הרשויות בצרפת הודיעו היום (ג') כי החליטו לגרש מהמדינה את עומאר בן לאדן, בנו של רב המרצחים אוסאמה בן לאדן, בעקבות אמירות שפרסם ברשתות החברתיות ושבהן שיבח לדבריהן טרור. בן לאדן הבן חי במשך שנים עם אשתו הבריטית בכפר בנורמנדי, ועסק שם בציור.
5 צפייה בגלריה
עומאר בן לאדן ואחד מציוריו
עומאר בן לאדן ואחד מציוריו
עומאר בן לאדן ואחת מיצירותיו
(צילום: אלבום פרטי)
5 צפייה בגלריה
עומאר בן לאדן לצד אביו אוסאמה בן לאדן
עומאר בן לאדן לצד אביו אוסאמה בן לאדן
עם האב רב-המרצחים אוסאמה, בנעוריו של עומאר
(צילום: אלבום פרטי)
5 צפייה בגלריה
הפיצוץ בבנייני התאומים בעת פיגועי ה-11 בספטמבר
הפיצוץ בבנייני התאומים בעת פיגועי ה-11 בספטמבר
התרסקות המטוס השני למגדלי התאומים בפיגועי 11 בספטמבר
(צילום: AP)
שר הפנים הצרפתי ברונו רטאיאוו הודיע היום בפוסט שפרסם ברשת X כי חתם על צו הגירוש של בן לאדן בן ה-43, וכי הוא כבר הסתלק מהמדינה. לא נמסר מתי עזב, אך הצו שנחתם קובע כי לא יוכל לשוב לצרפת לעולם, משום סיבה שהיא.
בהכרזה על הגירוש לא ציין השר הצרפתי מה בדיוק כתב בשעתו עומאר בן לאדן, אבל בתקשורת הצרפתית דווח כי החקירה נגדו נפתחה בעקבות פוסט הנוגע ליום הולדתו של אביו, מייסד ארגון הטרור אל-קאעידה אוסאמה בן לאדן. לא ברור מה בדיוק היה תוכנו של הפוסט, אך ביולי 2023 דיווח מגזין צרפתי כי המשטרה חיפשה את בן לאדן הבן בכפר מגוריו בנורמנדי, דומפורט.
אוסאמה בן לאדן עמד בראש הארגון שהיה אחראי בין השאר למתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001 בארה"ב, מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה, שבה נרצחו קרוב ל-3,000 בני אדם. ידיו מגואלות בדמם של עוד אלפים שנרצחו בשורה של פיגועים, כולל במדינות אירופה, בהן בריטניה. בן לאדן חוסל על-ידי ארה"ב בפשיטה על אחוזת המסתור שלו בפקיסטן במאי 2011.
5 צפייה בגלריה
עומאר בן לאדן
עומאר בן לאדן
הבן הרביעי מתוך ה-19. עומאר בן לאדן
(צילום: GettyImages)
5 צפייה בגלריה
עומאר בן לאדן בן שש
עומאר בן לאדן בן שש
עומאר בן לאדן בגיל שש. 13 שנה אחר כך נפרד מאביו
(צילום: אלבום פרטי)
עומאר בן לאדן נולד בסעודיה, ילד רביעי מתוך 26-20 (המספר המדויק אינו ידוע) שנולדו לאביו, ושם העביר את שנותיו הראשונות. לימים סיפר כי בגיל 14 החל להתאמן עם מחבלי אל-קאעידה, אך לאחר חמש שנים פרש משום שלא רצה לעסוק בהרג אזרחים. בעבר העיד כי בילדותו היכה אותו אביו בטענה שהוא מחייך חיוך רחב מדי.
אחרי השנים הראשונות, שבהן חי בסעודיה, הספיק עומאר בן לאדן להתגורר בסודן ובאפגניסטן, המדינה שממנה הוציא ארגונו של אוסאמה בן לאדן את פיגועי 11 בספטמבר. בגיל 19 נפרד עומאר מאביו, ובשנים הבאות נדד בין כמה מדינות ערביות עד שלבסוף הגיע לצרפת וב-2016 השתקע בנורמנדי.
בעבר התנער עומאר בן לאדן במוצהר מפשעיו של אביו, ובריאיון ל"ידיעות אחרונות" בשנת 2021 אמר כי הוא "זועם עליהם" ומתנצל בפני הקורבנות מעומק הלב. עוד סיפר אז על רצונו לבקר בישראל יחד עם אשתו, בעלת שורשים יהודיים.