3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
היועמ"שית מגיעה לישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
לאחר שהותקפה היום (ראשון) על ידי שרים בפתח ישיבת הממשלה, פרסמה הממשלה את ההצעה שמנחה את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לפרט את הנחיותיה בעניין חסימות ומדיניות אכיפה ביחס להפגנות מחוץ לבתי נבחרי ציבור - כל זאת בכתב, ותוך שבעה ימים. ביומיים הקרובים תידרש להעביר הנחיות ביחס לטיפול בחסימת שדה התעופה בן גוריון - לקראת "יום ההתנגדות" המתוכנן ביום שלישי, אם הצעת החוק לביטול עילת הסבירות תאושר מחר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
על פי הודעת הממשלה, על היועמ"שית לפרט את הנחיותיה במקרים שבהם "יש פגיעה בביטחון המדינה כפי שהגדיר המל"ל". ההנחיות צפויות להתייחס ל"חסימת צירים, בדגש על קביעה מפורטת אם ומהי התדירות בה מותר לחסום צירי תנועה ראשיים מבלי שינקטו פעולות אכיפה כנגד מארגני החסימה והחוסמים, מבלי שיבוצעו מעצרים או יוגשו כתבי אישום".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
כמו כן היא תידרש להסביר "מהי מדיניות האכיפה ביחס להפגנות ליד בתים של אנשי ונבחרי ציבור והטרדת אישי ציבור או בני משפחותיהם", ואף "מהי מדיניות האכיפה ביחס לקריאות לסרבנות, המרדה והסתה לאי ציות, ובפרט תופעות של הסתה לסרבנות ביחידות צבאיות".
עוד ביקשה הממשלה "הבהרות כיצד במידה והאכיפה שוויונית נוצר מצב שבמבחן התוצאה, הנתונים מראים על פער עצום בין מספר הפעולות וסוג פעולות האכיפה שננקטו בעבר לבין מה שננקט בחצי השנה האחרונה".
לפני סיכום הישיבה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתקף את בהרב-מיארה כבר בפתחה, אמר כי הוא "לא זוכר ישיבת ממשלה שהדעות בה כל כך מאוחדות. מה שברור, יש כאן אכיפה בררנית שזועקת לשמיים - ונציגי האכיפה לא מוכנים להודות בכך". לדבריו, "אי אפשר ללכת חזק על ציבור אחד וחלק על ציבור אחר. הבסיס לדמוקרטיה ושלטון החוק - שיהיה שוויון. הדבר הזה שמתקיים כאן לא מקובל עלינו, אנחנו אחראים על ביטחון המדינה, על החוק והסדר. מדיניות האכיפה הבררנית פוגעת בשני הדברים האלה ושום ממשלה לא יכולה לקבל את המצב הזה, יש מספיק תקדימים של החלטות ממשלה".
נתניהו: "אכיפה בררנית - פגיעה אנושה בדמוקרטיה"
(צילום: חדשות 12)

שלוש שעות לאחר שהחל הדיון אמר נתניהו כי מערכות האכיפה פועלות באוזלת יד מול תופעת "הסרבנות", כלשונו. "אתם לא מטפלים ולא עושים כלום מול הגורמים שמסיתים לסרבנות ואי-שירות בצה"ל, מול הגורמים שפועלים להמרדה. זה חוסר מעש מוחלט, זה מהווה פגיעה בביטחון המדינה!", אמר.
שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לכוונת המוחים נגד המהפכה המשפטית להפגין גם השבוע בשדה התעופה: "נתב"ג הוא לא שטח ציבורי, הוא אזור ביטחוני חשוב עבור מדינת ישראל. לא אקבל בשום פנים ואופן פגיעה בשדה ובשגרת התעופה של ישראל ו/או מניעת טיסות ו/או חסימות כאלה ואחרות. אני מבקשת להפסיק את האכיפה הבררנית, את הפוליטיקה והדעות האישיות יש להשאיר מחוץ לשיקולים. טובת הציבור, חופש התנועה וביטחון המדינה חשובים יותר".
3 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב נפגשה עם שר התחבורה של מרוקו ברבאט
שרת התחבורה מירי רגב נפגשה עם שר התחבורה של מרוקו ברבאט
תקפה היועמ"שית: "להפסיק את האכיפה הבררנית". מירי רגב
(צילום: EPA)
קבוצת המחאה "כוח קפלן" הגיבה להתקפות, ומסרה כי "המתקפה שעוברת כעת היועמ"שית היא המשך ישיר למתקפה המתוכננת על שלטון החוק במדינת ישראל, מצד ממשלת החורבן. הדרישה לאלימות משטרתית, ולשימוש בכלים שלטוניים כדי לדכא את המחאה, תוך דה לגיטימציה לשומרי הסף, הם חלק מהותי בהפיכה המשטרית. כך היה בהונגריה, טורקיה ופולין. בשלישי הקרוב נצא להגן על הדמוקרטיה הישראלית. אם הממשלה לא תעצור, המדינה תעצור".
מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "הממשלה הקיצונית בתולדות ישראל מקדמת חקיקה שמרוקנת את הדמוקרטיה מתוכן, ומזמנת אליה את היועצת המשפטית לממשלה, את פרקליט המדינה ואת מפכ"ל המשטרה כדי לעשות להם זובור רעיל ולנסות להלך עליהם אימים – שלא יבצעו את תפקידם כשומרי סף, שלא יקבלו החלטות מקצועיות וסבירות, שלא יגנו על זכויות אדם, ובמקום זאת יבטיחו עוד אלימות נגד המפגינים נגד תכניות הממשלה, עוד כוח מופרז, עוד מעצרים, עוד כתבי אישום, עד שיכניעו את המחאה. אם לא מתאים להם, שילכו".
יוצאי מערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין מסרו כי "חברי כנופיית ההפיכה יכולים להמשיך לצרוח ולאיים על שומרות ושומרי הסף עד מחרתיים. איבדתם כל לגיטימציה. לא ניתן לכם לפטר את היועמ"שית. אנחנו ועוד אלפי אנשי צה"ל ומערכת הביטחון נשמע אך ורק להוראות שלטון החוק, בית המשפט, והיועמ"שית".