הוא היה החייל הנאמן ביותר של דונלד טראמפ, ונחלץ לעזרת הנשיא הלא-הצפוי לאורך הסערות הבלתי פוסקות שצצו במהלך ארבע השנים האחרונות.
כעת סגן הנשיא מייק פנס מוצא את עצמו בעמדה מביכה למדי, אולי גם מסוכנת פוליטית עבורו, כשינהל את הישיבה מחר בקונגרס שבה יאושר באופן סופי ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. זו הזדמנות אחרונה עבור טראמפ ואנשיו להמשיך במאמציהם חסרי התוחלת להפוך את הכרעת העם ולמנוע את חילופי השלטון ב-20 בינואר.
5 צפייה בגלריה
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
פנס וטראמפ. לא רוצה להרגיז את הנשיא, אבל אין דרך מילוט
(צילום: AP)
טראמפ הוקלט בשיחה עם פקידים מג'ורג'יה: "תמצאו לי קולות"
(צילום סטילס: AP)

פנס ינהל את הישיבה המשותפת לסנאט ולבית הנבחרים מתוקף תפקידו של סגן הנשיא כנשיא הסנאט. במהלכה יהיה עד להפסד של הבוס שלו – ושלו עצמו – כאשר יוביל את ספירת קולות האלקטורים של כל מדינה ומדינה בארה"ב, שכבר הצביעו בחודש שעבר ובחרו בביידן לכהן כנשיא ה-46 של ארה"ב. בסוף הספירה הזו יהיה זה פנס שיצטרך להכריז מי קיבל את מרב קולות האלקטורים עבור תפקיד הנשיא וגם עבור תפקיד סגן הנשיא, במקרה הזה קמלה האריס.
תפקידו של סגן הנשיא בישיבה המשותפת של הקונגרס נחשב לסמלי בעיקרו, וכך גם כל ההליך הפורמלי של אשרור תוצאות הבחירות, אולם בצל סירובו של טראמפ להכיר בהפסד שלו – תוך שהוא מפזר טענות חסרות בסיס לזיופים והונאות נרחבות – פנס נמצא כעת תחת לחץ רב מצד טראמפ עצמו ותומכיו לנצל את תפקידו כמנהל הישיבה כדי לסייע בסיכול אשרור הניצחון של ביידן, למרות שאין לו אף סמכות חוקית לעשות זאת.
"אני מקווה שסגן הנשיא הנהדר שלנו יעשה למעננו את מה שמצופה ממנו. הוא איש נהדר", אמר טראמפ. "כמובן שאם הוא לא יעשה את זה אני לא אוהב אותו כל כך", אמר טראמפ בלילה האחרון בעצרת בג'ורג'יה, לקראת המרוץ שמסתיים שם היום על שני המושבים שלה בסנאט. הקהל צחק כשאמר את הדברים הללו. הערב המשיך טראמפ בקמפיין הלחץ על סגנו כשטען בטוויטר, באופן שגוי: "לסגן הנשיא יש את הכוח לדחות אלקטורים שנבחרו במרמה".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
ארה"ב מייק פנס אירוע בחירות סנאט ג'ורג'יה
פנס בעצרת אתמול בג'ורג'יה. "נשמע את ההתנגדויות, ואת הראיות"
(צילום: gettyimages)
פנס מתכונן כעת לנהל הישיבה מחר, והקדיש לשם כך שעות של התייעצויות עם הנשיא עצמו, עם יועציו ועם פקידים בקונגרס. בלשכתו סירבו לומר מהן תוכניותיו לישיבה, אולם גורמים המקורבים אליו הדגישו את הכבוד שהוא רוחש למוסדות האמריקניים ואמרו כי הם מצפים שיפעל על פי החוקה.
"אני חושב שהוא ישאל 'מה התפקיד שלי בחוקה כנשיא הסנאט?'", אומר דייוויד מקינטוש, נשיא "המועדון למען צמיחה" וידידו האישי של פנס. "מה שהוא יעשה זה לאפשר לכל אחד שירצה להתנגד (לאישור הצבעת האלקטורים) להשמיע את דבריו, אבל אז הוא יפעל על פי התוצאה שיקבע הרוב".
התפקיד הרשמי הזה של פנס מעמיד אותו כאמור לא רק במצב מביך למדי, אלא כזה שעלול לסכן את עתידו הפוליטי. פנס שוקל לרוץ בעצמו לנשיאות ב-2024, והוא מקווה שהנאמנות שלו לטראמפ – שאם לא יתמודד בעצמו צפוי לכל הפחות להפוך ל"ממליך המלכים" של המפלגה הרפובליקנית – תעזור לו להתבלט בקרב מה שצפוי להיות רשימה ארוכה של מתמודדים בפריימריז הרפובליקניים העתידיים.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בעצרת בחירות ב ג'ורג'יה הסיבוב השני בחירות ל סנאט
דונלד טראמפ בעצרת בחירות ב ג'ורג'יה הסיבוב השני בחירות ל סנאט
טראמפ, הלילה בג'ורג'יה. קמפיין של לחץ
(צילום: AFP)
לפיכך מקווה פנס להימנע מלהכעיס את הנשיא ואת "הבייס" שלו, אותם תומכים נלהבים שטראמפ הצליח לשכנע בתיאוריות הקונספירציה שלו להונאה דמוקרטית רחבת היקף שאפשרה להם "לגנוב" ממנו את הניצחון בבחירות. עד כה לא טראמפ ולא אנשיו הציגו ראיה ממשית כלשהי לטענות הללו, שנדחו על ידי בתי המשפט שוב ושוב – גם על ידי שופטים שמרנים.

