"לפני 7 באוקטובר היינו קרובים אולי חודש ימים לפני נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. הספקנו 90-85 אחוז מהעבודה. הנשיא ביידן ביקש ממני לשכנע חברי קונגרס פרוגרסיבים לא להתנגד להסכם ההגנה עם סעודיה. נפגשתי עם חברי קונגרס שכועסים על יורש העצר מוחמד בן סלמאן בגלל הרצח של העיתונאי הסעודי חשוקג'י. האסטרטגיה שלי הייתה לשכנע אותם לא להצביע נגד - והצלחנו בזה. זה היה עובר. רציתי לבוא לישראל עם אנשים מסעודיה אבל הם אמרו שהם לא רוצים לבוא כי הישראלים לא יודעים לשמור סוד וזה ידלוף".
דברים אלה אומר איש העסקים המולטי מיליונר הארלי ליפמן, יהודי ציוני, בעל מהלכים במפלגה הדמוקרטית שנחשב לאחד ממקורביו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. לפני 7 באוקטובר מונה ליפמן לשליח לא רשמי של ביידן מול סעודיה – וניסה כאמור לשכנע מחוקקים פרוגרסיבים לא להתנגד להסכם ההגנה של ארה"ב עם סעודיה – שהוא חלק מעסקת הנורמליזציה הנרקמת.
6 צפייה בגלריה
איש העסקים הארלי ליפמן במצעד התמיכה בישראל שנערך בניו יורק
איש העסקים הארלי ליפמן במצעד התמיכה בישראל שנערך בניו יורק
ליפמן במצעד התמיכה בישראל שנערך בניו יורק
לליפמן קשרים אישיים טובים עם שגרירת סעודיה בארה"ב והוא אף אירח אותה בביתו כמה פעמים. הוא משמש כמעביר מסרים לא רשמי בין הסעודים לממשל ולהפך.
ליפמן סבור שהסכם עם סעודיה, שהוא בעיקר תוצאה של מאמצי ממשל ביידן, עשוי לשמש כמפנה אזורי היסטורי ולמחוק את מרבית הישגי ארגוני האיסלאם הרדיקליים. "ירדן עזרה ביירוט ההתקפה האיראנית - יש הזדמנויות כאן, זה המזרח התיכון החדש", הוא אומר. ביידן גם מינה אותו לוועדה העוסקת במימון תוכניות הדדיות בשטחים.
הוא נמנה על הפלג המתון במפלגה, אבל יש קשרים טובים גם עם הרפובליקנים והוא הביא לארץ משלחת של מחוקקים משתי המפלגות. "אני תמיד מצטט את הנשיא תומאס ג'פרסון שאמר אני: דמוקרט רפובליקני", הוא אומר בחיוך.

"האנשים בישראל עדיין בהלם"

הריאיון איתו התקיים השבוע, ביום שבו נערך "מצעד ישראל" בשדרה החמישית במנהטן בהשתתפות 50 אלף איש. ליפמן הוביל את המצעד שהתקיים השנה תחת אמצעי אבטחה חסרי תקדים. הוא גם נבחר ל"גרנד מרשל של המצעד״, בשל פעילותו הענפה למען מדינת ישראל בשנה החולפת, בהסברה, בתחום הדיפלומטי ובתחום הפילנתרופי, לרבות מימון חלק נכבד מהמצעד עצמו. ליפמן גם מימן את הבאתם למצעד של עשרות בני משפחות חטופים ואנשי עוטף עזה. בזמן הריאיון אירח ליפמן בביתו משלחת של שורדי קיבוץ בארי.
6 צפייה בגלריה
הארלי ליפמן
הארלי ליפמן
"כולנו איתכם". ליפמן במצעד
״השנה הייתה למצעד ישראל חשיבות מיוחדת, ואני שמח שניצולים ותושבים מאזור העוטף יכלו להשתתף באירוע - שכולו תזכורת לקשר העמוק בין העם הישראלי לעם האמריקאי. כולנו איתכם״, הוא אומר.
ליפמן חזר לא מכבר מביקור בישראל, במהלכו סייר בקיבוצים וביישובים שחוו את הטבח של ה-7 באוקטובר ונפגש עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, וראש הממשלה, בנימין נתניהו.
איך התרשמת ממה שראית בישראל? "הזדעזעתי ממה שראיתי", מספר ליפמן, "התרשמתי שהאנשים עדיין בהלם, 8 חודשים אחרי. אבל הם יתאוששו. גם הכלכלה תתאושש. זה כמו פיגועי ה-11 בספטמבר. המצב הכלכלי עדיין לא כמו לפני המלחמה, אבל יהיו הזדמנויות חדשות דרך AI שייצרו מקומות עבודה חדשים.
6 צפייה בגלריה
הארלי ליפמן
הארלי ליפמן
"האמריקאים דיי מקנאים בכם". ליפמן והרצוג
"האנשים בישראל מאוד חזקים, יש לישראלים מערכת תמיכה חזקה. לאנשים יש אהבה אחד לשני מעבר לשנאה של פוליטיקאים מימין ושמאל. מערכת התמיכה לחיילים ולניצולים מדהימה. האמריקאים דיי מקנאים בכם. בעבר הבאתי לארץ משלחת של פצועים אמריקאים והם נדהמו כמה הישראלים מטפלים בפצועים של צה"ל. ישראל חזקה. במצעד צעקתי - תהיו גאים, תהיו חזקים. גם אם יש כאן תקריות אנטישמיות אנחנו לא הולכים לשום מקום".

