היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עצרה הבוקר (שלישי) ארבעה חשודים ועיכבה יותר מ- 10 חשודים נוספים לחקירה בחשד לניהול רשת עבריינית שעסקה בהנפקת רישיונות לנשיאת נשק לכל דורש - בתמורה לשוחד כספי ששולם לפקיד רישוי מוסמך, עובד האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי.
על פי ההערכה, הגיע השוחד לסכום מצטבר של מאות אלפי שקלים עבור הנפקת רישיונות למי שפסול על פי התבחינים לקבלת רישיון נשק, בפרט בעלי עבר פלילי או נפשי.
1 צפייה בגלריה
חמ"ל עיריית אשקלון
חמ"ל עיריית אשקלון
"אין קשר לאנשי אמונו של השר". בן גביר בחלוקת נשקים לכיתות כוננות, ארכיון
(צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)
מהמשטרה נמסר כי החקירה החלה לפני כמה שבועות במטרה לבדוק חשד לביצוע עבירות ולקיומם של אי-סדרים בתהליך מתן היתרים לנשיאת נשק על ידי האגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי. במהלך החקירה הסמויה, נחשפה רשת שחבריה חשודים בכך שבתמורה לבצע כסף קידמו הנפקת רישיונות למאות מבקשי רישיונות לנשק, אשר שילמו שוחד, בהם גם כאלו שלא היו זכאים כלל לרישיון מכיוון שלא עמדו בתבחיני הזכאות.
עוד עלה בחקירה כי בין מקבלי הרישיונות ששילמו שוחד קיימים מבקשי רישיונות אשר שילמו לחברי הרשת כספים על מנת לזרז את קבלת הרישיון שלהם, ולקדם אותם על פני ממתינים אחרים באמצעות קיצור תורים.
היום הפכה החקירה לגלויה, ונעצרו עובד המשרד לביטחון לאומי ושלושה מראשי הרשת. בנוסף עוכבו לחקירה יותר מ-10 חשודים בחשד לתיווך לשוחד. בהתאם לממצאי החקירה תחליט המשטרה אם להביא את החשודים לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בראשון לציון.
גורמים שחוקרים את הפרשה ביקשו להדגיש כי אין קשר בין החשודים לבין בעלי תפקידים המזוהים כאנשי אמונו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - וכי גורמים בתוך המשרד אף סייעו לחשיפת הפרשה. "המשרד עודכן בפרטי הפרשה ומיד החל בהליך של נטילת רישיונות הנשק שהוצאו בניגוד לתבחינים", נמסר.
פקיד הרישוי שנעצר בחשד לקבלת שוחד החל לפי החקירה כבר במרץ 2023 לעסוק בהנפקת רישיונות כפי שהוסמך לכך, כלומר לפני "גל הבקשות הגדול" לנשק אחרי 7 באוקטובר. כבר אז, מעריכים במשטרה, החלה פרשת השוחד. לפי הערכת המשטרה, הפקיד מכיר את שלושת החשודים הנוספים, שאינם עובדי המשרד, ועבד מולם בעקבות היכרות שמגיעה על רקע העובדה שהם גרים באותו אזור.
עוד עוכבו הבוקר 10 "מאכערים" ש"דגו" את מבקשי הרישיונות שהעבירו להם את הכסף בתמורה לקבלת רישיון, למרות שלא עמדו בתבחינים. כרגע בודקים אם מבקשי הרישיונות ידעו שהם משלמים שוחד, מה שיהפוך אותם לחשודים במתן שוחד, או שהם פעלו בתמימות - ופנו לפרסומים שבהם נתקלו ברשתות החברתיות כי חשבו שהם פונים לגורמים חוקיים שיסייעו להם בהוצאת רישיון לנשק.
בנוסף לחקירת השוחד, לפי גורם המעורה בפרטים מתנהלת חקירה גם בהיבט הרגולטורי - ובה נבדק מידע האם נושאי משרה במשרד העניקו רישיונות נשק מבלי שהיו מוסמכים לכך. בחקירה זו נחקרו באזהרה בכירים במשרד לביטחון לאומי, בתפקידים של ראשי חטיבה ואגפים. לפי אותו גורם, ״כרגע זה רק בשולי חקירת פרשת השוחד".
עו"ד אריאל עטריעו"ד אריאל עטרי
עו"ד אריאל עטרי, סנגורו של פקיד הרישוי שחשוד בקבלת שוחד, מסר: "משטרת ישראל מייצרת בפרשה הרבה אוויר חם, ברוח ימי הקיץ החמים, מאחר שהראיות שבידיה קלושות. העובד מילא את תפקידו כדין, ומעולם לא אישר רישיון לנשק לאדם שלא היה זכאי לקבלו לפי החוק והנהלים שנקבעו על ידי המשרד. כשמשטרת ישראל תכין שיעורי בית ותפנים זאת - גם נציגיה יסכימו לשחרורו המיידי ממעצר".
מהמשרד לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "במשרד לביטחון לאומי מברכים את שוטרי וחוקרי יאח״ה בלהב 433 על מעצרם הבוקר של מספר חשודים במתן רישיונות לנשק שלא כדין, באמצעות שוחד לאנשים שאינם זכאים על פי הקריטריונים. טוב שמתגלה כי מדובר בחשד נגד פקיד זוטר, מתוך 400 עובדי אגף כלי ירייה, אשר לכאורה מעל בתפקידו - וזאת בניגוד לפרסומים הכוזבים שניסו לצייר כל מיני גורמים אינטרסנטים.
"מ-7 באוקטובר עובדי האגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי עושים עבודת קודש למען ביטחונם של אזרחי ישראל, והנפיקו יותר מ-150,000 רישיונות נשק לזכאים, תוך כדי עבודה מאומצת סביב השעון. נמשיך במסגרת הרפורמה שהמשרד מוביל לתת לכמה שיותר אזרחים זכאים רישיונות לנשק".