התקיפה המסתורית באיראן: סיקור באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (שני), מפי גורמים המעורים בפרטים, כי "המתקן הצבאי" שהותקף באיספהאן שבמרכז איראן היה מפעל לייצור כלי נשק מתקדמים. לדברי אותם גורמים ישראל מאמינה שהתקיפה שיוחסה לה הייתה מוצלחת - עם ארבע פגיעות מדויקות במקומות שונים במבנה - חרף ההכחשות האיראניות ולפיהן למתקן נגרם נזק קל בלבד, שלא השפיע על הפעילות בו.
הגורמים, שכפי שכבר דווח שלשום ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי מאחורי מתקפת המל"טים עמד המוסד, הוסיפו כי מצילומי לוויין נראה שלגג של המבנה אכן נגרם נזק קל בלבד - אבל הם התעקשו שלמרות זאת המשימה הוכתרה כהצלחה. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי הם לא פירטו מעבר לכך. הדיווח, כך נראה, מאשר את החשיפה שלשום של רון בן ישי ב-ynet, ולפיה נפגעו במתקפה אתמול ארבעה מתקני פיתוח של נשק שלא היה עד כה בשימוש של האיראנים.
1 צפייה בגלריה
הפיצוץ באיספהאן ושרידי הרחפנים שאיראן חשפה
הפיצוץ באיספהאן ושרידי הרחפנים שאיראן חשפה
הפיצוץ באיספהאן ושרידי הרחפנים שאיראן חשפה
(צילום: רויטרס / WANA )
שרידי רחפנים וחור בגג: התיעוד שפרסמה איראן

לפי שעה לא ברור איזה נשק בדיוק איראן פיתחה במתקן, אך ב-ynet נחשפה ההערכה שלפיה ייתכן כי מדובר בטילים היפר-סוניים, טילים שקשה מאוד ליירט. על רקע ההערכה הזו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח אמש כי ישראל תפעל למנוע מאיראן לא רק נשק גרעיני - אלא גם את האמצעים לשיגורו. "אני יכול לחזור על משהו שאמרתי והוא שהמדיניות שלנו ושלי היא לעשות כל מה שבכוחה של ישראל כדי למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני ואת היכולת לשגרו. העובדה שאנו וארה"ב עובדים ביחד זה משהו שהוא חשוב ליעד המשותף הזה", אמר נתניהו.
איספהאן, יצוין, משמשת מוקד משמעותי לייצור, מחקר ופיתוח של טילים עבור איראן, ובאזור העיר הזו מתבצעות בו גם הרכבה של רבים מטילי הטווח הבינוני שלה מסוג "שיהאב", שיכולים להגיע לישראל ומעבר לה. לפי הדיווח אמש ב"וול סטריט ג'ורנל", ממש בסמוך למתקן שהותקף שוכן מתקן נוסף ששייך למרכז מחקר החלל של איראן, שעליו הטילה ארה"ב סנקציות בשל חלקו בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן.
המתקפה באיספהאן, נזכיר, התרחשה בצאת השבת בסביבות השעה 23:30 לפי השעון המקומי, ולפי משרד ההגנה בטהרן לקחו בה חלק שלושה רחפנים "מתאבדים" מדגם "קוואד-קופטר" (רחפנים בעלי ארבעה מדחפים) - דגם שבעבר שימש למתקפות נוספות באיראן שיוחסו לישראל. לטענת איראן כוחות הביטחון שלה הצליחו ליירט את הרחפנים, אם כי אחד מהם נפל לדבריה על הגג של המבנה אחרי שאיבד את יכולת ניווט ה-GPS שלו בעקבות שיבוש אלקטרוני מצד הכוחות - ולמרות הפיצוץ ההגנות במקום מנעו לכאורה נזק משמעותי. אתמול פרסמה איראן תיעוד של מה שהיא טוענת כי הם שרידי הרחפנים וכן של חור בגג המבנה - בניסיון לטעון שהפעילות במקום נמשכת באופן שגרתי.
פורסם לראשונה: 22:47, 30.01.23