2 צפייה בגלריה
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר יפונה וייהרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר יפונה וייהרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר
(צילום: גיל יוחנן)
המדינה הודיעה לבג"ץ כי אין כוונה לפנות את הכפר חאן אל-אחמר בחודשים הקרובים - וכי נדרש פרק זמן של ארבעה חודשים לגיבוש מתווה מוסכם להריסתו. בתשובת המדינה שהוגשה הערב (שני) לבג"ץ נכתב בשמם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ כי "הדרג המדיני עודנו עומד על הצורך במימוש צווי ההריסה במתחם, ובעניין זה אין שינוי בעמדתו".
על הדברים חתמו גם ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, ואבי רואה, עוזרו של גנץ לענייני התנחלויות. "בד בבד", ציינו בפרקליטות המדינה, "הוחלט ע"י משרד ראש הממשלה ובתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במנהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה מוסכם לצווי הריסה במתחם. לשם כך, הדרג המדיני זקוק לפרק זמן נוסף של מספר חודשים".
לפני שנתיים, נזכיר, דחה בג"ץ את העתירות מצד תושבי הכפר ואישר למדינה להרוס את הכפר ולהעתיק את 180 תושביו לשטח חלופי בעיירה הסמוכה עיזריה. האיחוד האירופי הביע התנגדות עזה להריסת הכפר - והפרלמנט האירופי הגדיר אף זאת כפשע מלחמה. חודש לאחר מכן הצהיר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי השטח יפונה "עם או בלי הסכמה", והדגיש כי זה ייקח כמה שבועות.
המדינה ציינה כעת כי לצד הנסיבות שהוזכרו, גם ההתמודדות עם הקורונה אינה מאפשרת לממש את צווי ההריסה במתחם בעת הנוכחית. "ארבעת החודשים הקרובים ינוצלו למיצוי הבחינות הנדרשות לשם גיבושו של מתווה מוסכם למימוש צווי ההריסה במתחם", נכתב.
בתנועת רגבים, שעתרה נגד דחיית הכפר, ביקשו שהמדינה תנמק מדוע איננה אוכפת את פסק הדין. בתנועה מסרו בתגובה לתשובת המדינה כי "ההתחייבות כביכול מצד המדינה לאכיפת החוק ולקיום הליכי הידברות מול התושבים, אינה שונה במאומה מהפעמים הקודמות בו הצהירה המדינה בפני בג"ץ את אותם הדברים בדיוק". מנכ"ל התנועה מאיר דויטש ציין כי "כך הוצהר בעתירה הראשונה שהגשנו בשנת 2009, ובכל העתירות שהוגשו לאחר מכן בעניין זה לאחר שהמדינה לא עמדה במימוש הצהרותיה. בכל פעם נשלף קלף אחר מערימת התירוצים מה מונע את מימוש הצהרות המדינה. אנו תוהים האם נתניהו התבלבל בין 'לא יכול ל'לא רוצה'".