תיעוד בלעדי:המעצר של ראמי אסמעיל

המשטרה עצרה אתמול (יום חמישי) את ראמי איסמעיל, שנחשב לאחד מגובי הפרוטקשן הבולטים והאלימים באזור טובא זנגרייה. לפני מעצרו ניגש איסמעיל למנהל עבודה בצומת גיבור, ביקש ממנו להוריד את משקפי השמש ואמר לו: "אני רוצה לראות את העיניים היפות שלך. אם לא תרצה שמירה כאן, תבוא עוד הלילה לטובא לנשק את הרגליים שלי". מנהל העבודה דיווח מיד למשטרה, עיכב את איסמעיל - והעבריין נעצר. בסרטון שפורסם לראשונה ב-ynet (בפתח הכתבה) תועד מעצרו של איסמעיל על-ידי כוחות משטרה.
3 צפייה בגלריה
מעצרו של ראמי איסמעאיל,  אחד מגובי הפרוטקשיין בטובא זנגריה
מעצרו של ראמי איסמעאיל,  אחד מגובי הפרוטקשיין בטובא זנגריה
המשטרה מבקשת לחייג 100. איסמעיל ורגע המעצר
( צילום: דוברות המשטרה )
"השוטרים הגיעו למקום במהירות הבזק וחסמו את רכבו של החשוד בסחיטה", נמסר מהמשטרה. "החשוד, המוכר באזור כגובה פרוטקשן - נעצר במקום ונלקח לתחנת המשטרה. הבוקר החשוד הובא לבית המשפט השלום בנצרת ובהתאם לבקשת המשטרה מעצרו הוארך עד ליום שני".
בחברה הכלכלית בקריית שמונה, שאמונה על הקמת הפרויקט לבניית המרכז לרפואת חירום בעיר, אמרו כי בזמן מעצרו קילל איסמעיל את עובדי האתר ואיים "הלילה כל הציוד שלכם יישרף". לדברי בכירים במחוז הצפוני ובקרב תושבי טובא זנגרייה נחשב החשוד לאחד מבכירי ארגוני הפרוטקשן שמטילים את אימתם באזור הגליל. ארגונים אלה גובים מילוני שקלים מבעלי עסקים וחקלאים, ערבים ויהודים.
3 צפייה בגלריה
מעצרו של ראמי איסמעאיל,  אחד מגובי הפרוטקשיין בטובא זנגריה
מעצרו של ראמי איסמעאיל,  אחד מגובי הפרוטקשיין בטובא זנגריה
רכבו של החשוד שנבלם על-ידי רכב משטרה
בשלב זה, המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור קורבנות נוספים של איסמעיל, שנחשב כאמור לעבריין מוכר באזור. "כל היודע דבר על מקרים נוספים או שהוא נדרש לשלם דמי שמירה או משלם דמי שמירה לחשוד ראמי איסמעיל מתבקש להתקשר למוקד 100 או להגיש תלונה בכל תחנות המשטרה ברחבי הארץ", נמסר.
"משטרת ישראל פונה אל ציבור האזרחים שלא להיכנע לניסיונות גביית פרוטקשן", הוסיפה המשטרה בהודעתה. "יש להודיע על כל חשד למוקד 100, שידאג להזניק כוחות למקום. עברייני פרוטקשן מבצעים פעמים רבות סיור מקדים באתר אותו הם מבקשים לסחוט, או לשם היכרות עם סידורי האבטחה או לשם תכנון היעד להצתה, או חבלה. גם במקרה של פנייה מאיימת או אף הצעה של שרותי שמירה יש לפנות מיד למוקד 100".
"שוטרי משטרת ישראל יפעלו בכל כוחותיהם על מנת ללכוד את החשודים גם אם טרם ביצעו את זממם", הוסיפה המשטרה, בצל הביקורת הרבה על אוזלת היד שלה בטיפול בפרוטקשן. "היה וכבר נפגעתם, הודיעו למשטרה, כניעה לסוחטים לא מבטיחה דבר ורק תביא להעמקת הסחיטה והימשכה".
בינתיים, מנהל העבודה האמיץ שהוביל למעצר איסמעיל הפך אתמול בקריית שמונה לשיחת היום. גורם בכיר בחברה הכלכלית אמר לנו כי "מדובר באיש מדהים, איכותי ומאופק שפעל בקור רוח ומגיעה לו כל הערכה על ששבר את קשר השתיקה". הבכיר ציין כי "אני מקווה שבבית המשפט ובמשטרה לא ימהרו לשחרר את איסמעיל, ויפעלו באמת למצות איתו את הדין כך שיישאר בכלא זמן רב. לצערי, בציבור יש תחושה של 'הדלת המסתובבת' שבמסגרתה מתלוננים, עוצרים חשודים ואז משחררים אותם". במשטרה מקווים כי יצליחו לגבש כעת עוד עדויות ותלונות, כדי שהחקירה תוביל לכתב אישום וענישה.
3 צפייה בגלריה
המאבק בפרוטקשיין בצפון: תיעוד מתפיסת שני החשודים בני 20 ו-21 מראמה בזירה בה הציתו אוטובוסים
המאבק בפרוטקשיין בצפון: תיעוד מתפיסת שני החשודים בני 20 ו-21 מראמה בזירה בה הציתו אוטובוסים
יותר מ-40 אוטובוסים ומיניבוסים הוצתו בשנה האחרונה
(צילום: דוברות המשטרה )
בעלי עסקים, קבלנים וחקלאים בגליל ובנגב, נסביר, מרגישים כי הם ניצבים חסרי אונים וללא הגנה מול איום הפרוטקשן, שעבורם הוא קיומי. בנוסף, הם מתמודדים עם דילמה שאין ממנה מנוס: חברות ביטוח להן משלמים את הפוליסות הכבדות מתנערות מהם ולא מוכנות לפצות אותם ברגע שהן מגלות כי התלוננו במשטרה בגין איומים ודרישה לשלם דמי חסות.
חברות ביטוח דורשות מבעל עסק לדווח מיד כשהוא מקבל מסרים מארגוני פשיעה שדורשים את חלקם ברווחיו. אם לא ידווח הוא עלול להיות נתבע על הונאת ביטוח. החקלאי עומרי עתריה, מוותיקי השמאים החקלאיים בצפון, הסביר ש"ברגע שהם יודעים שבעל עסק מאוים אז מחריגים אותו מנזקי הצתה. אם לא היה איום מקדים אז ברגע שבעל עסק מקבל מסר עם פגיעה קטנה ברכוש שלו, הם מחריגים ממעשה זדון. ואם ימשיך לסרב לשלם פרוטקשן, בפעם הבאה שארגוני החסות יענישו אותו, בצורה הרסנית יותר, הוא לא יקבל שקל".
כך, למשל, מרבית חברות ההסעות בגליל אינן מבוטחות. חברות ביטוח מוכנות לבטח את מי שלא אוים עדיין רק תמורת סכומים גבוהים. רק בשנה האחרונה הוצתו יותר מ-40 אוטובוסים ומיניבוסים כחלק ממאבקי שליטה במכרזים בגליל. גם מגרשים למכירת מכוניות הם יעד קבוע של ארגוני דמי החסות. בעליהם מבינים כי לא יוכלו להתחמק ממערכת המיסוי הפלילית, שיודעת כי אף חברת ביטוח לא מוכנה להגן עליהם. "אם המדינה לא מצליחה להשתלט על הפרוטקשן, אז שתשלם לפחות על הנזקים של גובי דמי החסות", עתריה אומר, "חיים של אנשים נהרסים, לא רק העסקים שלהם".