הארץ מלאה סקרים "כמים לים מכסים". רובם חוזרים על עצמם לעייפה. חלקם מנסים לנחש מה מעסיק את הבוחר כדי לדייק את המסרים. פני הדור כתוצאות הסקר האחרון. פס מן העולם ניסיון להביא בפני החברה מפת דרכים רעיונית. כל ניסיון לייצר שיח אידיאולוגי באולפני הטלוויזיה נדחה בציניות על ידי המנחה התורן, והפוליטיקאים מצידם נגררים לשיח המתלהם והאישי. היועצים האסטרטגים המקיפים אותם תורמים לגישה זו ומעצימים ומקצינים את השיח.
קצת קשה להבין את גישתם המתנשאת, כאשר כל אדם שני חושב שהוא מתאים להוביל את השינוי מבלי להביא לפתחנו את חזונו להקמת חברת מופת. לו חייזר היה מגיע לעולמנו ובוחן את החברה הישראלית באמצעות עיני הפוליטיקאים והתקשורת, היה מגיע למסקנה שהחברה הישראלית חיה אך ורק את הרובד האישי, הקיומי והמיידי של החיים. היא חפה מרעיונות ואידיאולוגיה, עולמה צר כמנעד תוכניות הריאליטי.
למזלנו החברה הישראלית הרבה יותר עצמאית ובעיקר מורכבת. היא בזה למי שמזלזל בה. אין הלימה בין הרעש התקשורתי למה שציבור הבוחרים מצביע בסופו של דבר בקלפי – פרישתו של אבי ניסנקורן למרות הפירגון האינסופי מהמדיה מהווה דוגמה קלאסית לכך - היא מחפשת מנהיגות עם סט ערכים שאינם עוברים ממפלגה למפלגה כמו בשיוט בין מרכולים.
מי שהיטיבה להבין זאת הייתה מרב מיכאלי. בניגוד לאחרים היא נשארה לעמוד על עקרונותיה ולא הצטרפה לממשלה. ניתן לא להסכים עמה, אבל אי אפשר שלא להעריך את גישתה הערכית
מי שהיטיבה להבין זאת יותר מכולם הייתה מרב מיכאלי. בניגוד לאחרים היא נשארה לעמוד על עקרונותיה ולא הצטרפה לממשלת האחדות. ניתן לא להסכים עם תפיסת עולמה, אבל אי אפשר שלא להעריך את גישתה הערכית שלא נגררה אחרי סקרים וטרנדים חולפים. לא בכדי מנבאים שהיא תהיה הפתעת הבחירות.
הרנסנס המסתמן של מפלגת העבודה יכול להוות נקודת מפנה. מתחרות של כוכב נולד למערכת בחירות המתמודדת על מפת הדרכים של החברה הישראלית. לשם כך המפלגות צריכות לשנות את גישתן לחברה, להתעלם מהיועצים האסטרטגים החיים במגדל השן ולדבר תוכן ועוד פעם תוכן. להסיר את הסיסמאות מהפרסומים, לנצל את הרשתות ולהסביר לנו כיצד הם מתכוונים לטפל בשלל נושאים שעתיד החברה תלוי בהם.
אין די בלדבר על "השנאה" ו"הקרע החברתי" מבלי להסביר לנו כיצד הם מתכוונים להחזיר את הסולידריות החברתית, מה עמדתם בסוגיות בנושא דת ומדינה כמו גיור, כשרות, שבת ועוד. מה הפתרונות ש
מוטי שקלארמוטי שקלאראלכס קולומויסקי
להם לפריפריה החברתית והגיאוגרפית. מה המסקנות ממשבר הקורונה בתחום החברתי. שלל נושאים החשובים לחברה הישראלית מעבר לכלכלה וביטחון.
בפרשת מינוי מלך לישראל בספר דברים, נדרש המלך לדרישות מוסריות ("לא ירבה לו סוסים, לא ירבה לו נשים, וכסף וזהב לא ירבה לו מאוד"). בנוסף הוא נדרש להיות צמוד לספר התורה ולקרוא בו כל ימי חייו. במילים שלנו, מנהיגות ראויה מקבלת השראה מעולם הרוח. מנהיג באשר הוא יכול להוביל ובעיקר לקבל את אמון העם אם הוא ישדר אותנטיות ששואבת את השראתה מאוצרות הרוח של העם והאנושות כולה. אולי בדרך זו ישתנה השיח הפוליטי מאישי ואינטרסנטי לשיח של רעיונות.
הרב יונתן זקס ז"ל מביא את דברי דניאל גולדמן על מנהיגות: "מנהיגים גדולים מרגשים אותנו. הם מלהיבים אותנו ומעוררים את הטוב שבקרבנו". נותר לנו לקוות שהמתיימרים להוביל אותנו יאמצו גישה זו לטובת העתיד של כולנו.
  • מוטי שקלאר הוא איש תקשורת, לשעבר מנכ"ל רשות השידור
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com