3 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
העימותים ביום שבת
(צילום: AP)
בזמן שצה"ל נערך להפרות סדר נוספות בגבול רצועת עזה, דיווחו הבוקר (יום רביעי) כלי התקשורת הפלסטיניים על מותו של אחד הפצועים שנורו בעימותים שהיו באזור הגדר ביום שבת. בעימותים אלה ירה מחבל מטווח אפס בלוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, שמצבו עדיין מוגדר קשה מאוד. הפלסטיני שנהרג הוא אוסאמה דעיג׳, תושב הרצועה ממחנה הפליטים ג'באליא.
בימים האחרונים התחממה גזרת עזה על רקע ההפגנות האלימות על הגדר וחידוש טרור בלוני התבערה ליישובי העוטף. בעקבות פציעתו של הלוחם בעימותים בשבת, תקף צה"ל כמה פעמים ברצועת עזה - ובמערכת הביטחון נערכים היום להחרפה אפשרית של ההסלמה עם חידוש העימותים על הגדר שצפוי בשעות אחר הצהריים. אתמול נמסר מצה"ל על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים.
עימותים ליד גדר הגבול עם עזה, בשבת

3 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב שנפצע אנוש בעימותים, סמ"ר בראל חדריה שמואלי
לוחם מג"ב שנפצע אנוש בעימותים, סמ"ר בראל חדריה שמואלי
לוחם מג"ב שנפצע אנוש בעימותים, סמ"ר בראל חדריה שמואלי
(צילום: EPA)
ארגונים פלסטיניים הודיעו שלשום כי בכוונתם לקיים היום צעדה מחאן יונס ורפיח לעבר גדר הגבול עם ישראל תחת הכותרת "התנגדות למצור הישראלי ולעיכוב בשיקום רצועת עזה". דובר צה"ל מסר אתמול כי "כוחות צה"ל יפעלו בתקיפות אל מול אירועי ניסיונות הטרור בגדר". גורם צבאי עדכן כי התגבור יהיה בהיקף של שתי יחידות מיוחדות - פלוגת שריון וצלפים. בהערכת המצב שהתקיימה אתמול באוגדת עזה, דנו במגוון תרחישים אפשריים, בהם הפרות סדר במרחב גדר המערכת וכן הפרחת בלוני תבערה וירי רקטי.
שריפות שגרמו מטרור הבלונים בעוטף עזה
(צילום: משה ברוכי, קק״ל)

הבוקר דווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" שארגוני הטרור בעזה שוקלים את האפשרויות העומדות בפניהם על רקע המתיחות מול מצרים, שלדעתם מוטה בצעדיה לטובת ישראל. לפי העיתון, הארגונים שוקלים להגביר את הלחץ על ישראל לאורך גדר הגבול במהלך הימים הבאים בניסיון לאלץ את מצרים לסגת מעמדתה לסגור את מעבר רפיח - הן למעבר אנשים והן למעבר סחורות, שכן זהו הציר היחיד שמחבר את הרצועה אל העולם ואינו מוביל לישראל. בין האפשרויות שבחנו בעזה וצוינו בדיווח: הסגת אנשי הביטחון של חמאס מהגבול עם מצרים ובכך בעצם לאפשר את חידוש ההברחות במרחב זה, וכן האפשרות לקיים מחאות בסמוך לגבול עם מצרים.
גורמים פלסטיניים מסרו לעיתון שמצרים דרשה מחמאס להפסיק את שיגור בלוני התבערה לעבר ישראל ולהימנע מארגון עצרות לאורך הגבול שיובילו לחיכוך עם כוחות צה"ל, אולם בארגון סירבו לכך והבהירו שיש לפתוח את מעבר רפיח באופן מיידי. מבחינת חמאס, עצירת בלוני התבערה תלויה בחזרה של ישראל מצעדיה נגד עזה והכנסת המענק הקטארי לרצועה.
מנגד, בעיתון "א-שרק אל-אווסט" דווח כי בחמאס דווקא החליטו להפחית את המתיחות עם ישראל באמצעות מניעת החיכוך עם חיילי צה"ל בסמוך לגדר הגבול ועצירת שיגור בלוני התבערה. זאת כמובן בשל הרצון לרצות את המצרים שזועמים על התנהלות הארגון.
אתמול ציינו מקורות פלסטיניים כי מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שוחח עם גורמי הביטחון במצרים בנוגע להתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. גורמים במצרים אמרו אמש לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הנייה ניסה להכיל את הזעם בקרב הבכירים בקהיר שעוסקים בסוגיה הפלסטינית באמצעות שיחות שערך עם בכירים ובראשם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. במצרים זועמים על חמאס ועל הארגונים האחרים ברצועה לנוכח האירועים האחרונים וההתפרעויות לאורך הגבול עם ישראל.
3 צפייה בגלריה
חיילים נחים במוצב צבאי סמוך לגבול עזה
חיילים נחים במוצב צבאי סמוך לגבול עזה
תגבור כוחות צה"ל סמוך לגבול עזה
(צילום: AFP)
לפי הגורמים ששוחחו עם העיתון, הנייה הביע נכונות להיענות למאמצים המצריים במשא ומתן העקיף עם ישראל, לאחר שראש המודיעין המצרי הצליח להוציא מירושלים הקלות מול עזה. הנייה ביקש מהמצרים לפתוח מחדש את מעבר רפיח שנסגר בשל המבוכה שנגרמה להם מול ישראל בהסלמה בימים האחרונים. משרד הפנים של חמאס בעזה הודיע אמש כי המעבר יוסיף להיות סגור גם ה.
לפי הדיווח בעיתון הקטארי, במצרים ביקשו מהנייה לנקוט צעדים שיעידו על "כוונות טובות" לפני שיסכימו לפתוח מחדש את מעבר רפיח ולחדש את אספקת הסחורות לרצועה. כמו כן המצרים הזהירו את חמאס מנקיטת צעדים חד-צדדיים, בזמן שממשלת ישראל מביעה נכונות להתקדם.