פנס: "שותף לספקות"

הישיבה מחר תהיה למעשה ההזמנות האחרונה של טראמפ ותומכיו לסכל את אשרור התוצאות, אולם אין להם אף סיכוי להצליח בכך. זאת משום שכדי לדחות את קולות האלקטורים ממדינה מסוימת נדרש אישור הן של בית הנבחרים ושל הסנאט. בבית הנבחרים שולטים הדמוקרטים, ולמרות הרוב הרפובליקני הקטן בסנאט קבוצה גדולה של סנאטורים רפובליקנים לא תתמוך במהלך דרמטי שכזה, שהפעם האחרונה שבה הוא קרה הייתה במאה ה-19.
לכל היותר יצליחו בעלי בריתו של טראמפ לכפות דיון ממושך ומייגע שידחה אך במעט את אשרור הניצחון של ביידן. כדי לאפשר דיון והצבעה על אלקטורים ממדינה מסוימת נדרשת התנגדות לספירתם מצד לפחות סנאטור אחד ומחוקק אחד מבית הנבחרים. 12 סנאטורים רפובליקנים כבר הודיעו שיתנגדו לספירת חלק מהאלקטורים, וכך עשו גם כ-100 רפובליקנים בבית הנבחרים.
5 צפייה בגלריה
קונגרס סנאט ארה"ב קפיטול בניין הקפיטול וושינגטון לקראת ההצבעה על הדחה של טראמפ ב בית הנבחרים
קונגרס סנאט ארה"ב קפיטול בניין הקפיטול וושינגטון לקראת ההצבעה על הדחה של טראמפ ב בית הנבחרים
הקונגרס האמריקני. למי פנס יישאר נאמן?
(צילום: AFP)
"תעצרו את הגניבה!", צעק קהל בג'ורג'יה לפנס, בעצרת שקיים שם אתמול לטובת המועמדים הרפובליקנים במרוץ לסנאט, בכנסייה בעיר מילנר. "אני יודע שלכולנו יש את הספקות שלנו לגבי הבחירות האחרונות. ואני רוצה להבטיח לכם, אני שותף לחששות של מיליוני אמריקנים לגבי אי-סדרים בבחירות", פנס אמר לקהל. "אני מבטיח לכם, ביום רביעי יומו בקונגרס יגיע. נשמע את ההתנגדויות, נשמע את הראיות".
הישיבה מחר בקונגרס תחל ב-20:00 לפי שעון ישראל, ותפקידו של פנס יהיה לפתוח את המעטפות שבהן תוצאות הצבעת האלקטורים מ-50 מדינות ארה"ב ומחוז קולומביה (שבו שוכנת הבירה וושינגטון) ולהציג אותן בפני "סופרים" שמינו בנפרד בית הנבחרים והסנאט, על פי סדר אלפביתי. בסוף הספירה פנס יכריז מי ניצח.
אף שלא נראה שפנס יחרוג מתפקידו החוקתי, טראמפ כאמור כבר מפעיל עליו לחץ רב. פנס עצמו נפגש אתמול עם טראמפ בחדר הסגלגל בבית הלבן, פגישה שבה נכח גם ראש הסגל של הבית הלבן מארק מדוז וגורמים נוספים.

