הריאיון עם השר טרופר
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

אישור תקציב המדינה נדחה ב-120 יום, הבחירות לא הוקדמו: שר התרבות חילי טרופר (כחול לבן) הביע הבוקר (יום ג') תקווה שהפשרה שהושגה אמש בין מפלגתו לליכוד תתבטא בעבודה משותפת. "אחרי שהחלטנו כולם לדחות את הבחירות, אני מקווה שעכשיו נשלב ידיים. יש מחלוקות משמעותיות אבל הן כולן פתירות", אמר השר טרופר בריאיון לאולפן ynet.
השעות שקדמו לדחיית אישור תקציב המדינה עד 23 בדצמבר לוו בעקיצות הדדיות בין הצדדים. זמן קצר לפני שיו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע על תמיכתו בפשרה שהציע ח"כ צבי האוזר, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו סרטון שבו הודיע כי הליכוד תתמוך בדחיית התקציב. גנץ השיב בתקיפות כי לא יאפשר "מינוי בובות מטעמים פוליטיים".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו וגנץ אמש בכנסת
(צילום: אורן בן חקון)
בכיר כחול לבן השר טרופר אמר הבוקר כי "כמו שהתחייבנו - מנענו בחירות. חבל שהיינו צריכים את כל הסיבובים המיותרים האלה עד שהגענו לאותה נקודה ברורה ופשוטה - אסור ללכת לבחירות בתקופה הזאת בישראל, צריך ממשלה יציבה. אמרנו את זה שבועות, לא זזנו, לא מצמצנו. אני שמח שבסוף גם בליכוד הצביעו בעד הדחייה, אני מקווה שזה לא דחיית הקץ".
- מתי ידעת שהליכוד יצביעו בעד הדחייה? "לאורך כל שעות היום הם הילכו עלינו אימים ואמרו שאם לא נקבל את דרישותיהם - הם לא יצביעו. אנחנו אמרנו שלא נזוז מהדבר הזה, אם אתם רוצים לקחת את המדינה לבחירות - תיקחו אותה לבחירות. ברגע שנקבע הנאום של גנץ, התחילו להישמע קולות אחרים. ואז, כמה דקות לפני שבני עלה לדבר, קיבלנו הודעה שהם נכנסו למליאה. אני שמח שהם עשו את זה. אם מישהו הרוויח מזה זה רק המדינה".
- אולי אתם תמימים? אולי צריך ללכת ראש בראש ולא להתנצל על זה? "מתברר שאנחנו לא כאלה תמימים. אמרנו אתמול שלא נזוז מהדבר הזה, נכנסים למליאה, מצביעים בעד הדחייה ובמקביל פותרים בעיות. אנחנו לא מקבלים שום תנאים, שום ספינים, את כל אלה תשאירו בצד, אל תהלכו עלינו אימים בבחירות כי זה לא איום עלינו אלא על תשעה מיליון אזרחים. אני מאוד שמח שבסוף הם הבינו שאנחנו לא מתכוונים למצמץ".
אושר החוק לדחיית תקציב המדינה
(צילום: ערוץ כנסת)