"הסעודים לא משוגעים על הפלסטינים"

ובחזרה לסוגיית הנורמליזציה, ליפמן מאמין שבלתי נמנע שסעודיה תנרמל בסופו של דבר את היחסים שלה עם ישראל. לדבריו, עכשיו היא מהססת בגלל שתי סיבות: המשך המלחמה בעזה וסירובו של נתניהו לחזור על חזון שתי המדינות כמו בנאום בר אילן.
"לבן סלמאן יש חזון, הם חיסלו את האנטישמיות מספרי הלימוד", טוען ליפמן, "אבל הסעודים מפחדים מהרחוב הערבי. הם רואים את התמיכה בפלסטינים וזה יהיה להם קשה לנרמל את היחסים עכשיו. יתקיפו אותם. זה לא היה המצב לפני 7 באוקטובר. לפני זה הם התעקשו על מדינה פלסטינית - ועכשיו הם רוצים לראות צעדים בלתי הפיכים למדינה. ביבי צריך לאמץ את זה ולהגיד - כן אני בעד מדינה פלסטינית אבל כזאת שתהיה נגד טרור, מפורזת, ולא מושחתת. אבל אני עדיין אופטימי. אני בטוח שתהיה נורמליזציה.
תהיה נורמליזציה גם אם טראמפ ינצח בבחירות? "גם תחת טראמפ תהיה נורמליזציה. הסעודים אמרו לי: תלמדו מאיתנו. אמרנו לאמהות שיסגירו את הילדים אם יראו שהם קיצונים. הסעודים הבטיחו לא לעצור אותם. הם אומרים - ידענו למחוק רדיקליות, ישראל צריכה ללמוד מזה - אתם צריכים לעשות משהו עם הפלסטינים, להגיע להסדר כלשהו. הסעודים לא משוגעים על הפלסטינים. לא באמת אכפת להם מהם - אבל הם רוצים להיות מנהיגי העולם הערבי ולכן צריכים להיות בעד הפלסטינים".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
"בטוח תהיה נורמליזציה". נתניהו ובן סלמאן
(צילום: Jim WATSON / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
גם לליפמן עצמו יש עצות לישראל: "האמת לצידנו. יש כאן קרב קשה על דעת הקהל. פגשתי את נתניהו ואמרתי לו: ישראל צריכה לשפר את יחסי הציבור שלה. חמאס והאנטישמיים זוכים במלחמת התעמולה. העולם צריך לראות את ישראל בחזית האנושות מול הברבריות. אבל צריך לדעת איך למסגר את זה. חמאס נגד נשים, גייז, חופש ביטוי, חופש העיתונות וחופש הדת. זה עניין של חינוך. איך אפשר לומר שישראל מבצעת ג'נוסייד. תשתמשו בעובדות. אם היו רשתות חברתית לפני 160 שנה - עוד הייתה עבדות באמריקה במלחמת האזרחים".
ליפמן חוזר למלחמת העולם השנייה כדי לשרטט את הדרך שלדבריו תביא לפתרון. "חמאס הם הנאצים החדשים. תושבי עזה בחרו בחמאס כמו שהגרמנים בחרו בנאצים. אני בעד שלום אבל איך נגיע לשלום? הדרך היחידה היא דרך ניצחון. למרבה הצער ככה ההיסטוריה עובדת. במלחמת העולם השנייה גרמניה ויפן היו המדינות הכי מיליטריסטיות שיש. אנשים אומרים שאי אפשר להרוג רעיון. אי אפשר להביס את החמאס. זה מה שאמרו על גרמניה. 80 שנה אחרי, לשתי המדינות אין תיאבון למלחמה. אמרתי את זה לביבי. אחרי השואה לא מצאת יפנים וגרמנים שרוצים מלחמה. זה מה שאתם צריכים לעשות לחמאס. וככה תביאו שלום ואז תביאו תכנית מרשל שתשקם את עזה ותהפוך אותה לסינגפור או דובאי".
6 צפייה בגלריה
הארלי ליפמן
הארלי ליפמן
"החמאס הם פשוט נאצים". ליפמן בישראל
ליפמן ממשיך: "אמרתי לביבי, שישראל צריכה להשתמש בדוגמאות של פרל הארבור. איבדנו שם 2,500 חיילים וארה"ב הרגה 1.5 מליון אזרחים יפנים. ביום אחד הרגנו 100 אלף איש בטוקיו. הפצצה הגרעינית סיימה את המלחמה. לא השתמשו בה 80 שנה מאז.
לדבריו, "הנאצים ניסו להסתיר הפשעים שלהם. חמאס גאים ומראים הפשעים במצלמת גו פרו. האסטרטגיה של הנאצים הייתה לרצוח יהודים מהר ככל האפשר. האסטרטגיה של חמאס היא להרוג כמה שיותר יהודים כמה שיותר לאט. מה שעשו לאנשים בפסטיבל הנובה - אונס. עינויים, השפלה, כריתת איברים - זה היה מכוון. הייתה מדיניות של להתעלל ולהשפיל. זה הפאשיזם החדש ואנו צריכים להראות לעולם שהם פאשיסטים, רוצחי המונים ומקדמי טיהור אתני. הם פשוט נאצים".

