רוסיה סיפקה לחות'ים בתימן נתוני מטרות שסייעו לארגון הטרור לתקוף ספינות בבעלות מדינות מערביות בים האדום עם טילים וכטב"מים במהלך השנה האחרונה. כך דווח אמש (יום חמישי) על-ידי ה"וול סטריט ג'ורנל", בכתבה שבה הודגש כי רוסיה סייעה לשלוחתה של איראן לתקוף את אחד מהעורקים המרכזיים של הסחר הבינלאומי ולערער את היציבות במזרח התיכון.
2 צפייה בגלריה
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינה עולה באש במפרץ עדן, בפברואר אשתקד
(צילום: Indian Navy Spokesperson)
תיעוד שפרסמו החות'ים של ספינה שתקפו

החות'ים, שהחלו לתקוף ספינות מערביות לאחר טבח 7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל, עברו בנקודה מסוימת להשתמש בנתוני לוויין שסיפקה להם רוסיה, ואיפשרו להם להרחיב את טווח מתקפותיהם. כך אמר ל"ג'ורנל" אדם המעורה בפרטים ושני גורמי ביטחון בכירים באירופה. לפי אחד מהמקורות, הנתונים הועברו לחות'ים על-ידי חברים במשמרות המהפכה של איראן שהוטמעו בפעילות ארגון הטרור בתימן.
בעיתון האמריקני צוין כי סיוע זה לחות'ים, שעליו לא דווח בעבר, מדגים עד כמה רחוק מוכן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ללכת במטרה לחתור תחת הסדר הפוליטי והכלכלי המערבי, שאותם מובילה ארה"ב. הודגש כי רוסיה תמכה בחות'ים, שלוחיה של איראן המוגדרים על-ידי ארה"ב כארגון טרור, כאשר הוציאו לפועל מתקפות חוזרות ונשנות על נתיב הסחר הימי. וכן כי רוסיה ביקשה לתרום לאי-היציבות במזרח התיכון ובאסיה, וכל זאת במטרה ליצר בעיות עבור ארה"ב, לפי אנליסטים אמריקנים. בהתאם, התמשכות המלחמה מול שלוחיה של איראן והתרחבותה שאבה תשומת לב ומשאבים שוושינגטון נאלצה להסיט מרוסיה ומסין.
2 צפייה בגלריה
מסעוד פזשכיאן וולדימיר פוטין
מסעוד פזשכיאן וולדימיר פוטין
פוטין ונשיא איראן פזשכיאן
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
אלכסנדר גבואב, יו"ר מרכז קרנגי לחקר רוסיה ואירואסיה שבברלין, אמר לג'ורנל כי "עבור רוסיה, התלקחות בכל מקום בעולם היא חדשות טובות, כי זה אומר שתשומת הלב של העולם תוסט הרחק מאוקראינה. בנוסף, ארה"ב צריכה להקצות משאבים - מערכות פטריוט, פגזי ארטילריה - ובמקרה של מלחמה במזרח התיכון, ברור למי היא תבחר לעזור". בעיתון צוין כי מהממשלה הרוסית טרם נמסרה תגובה, וגם דובר החות'ים סירב להגיב.
רוסיה פעלה להדק את שיתוף הפעולה הצבאי שלה עם איראן וצפון קוריאה, ועירבה אותן באופן עמוק יותר במלחמתה באוקראינה. שתי המדינות סיפקו לה תחמושת, כטב"מים וטילים, וצפון קוריאה אף שלחה בשבועות האחרונים 3,000 חיילים לאימונים ברוסיה, לפי בכירים אמריקנים ודרום קוריאניים. הסיוע האיראני והצפון קוריאני הוא חיוני לרוסיה, שסובלת ממחסור מכוח אדם ומשאבים, אך גם משרת את מטרותיה האסטרטגיות על-ידי ערעור היציבות באסיה ובמזרח התיכון.
פורסם לראשונה: 23:32, 24.10.24