האמירה החריגה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שקרא לנתניהו לעשות שינוי בנושא הפלסטיני, ואמר שההרכב הנוכחי של ממשלתו יקשה, ביטאה פומבית עמדה ידועה שלו על הממשלה. ובכל זאת, בקרב השותפות הקואליציוניות לא אהבו לשמוע את הדברים. בשונה מהיחס בתחילת הלחימה, ישנם אגפים בקואליציה שסבורים שממילא ישראל נוקטת קו עדין יחסית בשל הרצון לרצות את הנשיא בכל הנוגע לסיוע ההומניטרי, וכעת - הם אומרים - האמירות המופנות כלפי נתניהו מעמידות את ישראל במצב בעייתי שבו ארה"ב פורסת חסות, ולא במובן הטוב של המילה.
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי ג'ו ביידן איתמר בן גביר
שלמה קרעי ג'ו ביידן איתמר בן גביר
קרעי מחה על דברי ביידן - ובן גביר שותק
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס, אלכס קולומויסקי)
כלפי חוץ נזהרו מרכיבי הקואליציה ולא נקטו תגובות חדות מידי בשל המצב העדין, אולם בשיחות סגורות התייחסו בכירים בציניות לדברי ביידן ואמרו: "שינוי הרכב קואליציוני הוא בהחלט אפשרי. בהוצאת גנץ ומפלגתו מהממשלה". אפשרות נוספת שהעלה בכיר בממשלה נוגעת לצירוף מפלגות נוספות - אך בשום אופן לדבריו, לא ייתכן מצב שהליכוד יוותר על מי מחברי הגוש, בטח בתקופת הזמן הזאת.
במסגרת הנאום שנשא באירוע גיוס כספים בוושינגטון הזכיר ביידן את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, וציין כי "הממשלה בישראל היא השמרנית ביותר בהיסטוריה של המדינה". הוא הוסיף כי ממשלת נתניהו הופכת את המצב למורכב מאוד עבור מדינות העולם שמסתכלות על פעולות ישראל בעזה, והבהיר כי נתניהו לא יכול לסרב להקמת מדינה פלסטינית בעתיד: "יש לנו הזדמנות להתחיל לאחד את האזור. אנחנו חייבים לוודא שביבי מבין שהוא חייב לעשות צעדים כלשהם", אמר.
מאוחר יותר הבהירו בבית הלבן כי לא הייתה בכוונתו של ביידן לרמוז כי נתניהו צריך לשנות את הרכב הממשלה, אלא לעשות שינוי בנושא הישראלי-פלסטיני. הנשיא, כך הובהר, אמר כי עם הממשלה הנוכחית יהיה קשה לנתניהו להתקדם.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
"מבין שהוא חייב לעשות צעדים כלשהם". נתניהו
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נכון לרגע זה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שאותו הזכיר ביידן בדבריו באופן אישי, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' - שני האישים שככל הנראה אליהם רומז ביידן כשהוא מבקש שינוי ההרכב, לא מגיבים בפומבי.
שרים אחרים, בליכוד, דווקא כן. שר התקשורת שלמה קרעי התייחס לדברים של ביידן הנוגעים למדינה פלסטינית ואמר: "אנחנו מכבדים ומוקירים את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיצא מגדרו בתקופתה הקשה ביותר של מדינת ישראל. זוהי ידידות אמת", אמר קרעי. "אבל אנחנו חיים כאן, זוהי ארצנו. נחלת אבותינו ההיסטורית. לא תהיה כאן מדינה פלסטינית. לעולם לא נאפשר להקים מדינה נוספת בין הירדן לים. לעולם לא נחזור על אוסלו. ובמילותיו של הנשיא ביידן: 'ביטחונו של העם היהודי מוטל כאן על כף המאזניים'. בהחלט כן. מדינה פלסטינית תסכן אותו. תודה, הנשיא".
ח"כ צגה מלקו מהליכוד אמרה כי נושא ההרכב הממשלתי הוא עניין פוליטי ופנימי. מנגד, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "צריך להבין: ארה"ב של הנשיא ביידן היא זאת שמספקת לנו את הפצצות שאנחנו מפציצים בהן את עזה ואת הווטו באו"ם שמאפשר לנו להמשיך להילחם שם. ואותו ביידן אומר היום באופן חד וברור - מדינת ישראל חייבת להכיר במדינה פלסטינית. ‏נתניהו יכול להמשיך לשקר ולהסית על אוסלו, זה לא מסתיר את העובדה שאין לו פתרון אחר ליום אחרי המלחמה. המעשים שלו רק מסכנים את ביטחון ישראל. ‏רק הסדר מדיני יבטיח את ביטחון ושלום ישראל ובשביל זה הממשלה הזאת חייבת ללכת, מיד".