בלינקן: "מחויבים לביטחון ישראל"
(צילום: שגרירות ארה"ב בירושלים)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הצהיר אחר הצהריים (ג') במסיבת העיתונאים לסיכום ביקורו כי ארה"ב תמשיך לפעול להרגעת ההסלמה בין ישראל לפלסטינים, ואמר כי ביקש את סיוע ישראל לאוקראינה לנוכח "התמיכה האיראנית ברוסיה". מוקדם יותר קרא לישראל ולפלסטינים לנקוט צעדים שיביאו להרגעת המתיחות הביטחונית, ובתום המפגש שערך ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הוסיף כי ארה"ב מתנגדת לכל צעד שיפגע ביכולת לממש בעתיד את פתרון שתי המדינות – כולל הרחבת ההתנחלויות, הריסות בתים ופינויים וגם מה שכינה "הסחות דעת" בכל הנוגע לסטטוס-קוו באתרים קדושים, רמז אולי לעליית השר איתמר בן גביר להר הבית. בלינקן הזהיר כי "אופק התקווה של הפלסטינים הולך ומצטמצם – ושינוי חייב להתרחש". ynet העביר בשידור ישיר את מסיבת העיתונאים בירושלים לסיכום הביקור.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"ארה"ב תהיה פרטנר לשלום וביטחון". בלינקן במסיבת העיתונאים בירושלים לסיכום ביקורו בישראל
(צילום: אמיל סלמן)
3 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן עם אבו מאזן ב רמאללה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן עם אבו מאזן ב רמאללה
אבו מאזן ובלינקן ברמאללה. שיבח את יו"ר הרשות על "הנחישות לפעול בצורה אחראית"
(צילום: רויטרס)
אבו מאזן עם בלינקן ברמאללה, היום
(צילום: רויטרס)

במסיבת העיתונאים לסיכום ביקורו בישראל, שהתקיימה בירושלים, אמר בלינקן כי ארה"ב נחושה לעבוד עם שותפיה "על מנת להביא למזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר". בלינקן הוסיף כי הפיגועים בירושלים "הדגישו את האתגרים שיש לנו ליציבות הביטחון באזור. כפי שדנתי עם נתניהו ועבאס, כל הצדדים צריכים לנקוט צעדים כדי למנוע הסלמה באלימות, ולהביא לרגיעה. זאת הדרך היחידה ליצור תנאים שהמצב ישתנה והפחד ירד".
"בפגישתי עם ממשלת ישראל, הרשות הפלסטינית ושותפיי בקהיר, שמעתי דאגה מהמצב, אבל גם רעיונות קונסטרוקטיביים שכל צד יכול לנקוט להחזיר את הביטחון", אמר בלינקן. מזכיר המדינה החליט להשאיר באזור את העוזרים שלו: עוזרת המזכיר לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, ואת האדי עמר, השליח המיוחד של ממשל ביידן לעניינים פלסטינים. במסיבת העיתונאים אמר בלינקן כי הצעד נעשה כדי "לתמוך במאמץ ההרגעה, ולוודא שהצדדים מניחים את היסודות להתקדמות בפתרון שתי המדינות".
בלינקן התייחס גם למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ואמר כי העלה מול ישראל את החשיבות "להגדיל את הסיוע לקייב, לנוכח התמיכה האיראנית ברוסיה, כולל בנושא הביטחוני". הוא הוסיף כי "לישראל וארה"ב מחויבות משותפת שאיראן לא תשיג נשק גרעיני, ושנעמוד ביחד נגד המעשים מערערי היציבות שאיראן מבצעת באזור. דנו עם עם הישראלים על הסיוע של המל"טים האיראנים לרוסיה, שמשתמשת בהם בתוקפנות נגד אוקראינה. איראן לא רק מסייעת ברוסיה, אלא גם מסתייעת בה, וזה מעורר אצלנו דאגה".
ביקורו נערך על רקע המתיחות הביטחונית הגדולה שהחלה עוד עם המבצע בג'נין בשבוע שעבר, המשיכה בשיגורי הרקטות מעזה – והגיעה לשיאה בפיגועי הטרור בירושלים, שאחת מהחלטות הקבינט בתגובה אליהם הייתה הבטחה "לחזק את ההתיישבות" ביהודה ושומרון. למרות שבתגובה לחיסול המחבלים בג'נין הרשות הודיעה על הקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל, בהודעתו שיבח בלינקן את אבו מאזן על מה שתיאר כ"נחישות לפעול בצורה אחראית בזמן מאתגר". הוא גם הכריז על סיוע אמריקני נוסף של 50 מיליון דולר לפלסטינים ועל הסכם לקידום אספקת שירותי אינטרנט דור 4 בשטחי הרשות.
3 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
נתניהו ובלינקן, אתמול. ביקור על רקע מתיחות ביטחונית
(צילום: רויטרס )
ביקור בלינקן בישראל: סיקור באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)
בפגישה עם אבו מאזן בארמונו ברמאללה, הביע בלינקן צער על "מותם של אזרחים פלסטינים חפים מפשע, שאיבדו את חייהם באלימות ההולכת וגוברת בשנה האחרונה". אבו מאזן מסר מצדו כי הוא מוכן "לעבוד עם ארה"ב ואחרים כדי לחדש את הדיאלוג המדיני", וקרא לישראל לשים סוף למה שכינה "פעולות חד-צדדיות שמפירות את החוק הבינלאומי". לדברי אבו מאזן, "תמיד דבקנו בהחלטות בינלאומיות ואנו מוכנים לחזרתו של דיאלוג מדיני על מנת לסיים את הכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטיניים. עמנו לא ישלים עם המשך הכיבוש לנצח, והביטחון האזורי לא יהיה קיים באמצעות המשך ההתעלמות מזכויות הפלסטינים".
במקביל, ברשת "אל-ערבייה" דווח כי משלחת ביטחונית תגיע לישראל ממצרים כדי לבחון כיצד ניתן להרגיע את המתיחות. לפי הדיווח המשלחת תציג לישראל את הדרישות הפלסטיניות למניעת הסלמה. יצוין כי לפני המפגש עם בלינקן, אבו מאזן נועד היום גם עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש המודיעין הירדני אחמד חתוקאי, בפגישה שגם בה נידון המצב הביטחוני.
בלינקן, נזכיר, הגיע אתמול לישראל אחרי ביקור בקהיר. אתמול הוא נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמסיבת העיתונאים שלהם קרא במרומז לנתניהו להגיע ל"הסכמה רחבה" סביב הרפורמה המשפטית שהוא מקדם. בלינקן נפגש אתמול גם עם שר החוץ אלי כהן והנשיא יצחק הרצוג, והבוקר עם שר הביטחון יואב גלנט, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ופעילים חברתיים יהודים וערבים.
פורסם לראשונה: 16:19, 31.01.23