הפריצה הבלתי נתפסת של אזרחים למחנה שדה תימן בגיבוי חברי כנסת מהקואליציה, ובהמשך גם לבסיס בית ליד שאליו הובאו תשעת חיילי המילואים שעוכבו לחקירה בחשד להתעללות מינית במחבל נוחבה, היא אירוע חסר תקדים במדינת ישראל. לצד החקירה הפלילית של מצ"ח, סוגיית מתקן הכליאה בנגב כבר הגיעה בחודשים האחרונים לפתחו של בג"ץ. מבט על ההליך המשפטי שמתבצע במקביל לסערת אנרכיית הפריצה לבסיסים:
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

במהלך המלחמה פורסם ברשת CNN תחקיר שהעלה טענות על "התעללות ועינויים בעצירים פלסטינים בשדה תימן". בעקבות כך עתרו ארגוני זכויות אדם בדרישה לפנות את המתקן שאליו הועברו למעצר ראשוני מאות מחבלי נוחבה שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר וכן פלסטינים נוספים שנעצרו בהמשך במהלך הפעילות המבצעית בעזה.
בדרישה לסגור את מתקן הכליאה, טענו העותרים כי "לאורך החודשים האחרונים הצטברו עדויות על הנעשה במתקן - שחושפות מציאות בלתי נתפסת". סמוך למועד הדיון בבג"ץ בעתירה, העבירה המדינה בתחילת יוני תגובה שבה הסבירה כי 700 העצורים שנותרו במחנה שדה תימן יועברו למתקני כליאה אחרים. בנוסף, המדינה טענה כי היא פועלת לשיפור תנאי הכליאה ושהוקמה ועדה מייעצת לרמטכ"ל לבחינת סוגיית מעצר המחבלים במלחמה.
המדינה הסבירה כי המתקן ליד באר שבע נפתח בן לילה עם פרוץ אירועי 7 באוקטובר, ושהוא נועד לשמש מתקן קליטה, חקירה ומיון ראשוני להחזקת עצורים, תושבי רצועת עזה, שנתפסו במהלך פעולות הלחימה - לזמן קצר ומוגבל בלבד, טרם העברתם לשב"ס או שחרורם אחרי בחינה.
עוד ציינה אז המדינה כי "במסגרת הלחימה בוצעו מעצרים רבים שהובילו לעלייה דרמטית וחסרת תקדים בהיקפי הכלואים. על רקע זה ומצוקת כליאה בשב"ס מוחזקים במתקן כלואים לפרק זמן ממושך יותר מזה שנצפה במקור. הוקם בסמוך גם מתקן רפואי".
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
המחאה בשדה תימן
(צילום: Menahem Kahana / AFP)
בדיון בבג"ץ ב-5 ביוני, ביקשו השופטים להבין את המצב בשדה תימן. המדינה מסרה אז כי נפתח מתקן כליאה צבאי חדש במחנה עופר ליד גבעת זאב, שאליו יועברו משדה תימן עוד 500 כלואים. עוד ציינה אז המדינה כי במתקן הכליאה בנגב יישארו כ-200 כלואים בלבד.
המדינה הסבירה: "צה"ל פועל כל העת לשיפור תנאי הכליאה במתקן. תפקידה של הוועדה לבחון את תנאי הכליאה, את דרכי הטיפול בכלואים, את ניהולם התקין של מתקני הכליאה המצויים באחריות צה"ל ואת התאמתם להוראות הדין וכללי המשפט הבינלאומי".
נציג האגודה לזכויות האזרח הסביר בדיון כי "חשוב לנו להדגיש שהעתירה לא עוסקת בחקירות על מה שקורה בשדה תימן ובתנאים, ובדרישה לשחרר אותם. אנחנו טוענים כי המתקן פועל שלא בסמכות, אי-אפשר לקחת מכלאה ולהכריז עליה שהיא מתקן ללא תנאים באופן שרירותי. אנשים שם כבולים אזוקים עם עיניים מכוסות כי אין דרך אחרת לשמור עליהם".
