5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
שרי קבינט הקורונה יתכנסו הבוקר (יום ה') בשעה 08:00 לדיון בהקלות נוספות החל מהשבוע הבא - והצדדים מתכוננים לעימות בנוגע לפתיחת המסחר, בדגש על חנויות הרחוב ולא על קניונים.
בכחול לבן צפויים להציג עמדה חד-משמעית שלפיה יש לפתוח את המסחר ביום ראשון הקרוב וידרשו לקיים הצבעה בנושא כבר היום. גם במשרד האוצר מתכוונים להציג קו תקיף בנושא ולהוביל לפתיחת המסחר ולהחזרת כמה שיותר אזרחים לעבודה.
השר כץ מתעקש לפתוח את העסקים הקטנים והודיע שאין בכוונתו להתפשר על כך. מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין הבהיר שהוא לא מוכן להקדים את פתיחת החנויות. לבקשת שר הפנים אריה דרעי, בדיון תעלה גם סוגיית הצימרים וככל הנראה גם בתי הכנסת.
5 צפייה בגלריה
חנות סגורה בית כנסת
חנות סגורה בית כנסת
(צילום: EPA, עמית שאבי)
גורמים בכחול לבן אמרו אמש כי "אחרי בחינת מתווה היציאה שמתוכנן להגיע לקבינט הקורונה, נראה לנו שהדבר הנכון הוא לפתוח את המסחר כבר ביום ראשון הקרוב באופן זהיר ומוגבל". בינתיים, גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו כי הוא טרם קיבל החלטה בנושא והוא יגבש עת עמדתו לאחר שישמע היום את דעת הגורמים המקצועיים.
אתמול, נזכיר, פוצצה הישיבה בין נציגי משרדי האוצר והבריאות - מה שהעמיד שוב את הפעימה השנייה של ההקלות בסימן שאלה. בעוד שבמשרד הבריאות התבצרו בעמדתם שלפיה יש להיצמד למתווה המקורי של אלרעי-פרייס, שבמסגרתו חזרת המסחר תהיה חלק מהפעימה השלישית ולא מהפעימה השנייה – במשרד האוצר דרשו להקדים את חידוש המסחר בשלב אחד, ולהתירו - כפי שצוין - כבר מיום ראשון הקרוב.
ד"ר אלרעי-פרייס מציגה את תוכניתה
(צילום: אבי חי)

בסביבתו של השר אדלשטיין כבר הבהירו בימים האחרונים כי הוא לא מתכוון לסגת משלושת השלבים הראשונים של התוכנית המקורית של ראש שירותי בריאות הציבור, ולהוציאם לפועל בהתאם לתכנון. הוא אף עשוי להצביע נגד מתווה האוצר. מנגד, גם בסביבתו של השר כץ הבהירו כי אין בכוונתם לשנות את דרישתם לפתיחת חנויות הרחוב החל מיום ראשון הקרוב.

זעם על הזיגזג בחינוך: "הגיע הזמן לתוכנית מסודרת"

בתוך כך, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, תקפה אמש את מקבלי ההחלטות. "מנהלי בתי הספר צריכים להיות לוליינים כדי להיערך בזמן. הם נאלצים לתכנן בכל פעם מערכת שעות חדשה. יש לדחות את החזרה ללימודים כי מטרללים את המערכת", אמרה בשיחה עם ynet.
בן דויד הוסיפה: "אנחנו מבקשים שיישבו פעם אחת עד שיצא עשן לבן ויכינו מתווה הגיוני וקבוע. אי אפשר לשגע את המנהלים והמורים ללא הרף. אין החלטיות".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד
(צילום: עידן ארבל)
לדבריה הצטרף גם יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף. "הגיע הזמן שממשלת ישראל תכין תוכנית מסודרת להחזרת הלימודים בצורה בטוחה ולא תוכנית הבנויה טלאי על טלאי, ללא תכנון וללא מחשבה. זה משגע את הילדים וגורם לאובדן האמון בקרב ההורים. מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה חייבים להבין שהשטח בוער". ההנהגה תקיים היום עשרות הפגנות, שהמרכזית שבהן תהיה מול ביתו של שר הבריאות אדלשטיין - ויתבעו לגבש מתווה להחזרה מיידית של כל תלמידי בתי הספר היסודיים.
זמן קצר לאחר שראש הממשלה אמר לראשי רשויות בשיחת זום כי נשקלת אפשרות לבטל את הקפסולות בכיתות א'-ב' , הציג שר החינוך יואב גלנט מתווה חדש המרחיב את שבוע הלימודים של תלמידי כיתות א'-ב' לארבעה ימים במקום שלושה כפי שהחליט קבינט הקורונה לפני ימים אחדים ותלמידי כיתות ג'-ד' ילמדו ארבעה ימים במקום חמישה. גלנט הסביר את הסתירה בכך שהוא הכין את המתווה למקרה שמשרד הבריאות יתמיד בדרישתו להחזיר את כיתות א'-ב' בקפסולות.
5 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע מכחול לבן, אמר כי "שבועות שאני קורא לייצר מענה רגשי וחברתי לתלמידים, ולשמחתי סוף סוף זה מתחיל להתממש. אבל חייבים לגבש תכנית מסודרת למצב החירום החינוכי במקום לזגזג כל יומיים עם פתרונות קצרי טווח שלא מתואמים עם השטח".
מנהלי בתי ספר יסודיים אמרו הערב כי הם כל הזמן מקבלים הנחיות משתנות - וקבלו על אופן קבלת ההחלטות. "כמו תמיד, מנהלי ומנהלות בתי הספר מעודכנים ברגע האחרון", אמרה סמדר מורס, מנהלת בית הספר "נופים" בתל אביב. "אנחנו מארגנים מערכות מושקעות ואז הכול משתנה מחדש וצריך לעדכן את המורים. במקום להיערך כראוי לקבל את התלמידים אחרי תקופה ארוכה בבית, אנחנו נאלצים להשקיע זמן רב במתווים משתנים. המצב הזה מעמיק את חוסר האמון הקיים ממילא במטה".

גמזו כבר לא מתנגד לבתי הכנסת

כמו כן, פרופ' רוני גמזו, שעם כניסתו לתפקיד הפרויקטור בסוף חודש יולי היה אחד הקולות הבולטים בעד צמצום התפילות בבתי הכנסת, מסיים את תפקידו כשהוא מקדם עמדה שונה לחלוטין. בסביבתו של הפרויקטור היוצא אמרו כי הוא לא צפוי להתנגד לפתיחת בתי הכנסת ביום ראשון הקרוב במתווה של עד עשרה מתפללים בחלל סגור ועד ל-20 מתפללים מחוץ לבית הכנסת.
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
רוני גמזו
(צילום: נדב אבס)
בשלב זה כבר ברור כי תוכניתה המקורית של אלרעי-פרייס - שכללה תשעה שלבי יציאה - קרסה, ובפועל היא תכלול חמישה עד שישה שלבי יציאה.
לפי המתווה המקורי של אלרעי-פרייס, חידוש התפילות אמור להתרחש רק בפעימה השנייה - אך הסרת ההתנגדות של גמזו להקדמת התפילות בשלב אחד עשויה לסלול את הדרך בישיבת קבינט הקורונה לפתיחת בתי הכנסת כבר ביום ראשון.
פורסם לראשונה: 22:58, 28.10.20