3 צפייה בגלריה
כלא רימונים
כלא רימונים
כלא רימונים
(צילום: יריב כץ)
נציבת שב"ס קטי פרי מינתה את מפקד כלא מעשיהו, גונדר משנה עודד עג'מי, לקצין בודק של אירוע "בני הערובה" בכלא רימונים שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". הקצין הבודק מונה לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלדבריו גילה על האירוע שטויח רק כשקרא את הכתבה הבוקר. בן גביר, שנפגש היום עם נציבת שב"ס קטי פרי בעקבות החשיפה, גם דרש שמסקנות הבדיקה יועברו אליו.
באירוע החריג, שהתחרש בתחילת השנה, כ-30 אסירים פליליים שמזוהים עם ארגון ג'רושי מנעו מסוהרים לצאת מהאגף למשך זמן רב, תוך שהם מאיימים עליהם בדוקרנים מאולתרים. הסיבה לכך הייתה ההחלטה לאסור על עודאי ג'רושי, בנו של "הבורר" של המשפחה שחוסל ביריות, להשתתף בהלוויית אביו.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
רמז עבה לנציבה. בן גביר
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
רב-גונדר קטי פרי
רב-גונדר קטי פרי
קטי פרי
(צילום: דוברות שב"ס)
יש לציין כי על אף שסוף-סוף מונה קצין בודק לאירוע החמור, חודשים אחרי שהתרחש, עדיין יש טעם לפגם בכך שקצין ממחוז מרכז בשב"ס יחקור התנהלות של כלא אחר באותו מחוז. עם זאת, לפי שעה זה הקצין שיבדוק את האירוע ויגיש את מסקנותיו לשר.
בשב"ס, נזכיר, טענו תחילה כי מדובר באירוע של הפרת סדר ואיומים, אך חשיפת ynet העלתה כי שב"ס טייח את האירוע החמור. לשכת השר בן גביר מסרה בעקבות זאת כי "השר לא מרוצה מהתנהלות שב"ס בכלל, ועוד יותר מהתנהלות מול האסירים הביטחוניים. לאור החשיפות האחרונות, הוא מבין שיש גם בעיה בהתנהלות אל מול משפחות הפשע. מבחינתו, הדברים לא יכולים להימשך. הוא מעריך את הנציבה אבל לא מוכן להשלים עם תופעות כאלו, ונחוש להוביל שינוי".
מספר מקורות בשירות בתי הסוהר סיפרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי מרגע שנודע לג'רושי כי לא יוכל לצאת להלוויית אביו, הוא וכ-30 אסירים נוספים המזוהים איתו החלו לבצע בשיטתיות הפרות סדר בכלא. באחד המקרים ניגשו עודאי וכמה מאנשיו לעמדת היומן באגף שבו הם כלואים, איימו על שני סוהרים שהיו שם תוך שהם מצוידים בדוקרנים מאולתרים, והודיעו כי לא יאפשרו להם לצאת מהחדר עד שיגיעו למקום קצינים בכירים וישוחחו איתם.
(צילום: אבי חי)

לפי המקורות, הסוהרים היו בני ערובה בחדר, תוך שהם חוששים לחייהם, לפחות שעתיים. יחידת "מצדה", יחידת ההשתלטות המיוחדת של שירות בתי הסוהר, הוזנקה לכלא אך לא פרצה לאגף מחשש להחרפת המצב. במקביל נוהל משא ומתן עם האסירים המתפרעים, ובסיומו הושגה "פשרה": ג'רושי צפה בהלוויית אביו באמצעות הזום. בשורה התחתונה, על אף אחד מהאסירים שהשתתפו באירוע החמור לא הוטלה שום סנקציה משמעותית. הצעד החשוב היחיד שבוצע במסגרת הפקת הלקחים מהאירוע היה התקנה של מחיצה, שמונעת מהאסירים אפשרות לחסום את יציאת הסוהרים מתוך עמדת היומן אל מחוץ לאגף 13 בכלא.
גורם בכיר בשב"ס, שמעורה היטב בפרטי הפרשה, סיפר כי בוצע תחקיר על האירוע, אך הוא טויח כדי למנוע הסתבכות מהמעורבים. לדבריו, המשרד לביטחון לאומי לא עודכן שהמקרה התרחש. כבר לפני מספר חודשים פנינו לשירות בתי הסוהר ושאלנו אודות המקרה; בשב"ס טענו אז שאירוע כזה כלל לא התרחש. אלא שכעת חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" הציגה שבשב"ס פשוט לא אמרו את האמת.