ח"כ צבי סוכות נכנס למתקן הכליאה שדה תימן

ב-15 ביוני הוציאו השופטים צו על-תנאי, שלפיו על המדינה לבוא ולנמק בדיון הבא האם החוק מאפשר להמשיך ולהחזיק עצורים במחנה שדה תימן. מאז עדכנה המדינה על פיזור העצירים במתקני כליאה אחרים. ב-9 ביולי השיבה המדינה בעדכון לבג"ץ כי עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היא שיש "לנקוט את כל האמצעים הדרושים" כדי שהמתקן יחזור לייעודו המקורי - החזקת עצירים מרצועת עזה רק לזמן קצר ומוגבל, לצורכי חקירה ומיון בלבד, בטרם העברתם למתקני כליאה קבועים. בתשובה זו ציינה המדינה כי מספר הכלואים במחנה ירד ל-166.
ב-18 ביולי הודיעה המדינה לבג"ץ כי ראש הממשלה נתניהו הנחה למצוא פתרון לעצירים העזתים שמוחזקים במחנה שדה תימן, ושהם יועברו לאגף אוהלים חדש שייבנה "בימים הקרובים" בכלא קציעות. המדינה ציינה אז כי לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סירב לקלוט את העצירים בבתי הכלא שתחת אחריותו, הנחה אותו ראש הממשלה נתניהו להגיש תוכנית ליצירת אלפי מקומות כליאה חדשים. בתגובה זו צוין כי העצירים יועברו לכלא קציעות בקבוצות של כמה עשרות, כך שבמתקן הכליאה בשדה תימן צפויים להישאר 40 עצירים בלבד.
2 צפייה בגלריה
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
 עצירים מרצועת עזה במחנה שדה תימן
תיעוד משדה תימן שפורסם ברשת CNN
( צילום: CNN )
על-רקע הדברים חשוב לציין כי מעת לעת תיתכן הגעת עצורים עזתים למתקן בנגב בשל הפעילות הצבאית, ולכן מספר העצירים בתחומו יכול להשתנות. עם זאת, המגמה הברורה היא פינוי שדה תימן ופיזור העצירים.
המדינה הייתה אמורה להשיב עד אתמול לצו על-תנאי שהוציאו שופטי בג"ץ, אולם היועצת המשפטית לממשלה, שר הביטחון והפרקליטה הצבאית הראשית ביקשו דחייה של שבוע. "בשל האירועים הביטחוניים הקשים שאירעו במהלך יום השבת האחרון בצפון הארץ, והמתיחות הביטחונית הקיימת לצד הצורך בהמשך מאמצי הלחימה בגזרות השונות, נבצר מהגורמים הבכירים בצה"ל להידרש לגיבוש כתב התשובה בעת הזו, ודרוש להם פרק זמן נוסף", צוין בבקשת הדחייה. "מטבע הדברים, אילוצים אובייקטיבים אלו משליכים בתורם גם על מידת זמינותם של גורמים נוספים בקרב המשיבים, לרבות גורמים בכירים ביותר בקרב הדרג המדיני".
עו"ד רוני פולי ועו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח מסרו לבג"ץ כי הם מתנגדים לדחייה: "כיוון שהמשיבים אינם מסוגלים, שמא אינם רוצים, להשיב לבית המשפט הנכבד, בית המשפט יתבקש לעשות את הדבר היחיד המתבקש וליתן לאלתר צו מוחלט. הפעלת המתקן תצטרך להיות כחוק, או שיהיה על המשיבים לסגור אותו מיד. בשעת כתיבת הדברים כלי התקשורת מלאים בדיווחים על אודות המונים, מלווים בשני שרים ובחבר כנסת, שפרצו לשדה תימן במחאה על הגעתם של חוקרי מצ"ח למקום בוקר במסגרת חקירה. חייהם של הכלואים במתקן הפקר. בית המשפט הנכבד מתבקש ליתן צו מוחלט לאלתר".