- נתניהו קיבל עוד 120 ימים להיערך לבחירות ובסופו של דבר הגעתם למצב שפתחתם את ההסכם הקואליציוני וההתכתשויות עם הליכוד לא מאפשרות לעבוד ביחד. "מה שקרה אתמול זה שכחול לבן אמרה שצריך לשים בצד את המחלוקות, מונעים בחירות, ואז מדברים על הכול. היו רגעים שניסו לגרום לנו לקבל תנאים מסוימים כדי להגיע לעמדה הפשוטה הזו וכמו שאמרתי קודם - הדבר הכל כך פשוט הוא טובת המדינה. בסוף גם בליכוד הצטרפו לעמדה של כחול לבן ועל כך אני שמח".
- נתניהו מסוגל להפסיק את המשחק ולהתנהג כמו מבוגר אחראי? "אני בוחר לא להסתכל אחורה, אני בוחר להסתכל מהנקודה אתמול שגם נתניהו נכנס למליאה והצביע בעד הדחייה, ולקחת את הרגע הזה שבסוף הוא אחריות של כולם, ומפה לנסות להתקדם. אני לא חושב שזה יהיה קל, אני לא עד כדי כך תמים, אבל אני משוכנע שבסוף כשמנהיג מנקה את כל הרעשים, האינטרסים האישיים והפוליטיים ושואל מה טובת האזרח ובסוף התשובה נורא ברורה - ממשלה יציבה שמטפלת בכלכלה ובבריאות".
- גנץ אמר שתמו ימי ההשפלה, מה זה אומר? "גנץ ביקש אתמול למתוח קו מאוד ברור ולהגיד 'חבר'ה, הצורה הזאת שבה כל היום יש ספינים ומנסים לסחוט דברים ברגעים האחרונים היא לא דרך טובה לממשלה יציבה. מותחים קו, וכדי שתהיה ממשלה יציבה אני מושיט יד'. נתניהו גם אמר שהוא מושיט את היד שלו, אני מקווה שמאחורי המילים יימשכו גם המעשים. זה האתגר המשותף של כולנו.
"אני מסתכל קדימה במובן שיש לנו דרך ואנחנו מתמידים בה, ואתמול הוכח שהדרך הזאת יודעת לגייס גם את הליכוד לתוכה. גם אם בדרך צריך לעשות סיבובים, בסוף הם נכנסו למליאה והרימו כולם את היד. כנראה שיש עם מה לעבוד, כנראה שגם נתניהו מעניינת אותו טובת המדינה. לפעמים זה אולי מתנגש עם דברים אחרים ואני חושב שהמחויבות של כל מנהיג היא תמיד לבחור את טובת המדינה. ככה בני גנץ נהג כל החיים שלו, וכך הוא נהג אתמול".
גנץ: "לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו"
(צילום: אלכס גמבורג)

2 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"אנחנו לא נבהלים מלבחון דברים". השר טרופר
(צילום: גיל יוחנן )
- מה בדיוק רצו בליכוד? "אני מכבד אותם אז לא אכנס לפרטים. יש היום ועדות איתור, יש דרך שהתקבלה במשך שנים שבה נבחרים המינויים הבכירים ביותר במגזר הציבורי. הליכוד ביקש לפתוח את הדבר הזה להרכב של הוועדות. לנו יש מחויבות לשמור על שלטון החוק וכמובן התנגדנו לכל דבר כזה. אנחנו מוכנים לעמוד בהסכם הקואליציוני ולהקים ועדה פריטטית שתבחן את דרך המינויים.
"אנחנו לא נבהלים מלבחון דברים, אבל אנחנו מעמידים קו ברור - לא תהיה מעורבות פוליטית מוגזמת בלי בקרה בהליך הבחירה. גם היום יש מעורבות, אבל היא נורא זהירה. צריך לשמור על הגידור הזה, ואנחנו שם בשביל הדבר הזה. הקפדנו עד היום על שלטון החוק ואנחנו מתחייבים לטפל בקורונה, במשרד התרבות, תקשורת, משפטים. בעניין הביטחון התרגלנו שעל בלונים מעזה לא מגיבים, גנץ נכנס ושינה את המשוואה".
- יש מגעים עם הליכוד, מה עוד פתוח בעצם? "יש עוד דרך ארוכה, בסך הכול אתמול נתנו עוד זמן. אני מקווה שניכנס לחדר, יש את עניין המינויים, יש את עניין התקציב, אנחנו נעשה הכול כדי שהמשא ומתן יהיה מהיר ואפקטיבי. עדיין יש חולי קורונה, עדיין יש בעיות כלכליות ולכן האתגר של כולם זה לשלב ידיים, לשים חלומות אישיים בצד ולהתרכז רק במה שהמדינה הזו צריכה".