להציל את היחסים, עם פרסומת

עורך דינו האישי של טראמפ רודי ג'וליאני, שהוביל את הקרב המשפטי הכושל של הנשיא לביטול תוצאות הבחירות, אמר כי צוותו מתייעץ כעת עם מומחים למשפט ולחוקה ובוחן את האפשרויות שעומדות בפני פנס. בראיון אתמול לפודקסט של פעיל הימין צ'ארלי קירק, אמר ג'וליאני כי רק היום יחליט הצוות כיצד לפעול. "הנשיא יקבל את ההחלטה הזו על פי שיקול דעתו והייעוץ שהוא מקבל על מה שהחוקה דורשת", אמר ג'וליאני.
5 צפייה בגלריה
דונאלנד טראמפ על מסקנות מפגישה עם נציגי הקונגרס האמריקני
דונאלנד טראמפ על מסקנות מפגישה עם נציגי הקונגרס האמריקני
פנס לא יוכל להישאר מתחת לרדאר, ולטראמפ יש ציפיות
(צילום: AFP)
ללחץ על פנס תרמה גם יו"ר הוועדה הרפובליקנית הלאומית רונה מקדניאל, ששותפה לטענות חסרות הבסיס של טראמפ לזיופים נרחבים בבחירות. מקדניאל שלחה לפנס מכתב שבו עודדה אותו לדחות את האלקטורים של ג'ורג'יה, מישיגן, וויסקונסין, אריזונה, נבאדה ופנסילבניה – מדינות שניצחונו של ביידן בהן העניק לו את הנשיאות.
המאמצים הללו מבטיחים למעשה שפנס יתקשה להישאר "מתחת לרדאר", כפי שכמה מבעלי בריתו קיוו. כמה מהם הביעו תסכול ממה שלטענתם נראה כניסיונות של כמה מנאמניו של טראמפ, בהם יועצו לשעבר לענייני ביטחון לאומי מייקל פלין, להעכיר את היחסים בין פנס לטראמפ.
נראה שפנס עצמו שותף לתסכול הזה, והוא הביע אי-נחת בפני ידידו השמרן דייוויד מקינטוש בעקבות פרסומת ששידר לאחרונה "פרויקט לינקולן" (ארגון של רפובליקנים המתנגדים לטראמפ), שבה מתואר פנס כמי שמנסה להרחיק את עצמו מטראמפ. בעקבות התסכול של פנס הארגון שבו עומד מקינטוש, "המועדון למען צמיחה", העלה פרסומת משלו – ששודרה באזור פאלם ביץ' בפלורידה שבו שהה טראמפ בחופשת חג המולד – ובה הודגשה נאמנותו של פנס לנשיא.
מקינטוש אומר שהפרסומת של "פרויקט לינקולן" הייתה "מכה מתחת לחגורה", וכי הוא סמוך ובטוח שהמוניטין של פנס לא ייפגע בתום השבוע הפוליטי הסוער הזה. "ברגע עצמו יש תחושה של אי-נוחות, אבל בטווח הארוך אנשים יכבדו אותך אם אתה עושה את מה שאתה חושב שהוא נכון ומסביר למה אתה עושה את זה", אמר מקינטוש.