סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה בצהריים (יום ה') כי שלטונות רוסיה שחררו מהכלא שני אזרחים אמריקנים שארה"ב נאבקה ארוכות למען שחרורם, והם עושים כעת את דרכם אל יעדים מחוץ לארצו של ולדימיר פוטין. מדובר בכתב ה"וול סטריט ג'ורנל" אוון גרשקוביץ' ובאיש חיל הנחתים לשעבר פול ווילאן, שהורשעו שניהם בריגול ונידונו לשנים ארוכות בכלא. לפי הדיווחים, שחרורם הוא חלק מעסקת אסירים ענקית, הגדולה ביותר מאז המלחמה הקרה.
5 צפייה בגלריה
פול ווילן אמריקני עצור בחשד ל ריגול רוסיה ארה"ב
פול ווילן אמריקני עצור בחשד ל ריגול רוסיה ארה"ב
פול ווילאן, שהמתין שנים בכלא הרוסי. "נתפס כשאסף כונן USB"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
עיתונאי וול סטריט ג'ורנל העצור ברוסיה אוון גרשקוביץ'
עיתונאי וול סטריט ג'ורנל העצור ברוסיה אוון גרשקוביץ'
כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" גרשקוביץ'. בן למהגרים יהודים מברית המועצות
(צילום: Moscow City Court's Press Office/Handout via REUTERS)
הדיווח של "בלומברג" בא אחרי שביממה האחרונה התרבו הדיווחים בתקשורת הרוסית העצמאית הפועלת מחוץ לרוסיה על עסקת חילופים דרמטית שנרקמת בין רוסיה לארה"ב וגרמניה, ושעשויה לצאת לפועל בתוך יממה. "גורמים יודעי דבר" אמרו לעיתונאים רוסים כי במסגרת העסקה תשחרר מוסקבה מבתי הכלא שלה 30-20 אסירים פוליטיים, בהם עיתונאים ואנשי אופוזיציה שנכלאו בשנים האחרונות.
איש חיל הנחתים לשעבר פול ווילאן, בן 54 כיום, נעצר ברוסיה בגין ריגול בדצמבר 2018, לדבריו במהלך חופשה במוסקבה. רוסיה מצדה טוענת כי בפועל עסק בריגול והשיג סודות מדינה. ווילאן נעצר כשהגיע לאסוף ממכר שלו כונן USB, שלדבריו חשב כי הוא מכיל תמונות מהחופשה שלו. במשפטו טענה התביעה כי הוא איש סוכנות ההגנה האמריקנית DIA, "לכל הפחות בדרגת קולונל". הוא מצדו טען שהוא "פחות ג'יימס בונד ויותר מיסטר בין". בית המשפט גזר עליו 16 שנות מאסר.
בשנים הבאות פעלה משפחתו של ווילאן ללא לאות כדי להביא לשחרורו, וכשבדצמבר 2022 יצאה לפועל עסקה שבה שוחררה מהכלא ברוסיה כדורסלנית ה-WNBA בריטני גריינר תמורת סוחר הנשק הרוסי ויקטור בוט, קרוביו של ווילאן הביעו תסכול גדול מכך שהוא לא נכלל בעסקה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יצא אז למצלמות והדגיש כי הממשל לא שכח את ווילאן, וימשיך לפעול לשחרורו.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר קארה מורזה איש אופוזיציה ב רוסיה מאסר על בגידה
ולדימיר קארה מורזה איש אופוזיציה ב רוסיה מאסר על בגידה
בכיר האופוזיציה קארה-מורזה. נידון ל-25 שנות מאסר על "בגידה חמורה"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
רוסיה אולג אורלוב פעיל זכויות אדם רוסי נשלח ל 2.6 שנות מאסר יצא נגד המלחמה ב אוקראינה
רוסיה אולג אורלוב פעיל זכויות אדם רוסי נשלח ל 2.6 שנות מאסר יצא נגד המלחמה ב אוקראינה
פעיל זכויות האדם אולג אורלוב. נשלח לשנתיים וחצי בכלא
(צילום: AP / Alexander Zemlianichenko)
כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" אוון גרשקוביץ', בן 32, נעצר ברוסיה, גם כן בגין ריגול, במרץ 2023. גרשקוביץ', בנם של מהגרים יהודים מברית המועצות, סיקר את הנעשה ברוסיה מאז 2017, ובינואר 2022 החל לעבוד ממוסקבה עבור ה"וול סטריט ג'ורנל". רוסיה טוענת כי עצרה אותו כשניסה לאסוף מידע מסווג על מתקן צבאי כלשהו. בחודש שעבר הורשע ונידון ל-16 שנות מאסר ב"תנאים מחמירים" במושבת עונשין.
לפי הדיווחים הרוסיים אתמול, מלבד ווילאן וגרשקוביץ' האמריקנים אמורה רוסיה לשחרר בעסקה גם שורה של אנשי אופוזיציה ופעילי זכויות אדם, בהם ולדימיר קארה-מורזה, שנידון אשתקד ל-25 שנות מאסר על "בגידה חמורה", איליה יאשין, שנידון ל-8 שנות מאסר, ואולג אורלוב, שנשלח לשנתיים וחצי בכלא.
5 צפייה בגלריה
וואדים קרסיקוב
וואדים קרסיקוב
המתנקש הרוסי קרסיקוב. לפי הדיווחים, מוסקבה תקבל אותו בתמורה
על פי הדיווחים אתמול, בין האסירים שתקבל רוסיה בתמורה יהיה איש שירות הביטחון הפדרלי ואדים קרסיקוב, הכלוא בגרמניה מאז 2019, אז נתפס מיד לאחר שהתנקש בברלין במפקד לשעבר בכוחות הצ'צ'ניים שנלחמו ברוסיה. בנוסף סוכם לפי הדיווחים כי סלובניה תשחרר מהכלא ותגרש שני מרגלים רוסים, בני הזוג ארטם ואנה דולצב.