תוכנית המזון העולמית (WFP) הודיעה אתמול (רביעי) על הפסקת פעילותה ברצועת עזה לאחר שלטענתה ירי צה"ל פגע ברכב של האו"ם, שהיה חלק משיירה ששינעה סיוע הומניטרי ברצועה. לפי הארגון, הרכב נפגע מעשרה קליעים בעת שהתקרב לעמדת ביקורת של צה"ל.
1 צפייה בגלריה
 רכב האו"ם שנפגע
 רכב האו"ם שנפגע
רכב האו"ם שנפגע
דובר של האו"ם טען כי השיירה תואמה עם צה"ל, ואמר כי "על הרכב היה סימון ברור של האו"ם, והוא נפגע 10 פעמים מאש ישראלית". בצה"ל התייחסו הלילה לטענות, והודיעו כי האירוע מתוחקר. דובר צה"ל אמר כי "צה"ל רואה חשיבות רבה במאמץ ההומניטרי ובהגנה על העובדים ההומניטריים, ומדינת ישראל פועלת כל העת כדי לשפר את מנגנוני התיאום והביטחון מול ארגוני הסיוע על מנת להעביר סיוע הומניטרי בתוך רצועת עזה".
בארגון המזון הבינלאומי טענו כי הרכב המשוריין היה אחד משניים שחזרו ממעבר כרם שלום, בשיירה שליוותה משאיות עם ציוד הומניטרי למרכז הרצועה. הרכב, כך נטען, ספג אש אף שסומן בצורה ברורה כרכב של האו"ם ולמרות שהצוות קיבל את כל האישורים הנדרשים מישראל.
בנוסף, בארגון ציינו כי לא מדובר בתקרית הבטיחותית הראשונה שעימה מתמודדים אנשי הארגון ברצועה, אך לדבריהם מדובר בפעם הראשונה שבה רכב מסומן שלהם סופג אש באופן ישיר סמוך למחסום של צה"ל. "התקרית היא תזכורת למרחב ההומניטרי שהולך ומצטמצם באופן מהיר ביותר ברצות עזה, שבה האלימות הגוברת מסכנת את יכולתנו לספק סיוע מציל חיים", מסרו ב-WFP – והזהירו כי התקרית מחמירה את המצב ההמוניטרי הקשה ממילא לטענתם, שבו פחות ופחות מזון מגיע לפלסטינים שזקוקים לו "נואשות".
עוד טענו בארגון כי הוראות פינוי תכופות של צה"ל במסגרת הקרבות לא גורמות רק לעקירת תושבים - אלא גם משבשות את הניסיונות לספק להם מזון. "בשבוע שעבר, WFP איבד גישה למחסן הפעיל השלישי והאחרון שלו במרכז הרצועה, וחמישה מטבחים קהילתיים פעילים של WFP נאלצו להתפנות. השבוע, ביום ראשון, הוראות הפינוי השפיעו על מרכז הפעילות המרכזי של WFP בדיר אל-בלח, ואילצו את הצוות שלנו לעבור למקום חדש בפעם השלישית מתחילת המלחמה".
מנכ"לית תוכנית המזון העולמית סינדי מקיין, אלמנתו של הסנאטור האמריקני ג'ון מקיין, מסרה אמש: "זה לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת והאחרון בסדרה של תקריות בטיחותיות לא נחוצות שסיכנו את חייהם של צוותי WFP בעזה. כפי שאירועי הלילה שעבר מעידים, המערכת הנוכחית למניעת עימותים כושלת - ולא יכולה להימשך יותר. אני קוראת לרשויות הישראליות ולכל הצדדים בסכסוך לפעול מיד כדי להבטיח את בטיחותם וביטחונם של כל עובדי הסיוע בעזה".