משדר הבוקר

המשפטן האמריקני הבכיר פרופ' אלן דרשוביץ, שנתפס בעבר כמקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר הבוקר (שלישי) בריאיון ל-ynet Live כי "צריך לעצור את החקיקה, להשהות אותה לשנה ולכתוב חוקה, סוף-סוף אחרי 75 שנה". בנוגע לתוכניות של הממשלה ושר המשפטים יריב לוין לשנות את הרכב הוודעה לבחירת שופטים, אמר דרשוביץ כי "אסור לגעת בוועדה".
פרופסור דרשוביץ מאוניברסיטת הרווארד, שאותו ראש הממשלה כינה בעבר "מבכירי המשפטנים בעולם", חתם בינואר השנה על מכתב המתנגד למהפכה המשפטית, יחד עם כ-50 פרופסורים למשפטים מאוניברסיטאות בארה"ב. בסוף השנה שעברה הוא גם פרסם סרטון שבו יצא נגד פסקת ההתגברות.
דרשוביץ אמר כי הגיע הזמן לעצור את החקיקה ואת המחאה, "כדי להישג חוקה כתובה שתכלול את מגבלות הכוח המתאימות של כל זרועות השלטון". כשנשאל אם הממשלה הלכה רחוק מדי עם ביטול עילת הסבירות, השיב כי "השינוי של הסבירות הוא קטן יחסית כשלעצמו". עם זאת, הוסיף כי בגלל ש"לישראל אין חוקה כתובה, היא עשויה להזדקק לאיזונים ובלמים שהם קצת שונים ממדינות אחרות".
"אסור לגעת בוועדה לבחירת שופטים". פרופ' דרשוביץ
(צילום: ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
"לעצור את החקיקה ולכתוב חוקה", דרשוביץ
(צילום: עמית שעל)
ראש הממשלה ניסה להסביר את המהלך בכך שהוא לא מנסה להחליש את בית המשפט אלא לאזן אותו, אך לא מאמינים לו. למה לדעתך? "אני מאמין לו, אני חושב שהוא השתמש במילה איזון שוב ושוב בשיחות שלו איתי ואני חושב שהוא מחפש איזון עכשיו. אולי הוא רואה את האיזון קצת שונה ממה שאני רואה כאיזון, אבל אני חושב שהוא כן מחפש אותו. אני לא חושב שהוא מנסה לבטל את בית המשפט העליון או להפוך את ישראל להונגריה או פולין. אני חושב שאולי הוא מנסה להפוך את ישראל למשהו קרוב יותר לארה"ב, שם יש מערכת של איזונים ובלמים. צריך לציין גם את הצד של המפגינים, יש לשבח אותם על התנהלותם הטובה, בשונה מהמוחים בצרפת או המפגינים בארה"ב ב-6 לינואר. המחאות בישראל הן מודל לדמוקרטיה".
אתה אומר שאתה מאמין לנתניהו שהוא לא מנסה להחליש את מערכת המשפט. למה לדעתך בוושינגטון לא מאמינים לו ואפילו מפחדים מהצעדים שהוא נוקט? "הממשל בוושינגטון מתערב בעסק שהוא לגמרי עניין פנימי. זה לא עניין שביידן אמור להתערב בו או שהקהילה האירופית אמורה להיות מעורבת בו. ישראל יכולה לפתור את הבעיות שלה לבד, היא באמת לא צריכה את הלחץ מארה"ב וגם לא את עצתם של האירופאים. כולם יכולים לתת עצות, אבל בסופו של דבר הנושא צריך להיפתר על ידי הישראלים. ובישראל יש את אחת מקבוצות המשפטנים הטובות בעולם. אני חושב שהעם בישראל יכול לפתור את זה, אבל זה צריך להיעשות בלי קיצוניות של שני הצדדים - אנחנו צריכים להעביר את הדיון לאמצע, למתונים. מי שהצליח לעשות את זה עד כה היה הנשיא הרצוג. אני חושב שהוא הנשיא הטוב ביותר לתקופה הזו של הפילוג הגדול שישראל נמצאת בו".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו (שני מימין) נפגש עם פרופסור אלן דרשוביץ מארצות הברית, בבית ראש הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו (שני מימין) נפגש עם פרופסור אלן דרשוביץ מארצות הברית, בבית ראש הממשלה בירושלים
בני הזוג נתניהו עם פרופ' דרשוביץ ב-2010
(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נחמד מצידך להציע לעזור. ראש הממשלה הזמין אותך לבוא? "לא, אבל הוא דווקא מקשיב לי. יכול להיות שהגיע הזמן שהאמריקנים ואחרים שאוהבים את ישראל יעזרו ויציעו הצעות, אבל בסופו של דבר ההחלטה אמורה להתקבל על ידי ישראל. אני חושב שישראל תישאר דמוקרטיה בכל מקרה בלי קשר לרפורמה. אני מקווה שחלקים מסוימים בה לא יחוקקו, אבל גם אם הם יחוקקו - ישראל עדיין תידמה יותר לשבדיה ודנמרק מאשר לפולין או הונגריה".
מה אתה אומר על כך שראש הממשלה אמר שישראל תהיה דומה יותר לארה"ב? "ישראל לא תהיה אמריקה, היא הרבה יותר קטנה ויש לה צורת ממשל אחרת. אני לא חושב שזה נכון לחקות מדינה מסוימת, אבל ישראל לא תפסיק להיות דמוקרטיה. אני מסכים עם הנשיא ביידן שיהיה הכי טוב אם הדברים ייעשו תחת הסכמה רחבה ואני חושב שישראל נמצאת בבעיה אמיתית כשהחלטות כל כך משמעותיות מתקבלות בצורה אמוציונלית. זו בעיה שהן גורמות לכך שיש אנשים שלא רוצים לשרת בצבא או בעלי עסקים שעוזבים. זה לא סימן טוב ואני מקווה שהתוצאה הסופית תהיה שהמילואימניקים ישרתו ועסקים יישארו בישראל. כל אחד מאיתנו שאוהב את ישראל יכול לעזור, אבל עלינו לזכור שזו בעיה ישראלית שצריכה להיפתר על ידי ישראל".
3 צפייה בגלריה
לא מתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ. נתניהו
לא מתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ. נתניהו
לא מתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ. נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN, רויטרס/Ronen Zvulun/File Photo)
הלילה, נתניהו נשאל פעם נוספת אם יציית לפסיקת בג"ץ במקרה שזה יפסול את ביטול עילת הסבירות, ושוב התחמק - ולמעשה סירב להתחייב שיעשה זאת. "עלינו לעקוב אחר שני כללים: אחד - הממשלה הישראלית מצייתת להחלטות העליון, ובו בזמן, העליון מכבד את חוקי היסוד - שהם הדבר הקרוב ביותר שיש לנו לחוקה. אני חושב שעלינו לשמר את שני העקרונות", אמר נתניהו ל-NBC News. כשנשאל אם הוא מתחייב לכך, השיב: "אני מקווה שהם לא יפסלו אותו".
אתמול בערב, שעות לאחר שהנהלת בתי המשפט הודיעה כי 15 שופטי בית המשפט העליון ידונו בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, בליכוד העבירו מסר דומה לבג"ץ: "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד", נכתב בהודעה.