"הם היו בטוחים שהם הולכים למות". כך סיפרה הערב (שני) ל-ynet רינת הר שלג, בתו של לואיס הר (70) שחולץ לפנות בוקר משבי חמאס עם פרננדו מרמן (60) במבצע דרמטי של כוחות הביטחון ברפיח. "הם חלשים מאוד אבל מצבם יציב. הם צלולים בראש, אנחנו מקווים שיחלימו מהר והם יישארו פה כמה ימים להשגחה".
2 צפייה בגלריה
משפחתם של פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים איתם לאחר שחולצו מעזה בבית החולים שיבא
משפחתם של פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים איתם לאחר שחולצו מעזה בבית החולים שיבא
מימין: פרננדו מרמן ולואיס הר עם קרוביהם
(צילום: דובר צה"ל)
הבת אמרה עוד בבית החולים שיבא בתל השומר שאליו פונו שני המחולצים לאחר המבצע: "הם סיפרו שהייתה הפתעה מוחלטת לחלוטין, כמובן שלא הייתה שום הכנה לפני ואנחנו עדיין מעכלים. אבא בשוק. הם חשבו שהם הולכים למות מהפגזה ושהם ייפגעו. הם ניסו להיאחז בזהות הארגנטינית אבל זה לא באמת עזר. אני לא יכולה לפרט מה היה שם אבל הם היו בתנאים לא תנאים.
"הם לא היו במנהרות אבל הם היו רעבים. לרוב אכלו פיתות, גבינת לבנה. לא בשר ולא דברים אחרים. היו ימים שהם היו רעבים, אבל עוד לא ממש נכנסנו לעומק הדברים ויש דברים שאנחנו שומרים בתוך המשפחה. רק נאחל להם שירגישו טוב. המפגש היה מרגש ולקח לי זמן לעכל בכלל שאני ליד אבא שלי. זה היה עוצמתי מאוד ומשמח מאוד".
תיעוד מזירת החילוץ ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

לואיס הר עלה ארצה מבואנוס איירס בירת ארגנטינה כשהיה בן 17. ב-25 בפברואר יחגוג יום הולדת 71 בארץ כאדם חופשי. בני המשפחה עודכנו בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר שהשניים שוחררו במבצע ההרואי של כוחות הביטחון - והתבקשו להגיע למרכז הרפואי שיבא.
הר שלג סיפרה עוד: "היו הפגזות כל הזמן סביבם, הם היו בטוחים שהם הולכים להיפגע מאש כוחותינו. לא הכו אותם, וזו כנראה הייתה אותה משפחה ששמרה עליהם כל הזמן. אני עייפה והאדרנלין מתחיל לרדת לאיטו, ואנחנו עדיין בשלב העיכול. אנחנו עדיין לא חושבים על המחר ועל איך נתאושש מהמקום הזה, אלא בעיקר על 134 המשפחות שצריך להחזיר להן את היקר מכל. נשמח באמת רק כשכולם יחזרו.
"עשו להם את כל הבדיקות המקיפות. אבא חלש, ולא ברור אם הם קיבלו תרופות. הוא קיבל איזשהו כדור לבטן אבל אנחנו לא באמת יודעים. בשבי הם דיברו הרבה על כדורגל עם החוטפים. אני לא יודעת אם הם התקלחו ולא שאלנו. אנחנו רוצים לתת לאבא שלי את הזמן, לאט לאט. כרגע אנחנו לא לוחצים ולא מתערבים יותר מדי. אבא רזה מאוד וגם פרננדו. הם איבדו חצי ממשקל גופם. אנחנו אמנם חזרנו וכל המשפחה חזרה, אבל אנחנו לא שוכחים לרגע את כל 134 החטופים שנותרו שם. אנחנו מאחלים לכולם לזכות ברגע הזה, ולחבק את היקירים שלהם או להיפרד מהם בכבוד".
ד״ר יעל פרנקל-ניר בהצהרה לתקשורת על מצבם החטופים לואיס הר ו פרננדו מרמן
(צילום: עידו ארז)

במקביל, עדכנה ד"ר יעל פרנקל ניר, סגנית מנהלת בית החולים הכללי בשיבא תל השומר ומנהלת מתחם השבים, על מצב החטופים. היא אמרה שמצבם "נותר יציב", אך ציינה כי "לאור הבדיקות שקיימנו במהלך היום ניתן לראות את סימני השבי והיעדר הטיפול במהלך השבי".

"מקווים לעוד מבצעים כאלה"

לסיכום דבריה ציינה הר שלג: "אנחנו שולחים חיבוק לכולם ובשורות טובות. אנחנו לא יודעים מתי נשתחרר ואנחנו לא שם. אנחנו כרגע לא יודעים לאן נחזור. לא הייתה לי תחושה שהם ישוחררו במבצע ומבחינתי האפשרות היחידה הייתה רק עסקה. זה מה שאני חשבתי שיקרה, אבל הפתיעו בגדול. אנחנו מקווים לעוד מבצעים כאלה שיצליחו ושיחזרו כמה שיותר חטופים הביתה.
"אני מודה שאני עוד לא בשלב של ההקלה. יש לנו דרך ותהליך לעבור. אבא שיתף בעיקר בגעגוע אלינו והוא זכר את התאריכים של כל ימי ההולדת שלנו. הם לא ראו טלוויזיה או שמעו רדיו למעט פעם אחת. הוא ידע שיש לי יום הולדת, אני לא יודעת איך אבל הוא ממש הפתיע אותנו בצלילות שלו. אבא חזק".
בהכנת הידיעה השתתפה יעל צ'כנובר