נחלי הצפון זורמים בחוזקה
(צילום: אסף רפפורט, אודם, מיקי עינבר, גיא קולר, רשות ניקוז ונחלים כינרת, נתי רגב, רשות הטבע והגנים)

הגשם שהחל לרדת אתמול בבוקר (א') בצפון, ובהמשך התפשט למרכז ולצפון הנגב, הוביל להצפות בנהריה ולשיטפונות בנחלים באזור. שיא הגשם מאתמול ירד בקיבוץ אילון שבגליל המערבי, שם נמדדו 110 מ"מ גשם.
הלילה יתחזק הגשם ויימשך עד ליל שני, ומחר הגשם שוב יתמקד בצפון ויגיע למרכז בשעות אחר הצהריים. הלילה כאמור יהיה גשום ולעתים סוער. שיא המערכת יגיע ברביעי, אז גם יירד שלג בחרמון וייתכן שאף בהרים הגבוהים באזור. ביום חמישי הגשם ייפסק, אך יוסיף להיות קר.
9 צפייה בגלריה
מטע אגשים בנחל דישון
מטע אגשים בנחל דישון
מטעים מוצפים בנחל דישון
( צילום: ענת זיסוביץ')
לצד שיא הגשם בקיבוץ אילון, במושב שבי ציון שסמוך לנהריה ירדו 74 מ"מ. בנהריה עצמה הוצפו מקומות רבים לאחר שנחל הגעתון עלה על גדותיו, והכניסות לעיר נחסמו. כמויות נכבדות נרשמו גם בגולן, באזורים נוספים בגליל וכן באזור חיפה.
לעומת זאת, בירושלים ובמישור החוף הדרומי נמדדו פחות מ-10 מ"מ, רובם אמש, ובדרום היה יבש לחלוטין. גם הכינרת לא רוותה עדיין נחת מהמערכת הנוכחית - בתחנת המדידה שבצמח ירדו משבת רק 8 מ"מ גשם.
9 צפייה בגלריה
מפל סער
מפל סער
סוער במפל סער
(צילום: שר דרור)
9 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
גשם בתל אביב, אמש
9 צפייה בגלריה
רמת גן
רמת גן
סוער גם ברמת גן
(צילום: עמית הובר)
לאחר שנהריה הייתה נצורה אתמול בעקבות ההצפות, ראש העיר רונן מרלי קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לסייע ולהעביר את מיליוני השקלים שאותם הוא מעריך שנדרשים - שוב - לשיקום הנזקים. "צפויות לנו מערכות נוספות", אמר.
מרלי הזמין את נתניהו להגיע לעיר כדי "לראות בעיניים" את הנזק, והזכיר כי הפרויקט שאמור לאטום את מי הגעתון לפני גלישתם אל הרחובות צפוי לעלות מאות מיליוני שקלים. "יצאנו לדרך במימוש תחילתה של התוכנית הממשלתית שאמורה לחסל כל שיטפון שמגיע מגב ההר מזרחית לעיר", אמר ראש העיר. "מסתבר שמאגר יחיעם, שכבר עומד על תילו, נותן מענה חלקי בלבד ואינו מספיק. אירועים כאלה צפויים לנו בשעות הקרובות - מחר (יום שני), אולי מחרתיים ואף במהלך כל החורף".
"אני קורא לראש הממשלה להגיע לנהריה יחד עם ראשי המשרדים השונים, כדי לפתור מיד את הבעיה", הוסיף מרלי. הוא הבהיר כי העירייה תתקשה להתמודד לבדה עם השלכות של שיטפונות דומים בשעות ובימים הקרובים, כלשונו.
9 צפייה בגלריה
רונן מרלי נהריה לאחר מותו של מוטי בן שבת הצפות שיטפונות
רונן מרלי נהריה לאחר מותו של מוטי בן שבת הצפות שיטפונות
מרלי לאחר מותו של מוטי בן שבת בהצפות אשתקד
(צילום: אביהו שפירא)
9 צפייה בגלריה
נהריה
נהריה
שמי חוף הים בנהריה. "צפויות מערכות נוספות"
(צילום: גיא גיבלי)
9 צפייה בגלריה
מזג אוויר חורפי בנהריה
מזג אוויר חורפי בנהריה
נהריה מוצפת
(צילום: נועם דבי)
"ננסה לעבור את זה בשלום, אבל אנחנו זקוקים לפתרון מיידי מצד הממשלה. נדרשת כאן התערבות שלה עבור הנזקים שנגרמו וכנראה שעוד ייגרמו. נהריה מנקזת לתוכה זרימת מים אדירה שמגיעה מיישובים סמוכים מזרחית לה".
עוד משבת כוחות גדולים עסוקים בהיערכות לשיטפון – מה שככל הנראה מנע אתמול פגיעות בנפש אבל לא פגיעות ברכוש.
ברשות ניקוז גליל מערבי אמרו כי בפעולות חירום שבוצעו בחודשיים האחרונים הושמשו שלושה מאגרים בהיקף של יותר מ-400 אלף קוב, ובימים אלו מתכננים שני מאגרים נוספים - סכר אשרת ומאגר עברון.
"המאגרים אמורים לתת מענה מלא לנגר העילי ולהצפות הנובעות מהנגר באזור", הוסיפו, "הרשות עובדת בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות וגורמי החירום. לפי הערכת מומחים, לאחר השלמת כלל הפרויקט תיפטר בעיית הנגר העלי באזור".
התחזית להמשך השבוע

9 צפייה בגלריה
מזג אוויר חורפי בחרמון
מזג אוויר חורפי בחרמון
מזג אוויר חורפי בחרמון
(צילום: דוברות אתר החרמון)
9 צפייה בגלריה
מזג אוויר חורפי בחרמון
מזג אוויר חורפי בחרמון
ואפילו עם איש שלג
(צילום: דוברות אתר החרמון)

הצפות באכזיב ובנחלים בשיפולי רמת הגולן

הצפות היו גם בנחלים נוספים באזור, בהם נחל בצת שהציף את כביש 4 בפנייה לכביש הצפון (899), ונחל שעל אשר שטף את הגן הלאומי באכזיב. כבישים הוצפו גם באזור נחל דישון ובנחל סער שבשיפולי רמת הגולן.
פקח רשות ניקוז ונחלים כינרת, גיא קולר, אמר כי הגשמים ביומיים האחרונים הביאו לזרימה מואצת בנחלים שממערב לעמק החולה, כמו הדישון, אליעזר וקדש. כמו כן התגברו זרימות הנחלים בגולן. מבדיקה שנערכה באפיק הירדן, חלה עלייה של 20-30 ס"מ בגובה המים.
פורסם לראשונה: 22:56, 17.01.21