שלי. זה משהו כל כך מייסר, כל כך קשה, זה לא נתפס הדבר הזה, לא נתפס. ותראי מה עשו לנו עורכי הדין שלו, ארבעה עורכי דין שהרשות הפלסטינית משלמת להם, והם פשוט מתעללים בנו, אין מילה אחרת".
המחבל נזמי אבו בכר מכפר יעבד שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה, זרק בלוק במשקל 11 ק"ג על לוחם צה"ל עמית בן יגאל במהלך פעילות מבצעית בכפר ב-12 במאי אשתקד, והרג אותו. מאוחר יותר כוחות הביטחון אטמו את חדרו של המחבל אך לא הרסו את כל הבית בעקבות החלטת בג"ץ, שביטל את צו ההריסה המקורי שהוצא לבית המחבל אך אפשר להרוס את חדרו.