"כשהאוייב שלך מאיים - תאמין למה שהוא אומר"

בנוגע לסוגיה האיראנית, ליפמן סבור שאלמלא הגב של רוסיה וסין, טהרן לא הייתה מעזה לחצות את הקו האדום ולשגר לישראל ב-13 באפריל מתקפת כטב"מים וטילים. "למה איראן שלחה טילים לעבר ישראל? אני בטוח שהם לא היו עושים את זה בעבר. עכשיו סין חזקה. איראן רואה את הגב של רוסיה ושל סין ושהן יכולות לעמוד מול המערב. הופתעתי שאיראן חצתה קו האדום ושיגרה טילים".
לדברי ליפמן, "איראן ממלאת תפקיד קריטי כאן. אולי זה מתוכנן ברוסיה. איראן היא מרכז להכחשת השואה בעולם. השאלה היא למה? בגלל שהם רוצים למזער את השואה. הם רוצים למזער את הסימפטיה בעולם ליהודים, כי הם מתכננים שואה נגד היהודים. כשהאויב שלך מאיים - תאמין למה שהוא אומר. אנו יודעים שאיראן רוצה להשמיד את ישראל ושהיא חצתה קו אדום. זו לא התפתחות טובה.
6 צפייה בגלריה
הארלי ליפמן
הארלי ליפמן
"לא לזלזל באוייב שלך". ליפמן בישראל
"עכשיו ישראל צריכה להתעורר. לישראל הייתה מדיניות של הכלה. כשכולם אומרים לך שאתה החזק אתה מתחיל להאמין לתעמולה שלך. כמו ב-1973, ישראל הפרה את חוקי המלחמה שאחד החשובים בהם הוא: לא לזלזל באויב שלך".
ליפמן אומר בצער, ש-50 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים ישראל חוזרת שוב על אותן טעויות: "יהירות. שימת דגש רב מדיי על הסטארט אפ ניישן. השקיעו פחות בצבא. שכחתם שהגבולות שלכם זה לא איטליה ושוויץ. החמאס היו רשעים גאוניים. המנהרות שלהם יותר ארוכות מהסאבווי של ניו יורק. 8 חודשים אחרי - המנהרות עדיין קיימות.
בנוגע ליחסים המתוחים בין ישראל לארה"ב, אומר ליפמן: "ביידן? זה כמו נישואין. אתה יכול לא להיות מרוצה מבן הזוג. זה לא אומר שהתגרשתם. לביידן נמאס מביבי. הוא מודאג מהבחירות, והוא מושפע מהלחצים עליו בגלל הפלסטינים שמתים בעזה. ביידן מודאג מאוד ממלחמה. היה אחד שהתנגד לחיסול בן לאדן וזה ביידן. כשטראמפ חיסל את סולימאני ביידן ביקר את זה. אני חושב שביידן לא אוהב מלחמות.
"ביידן רוצה לרצות את כולם, שכולם יהיו שמחים - הבוחרים במישיגן והפרוגרסיבים שכועסים על ישראל. אבל בסוף הוא לא ישמח אף אחד. הוא לא צריך לקחת כמובן מאליו את הבוחרים היהודים. הוא צריך להיות 100 אחוז לצד ישראל".