הריאיון עם השר אלקין
(צילום: גיל יוחנן, שרון שדה)

שר ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים זאב אלקין (הליכוד) שיבח הבוקר (יום ב') את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות נאומו אמש שבו הודיע על קבלת הצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר לדחיית אישור תקציב המדינה ומניעת הליכה לבחירות. "כחול לבן האשימו בספין שנתניהו רצה בחירות, בסוף הליכוד ונתניהו הם אלה שהוכיחו שעשו הכול כדי למנוע בחירות", אמר השר אלקין בריאיון לאולפן ynet.
ועדת הכספים של הכנסת אישרה בשעת לילה את ההסכמות בין הליכוד וכחול לבן על דחיית אישור התקציב. המהלך צריך לקבל את אישור המליאה בקריאה שנייה ושלישית עד חצות. אם המחלוקות בין הצדדים לא ייפתרו - הכנסת ה-23 תפוזר והבחירות לכנסת ה-24 ייערכו בתוך שלושה חודשים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. "זה מצב לא נורמלי ששרים בממשלה תוקפים את ראש הממשלה"
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
השר אלקין הביע הבוקר ביטחון בכך שלא צפויות בקרוב בחירות חדשות. "אנחנו הראשונים שתמכנו ב'חוק האוזר'. רצינו לאשר את החוק עוד ביום רביעי שעבר, אבל כחול לבן מנעו את זה. אנחנו הראשונים שנענינו לפשרה החדשה שאושרה הלילה בוועדת הכספים. אם הצבענו בעד זה בוועדת הכספים, אנחנו מתכוונים להצביע כך גם במליאה.
"אבל הממשלה לא יכולה להמשיך לתפקד כמו בחודש האחרון. זה מצב לא נורמלי שממשלה לא מתכנסת כי גנץ מטיל וטו על כינוסי ממשלה, זה מצב לא נורמלי ששרים בממשלה תוקפים את ראש הממשלה כל הזמן, זה מצב לא נורמלי ששרים בכירים בממשלה פועלים מאחורי גבנו לטרפד את נושא הריבונות שהיה נושא מרכזי מבחינתנו כשהוקמה הממשלה ולא הסתרנו את זה. השותפים שלנו ידעו את זה".
- גם ראש הממשלה תוקף שרים בכחול לבן ולא משתף את שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי בהסכם השלום עם האמירויות. "יש נושאים מאוד רגישים בעניינים המדיניים של ישראל שתמיד היו שמורים רק אצל ראש הממשלה, וגם כששר החוץ והביטחון היו ממפלגתו - לא תמיד היו מודעים לכל הפרטים והנושאים. ככה זה גם במדינות אחרות. גם מזכיר המדינה או שר ההגנה בארה"ב לא תמיד יודעים את מה שהנשיא יודע. כך זה גם בבריטניה ובמדינות אחרות בעולם הדמוקרטי. יש דברים רגישים שבשלב מסוים מי שמנהל אותם זה ראשי מדינות. זה לא קשור לסיפור מפלגתי, זה איזשהו מידור של נושאים רגישים.
"כולם מבינים שכרגע אין בחירות וקיבלנו עוד ארבעה חודשים, אבל בארבעת החודשים האלה צריכים לבנות את הממשלה בצורה מסודרת. המצב של אופוזיציה בתוך הממשלה בלתי אפשרי וצריך לשנות אותו. אני לא זוכר מצבים כאלה שחצי ממשלה מצביעה בכנסת נגד עמדת הממשלה המפורשת שהם בעצמם קבעו מבלי שמישהו לחץ עליהם. המדינה לא יכולה לתפקד כך, ודאי לא בתקופה מורכבת כמו בתקופת הקורונה. צריך לעשות 'הפעלה מחדש' של כל המערכת ולבנות עבודת ממשלה סדירה בין השותפים".
- זה לא בעצם מצב של דחיית הקץ? "אתם כולכם בשבועות האחרונים אמרתם שנתניהו דוהר לבחירות. את רואה שכולכם התבדיתם ואני צדקתי, זה לא נכון – ובמבחן המעשה הוכחנו פעם אחר פעם שאנו לא רוצים בחירות. זה יהיה נכון גם בעוד 120 יום. מה שצריך כאן זו ממשלה מתפקדת, אם תהיה לנו ממשלה שלא מתכנסת כי גנץ מטיל וטו - זו לא ממשלה שיכולה לתפקד. כפי שראש הממשלה הוכיח, צריך להיות פה מבוגר אחראי".
נתניהו: "זה הזמן לאחדות, לא הזמן לבחירות"
(צילום: גיל יוחנן )

- אתה יכול להתחייב שאין שטיקים ובחירות? "כל מי שדיבר על שטיקים, טריקים ובחירות בסופו של דבר פיגר מאחורינו באמירה הברורה שהולך למנוע בחירות ותומך בפשרה של האוזר. לכן, תשימו בצד את הספינים ותסתכלו על מבחן המעשים, הוא הקובע. במבחן המעשים ולא במבחן של ספינים תקשורתיים, הליכוד ונתניהו הוכיחו שאנחנו המבוגר האחראי כאן, ועושים הכול כדי למנוע בחירות בתנאי שתהיה פה ממשלה מתפקדת.
"אם תהיה ממשלה משותקת, שלא יכולה לעבוד, אי אפשר לנהל מדינה במציאות הזאת. לכן, כרגע צריך להפנות את כל האנרגיות לכך שתהיה כאן ממשלת מתפקדת. לשים בצד את כל הוויכוחים הקיימים בינינו ולהתמקד בדברים שמחברים אותנו. צריך לנצל את ארבעת החודשים הללו כדי לפתור את המחלוקות".
- לא הגעתם להסכמות על מינויים. "לא, לא הגענו להסכמות הסופיות. קבענו מה יקרה בארבעה חודשים האלה ואיך הכול יתנהל בינתיים, אבל צריך להסדיר את עבודת הממשלה הזאת, וברגע שכחול לבן יפסיקו לתפקד כאופוזיציה בתוך ממשלה כשהם מנסים בו זמנית גם להרגיש כאילו הם מפגינים בבלפור וגם לשבת בממשלה בראשות נתניהו - זה בלתי אפשרי".
- אבל כשראש הממשלה אמר שהוא מקבל את "פשרת האוזר", הוא במקביל התבטא נגד ניסנקורן. "את רוצה שאתחיל לצטט לך את התבטאויותיו של שר המשפטים נגד ראש הממשלה כולל אי קיום הסכמים קואליציוניים מפורשים? כל האירוע (סגירת תיק בדיקה נגד ניסנקורן מ-2017 לאחר שהמשטרה הודיעה ב-2019 כי אין עילה לפתוח נגדו בחקירה) נורא מוזר. אם היה מועמד מימין לשר המשפטים, אין סיכוי בעולם שהאירוע הזה של חקירה מתנהלת נסגרת לרגל המינוי שלו".
- אתה עדיין חושב שהייתה כאן סגירת תיק בעייתית? "אני לא מתייחס לתוכן התיק אלא למציאות. היו שתי חקירות, אחת נסגרה קודם ואחת נסגרה לרגל המינוי, כפי שהגדיר היועמ"ש. עצם זה שדברים שוכבים שנים, ואז כשמגיע מועמד פתאום מעלים את זה מהאוב, וכשהמועמד לא מתאים אומרים 'רגע, יש חקירה, אי אפשר למנות'. המציאות הזאת שאירוע כזה קורה בלי שמפרסמים לציבור הוא אירוע תמוה".